شناسه خبر:33507
1399/9/23 10:19:01

سپهرغرب، گروه خبر: دبیر نهاد آبادانی و پیشرفت بنیاد علوی در سروآباد گفت: 40 هکتار زمین در سروآباد با مشارکت بنیاد مستضعفان به کشت گیاهان دارویی اختصاص یافت.

محمد علی‌ویسی روز شنبه اظهار کرد: شهرستان سروآباد با توجه به ظرفیت‌های خوبی که در زمینه کشاورزی دارد، در طرح حمایتی بنیاد مستضعفان قرار گرفته است و در راستای این طرح تاکنون کشاورزان سروآبادی بیش از 40 هکتار از اراضی خود را به کاشت گیاهان دارویی اختصاص داده‌اند.

وی افزود: در این مرحله پنج هکتار زعفران، 6 هکتار کنجد، 25 هکتار نخود سیاه، پنج هکتار سیاه‌دانه و پنج هکتار کرفس محلی کشت شده و برداشت سال نخست زعفران توسط کشاورزان و برای مصرف خانوار کشاورز صورت گرفته است.

علی‌ویسی اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود سطح کشت تا اول تیرماه سال آینده به بیش از 100 هکتار افزایش پیدا کند که در برنامه‌های آتی کشت سماق، بیدمشک، گل محمدی و دیگر گیاهان دارویی مدنظر قرار می‌گیرد و پیش‌بینی می‌شود با این مقدار کشت گیاهان دارویی 100 مورد اشتغال جدید داشته و شاهد توسعه و تثبیت شغلی 200 کشاورز در شهرستان باشیم.

وی یادآور شد: در این طرح 10 روستا و بیش از 140 بهره‌بردار مشارکت داشته‌اند که این اعداد در اجرای برنامه‌های آتی کشت گیاهان دارویی به روستاهای بیشتری قابل تسری است.

علی‌ویسی اظهار کرد: برای افزایش ارزش گیاهان دارویی و زنجیره ارزش، برنامه‌هایی در زمینه بسته‌بندی مناسب، استفاده از جوامع محلی، بازار فروش، ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات گیاهان دارویی توسط بنیاد مستضعفان درحال برنامه‌ریزی است.

دبیر نهاد آبادانی و پیشرفت بنیاد علوی در سروآباد گفت: استفاده از ظرفیت اراضی حاصلخیز و میزان بارش‌های بهاری خوب در منطقه سروآباد و همچنین استفاده از جوامع بومی و محلی در کشت و تولید گیاهان دارویی علاوه‌بر رونق اقتصاد و نقش مؤثر در سلامت خانوار روستایی، می‌تواند در ایجاد اشتغال روستاییان نقش مؤثری داشته باشد.

وی تأکید کرد: افزایش ارزش گیاهان دارویی در گرو توسعه کشت، بسته‌بندی مناسب، استفاده از جوامع محلی و بازار فروش بوده که این امر نیازمند برنامه‌ریزی لازم است تا از این ظرفیت به خوبی استفاده شود.

شناسه خبر 33507