شناسه خبر:33460
1399/9/22 11:08:23

سپهرغرب، گروه فرهنگی - سمیرا گمار: با فرارسیدن 16 آذر و روز دانشجو فرصتی دوباره برای بررسی هویت تاریخی و رسالت ملی و دینی دانشجو فرا روی ما قرار می‌گیرد؛ ضمن بزرگداشت یاد و خاطره شهیدان دانشجو و تبریک این روز به همه دانشجویان همیشه سربلند کشور، باید دانست که این روز نقطه عطفی در تاریخ استکبارستیزی این سرزمین است چراکه خون سه دانشجوی شهید پای آن ریخته شده که در نوع خود و در تاریخ انقلاب کم نظیر است.

با این وصف آنچه در ادامه می‌خوانید گفتگوی خبرنگار سپهرغرب با قیاسی‌قانع یکی از دانشجویان کارشناسی ارشد همدانی است که در تشکل‌های مختلف دانشجویی فعالیت داشته و از دغدغه‌های خود می‌گوید:

قیاسی‌قانع با تاکید بر حائز اهمیت بودن نامگذاری یک روز از تقویم به نام روز دانشجو، گفت: در این روز سه نفر از دانشجویان (در سال 32 همزمان با ورود نیکسون به ایران) ناجوانمردانه به خاک و خون کشیده شدند و به نظر می‌رسد روز دانشجو را به جای تبریک گفتن، گرامی بداریم و گرامیداشتن آن هم صرفا به پرداختن به آن در تاریخ ملی ما دریک روز نیست بلکه پاسداشت آن با حق‌طلبی و تقویت جریان‌های حق‌طلب و فرصت دادن به آنهاست تا بتوانند اهداف خود را محقق کرده و به نتیجه مثبت برسانند.

وی با تشریح معنای دانشجو گفت: دانشجو کسی نیست که تنها به دنبال دانش باشد، به معنی صرف طلب علمی که داخل کتاب‌ها، اگر بخواهیم به حقیقت کلمه پی ببریم دانشجو کسی است که حق‌جو وعدالت‌طلب ‌باشد.

به گفته قیاسی برای تحقق آرمان انقلاب و پدید آمدن دانشجوی تراز انقلابی هم دانشجوها باید تلاش کنند و هم مسئولان و نهادها وسازمان‌های ذی‌ربط.

وی در ادامه تصریح کرد: برای اینکه به مفهوم دانشجوی تراز انقلابی برسیم ابتدا باید به تعریف انقلاب بپردازیم، وقتی این فهم حاصل شد پیشروی به سمت اهداف آن است که این اتفاق رخ نخواهد افتاد مگر اینکه در بستر دوجانبه، بلکه چند جانبه جامعه، افراد و سازمانها و نهادها همگی تاثیر گذارهستند.

وی ادامه داد: سازمانها ونهادها هم باید مسیر را برای ورود دانشجویان جهت استفاده از نظرات، اعتقادات و پیشنهادات آنها هموار کنند چه بسا بسیری از دانشجویان با ایده‌های بسیار خوب، با درهای بسته مواجه شده اند.

این دانشجوی همدانی ادامه داد: تحقق آرمان‌های انقلاب و تربیت دانشجوی انقلابی صرفا با پاس کردن واحدهای درسی در دانشگاه حاصل نمی شود بلکه باید فهم انقلاب با پوست و گوشت و خون حاصل شود.

وی افزود: قشر نخبگانی هر کشوری از جمله دانشجوهای آن تاثیر بسزایی در رقم زدن تاریخ آن کشور دارند همانطور که دانشجویان ایرانی چه قبل از انقلاب وچه حین و بعد از آن تاثیر مثبت و موثری در جریان‌های تاریخی کشور داشتند قطعا در پیشبرد اهداف انقلاب هم تاثیر گذارخواهند بود.

وی با اشاره به جمله شهید بهشتی مبنی بر اینکه دانشجو موذن جامعه است اگر خواب بماند نماز امت قضا خواهد شد، اظهار کرد: امام راحل هم دانشگاه را مبدا همه تحول‌ها می‌دانستند و این مساله حقیقتا برای خود بنده هم اتفاق افتاده است.

این دانشجوی همدانی گفت: جریان دانشجویی از همان روزهای ابتدایی خود نقش مهم و بسزایی در انقلاب ایفا کرد و نمی‌توانیم بگوییم که جنبش دانشجویی الان خواب است یا شور و شوق خود را ازدست داده یا اینکه مطالبه‌گری و حق‌گرایی آن کمرنگ شده است.

وی ادامه داد: جنبش دانشجویی دچار یک گذر تاریخی شده و ان‌شاالله به سلامتی از آن خارج خواهد شد و با موفقیت به یک جریان پویا، حق‌طلب و عدالت‌گرا مبدل خواهد شد و بیشتر از قبل اهداف خود را پیش خواهد برد و آرمان‌های انقلاب اسلامی رسیدن به مدینه فاضله را تحقق خواهد بخشید.

وی اضافه کرد: با توجه به جریان‌هایی که در چند سال اخیر پررنگ شده‌اند جنبش دانشجویی و فعالیت دانشجویی نشان می‌دهد جریان‌سازی، تاریخ‌سازی و حتی انسان‌سازی از دانشگاه شروع می‌شود و هر فرد با انسان‌ها، تفکرات، نگرش‌ها ورویکردهای مختلف نسبت به مسائل آشنا می‌شود و اینجا خود انسان است که درست انتخاب کند و پیش برود تا بتواند حق را از باطل جدا کند.

قیاسی در ادامه افزود: این مساله باعث تحول در شخصیت فردی انسان‌ها و رشد اجتماعی آن‌ها می‌شود، بنابراین نقش جنبش دانشجویی در تداوم انقلاب برای رسیدن به تمدن اسلامی بسیار مفید و به‌سزا خواهد بود.

به گفته این دانشجو ویژگی‌های مختلفی که برای یک دانشجوی تراز انقلابی گفته می‌شود مطلق نبوده و نمی‌توان خیلی صفر و یکی به آنها نگاه کرد بکه باید میانگینی از آن باشد، چراکه دانشجو در ذات خود حق‌طلب بوده و این در افراد مختلف به طرق مختلف ظهور و بروز پیدا می‌کند.

قیاسی با اشاره به فرمایش رهبر انقلاب مبنی بر اینکه هر جا که هستید آنجا را مرکز دنیا بدانید حتی اگر مسئولیتی نداشته باشید، اذعان کرد: حریتی که دانشجو دارد بخاطر اینکه ممکن است درمناسبات مختلف نهادها وسازمانها قرارنگیرد و نظرات خود را در زمینه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و یا آسیب‌های اجتماعی آزادانه مطرح کنند تا به یک نتیجه مثبتی برسیم.

شناسه خبر 33460