شناسه خبر:33929
1399/9/30 09:33:10

سپهرغرب، گروه خبر: با اعمال محدودیت‌های ترافیکی کشاورزان نتوانستند به موقع محصولات خود را برداشت کنند و به دنبال آن صادرات محصولات هم افت چشم گیری پیدا کرد و موجب خسارت کشاورزان شد.

با شیوع ویروس کرونا از سال گذشته و تداوم یافتن آن در سال جاری همواره خسارت‌های بالایی به زیر بخش‌هایی از کشور از جمله بخش کشاورزی که تامین کننده غذا و داروی مردم و از همه مهم‌تر دارای نقش اقتصادی بالایی در جامعه است، وارد شد.

البته چون بخش کشاورزی مرکز تامین غذای مستمر عامه مردم است، باید رونق خوبی داشته باشد اما برخلاف تصور با تعطیلی رستوران‌ها عدم برگزاری مراسمات و اعمال محدودیت‌های ترافیکی همواره مشکلاتی که در بخش کشاورزی وجود داشت، افزایش یافته است.

 اعمال محدودیت‌های ترافیکی برای کشاورزان خسارت به بار آورد

رضا عبدی از کشاورزان استان دراین‌باره گفت: اعمال محدودیت‌های ترافیکی خوشبختانه از آمار مبتلایان به کرونا کاست، اما متاسفانه برای بخش کشاورزی و کشاورزان خالی از زیان نبود.

وی افزود: محدودیت‌های اعمال شده ترافیکی در خصوص عدم تردد و جابه‌جایی کمباین‌ها متأسفانه موجب شد که نتوانیم محصولات خود را به‌ موقع برداشت کنیم و از طرفی نیز رعایت محدودیت‌های فاصله‌گذاری برای محصولاتی که نیازمند کار گروهی بودند نیز ضررهایی را به دنبال داشت.

این کشاورز تصریح کرد: با شیوع ویروس کرونا علاوه بر این‌که مشکلاتی در زمینه کاشت و برداشت محصولات به وجود آمد به صادرات محصولات کشاورزی نیز لطمه بزرگی وارد کرد.

مصرف پروتئین کاهش پیدا کرد

علی‌حسینی از تولیدکنندگان آبزیان گفت: پس از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی رستوران‌ها و عدم برگزاری مراسمات و... مصرف پروتئین‌ها به شدت کاهش یافت که موجب شد با مشکل اساسی برای فروش محصولات خود مواجه شویم.

وی افزود: نیز نوسانات قیمت‌ها در بازار هر بار موج جدیدی از مشکلات با بار روانی بالایی را پدید می‌آورد.

با شیوع کرونا کشاورزان خسارت دیدند

محمدعلی اقدسی رئیس سازمان جهاد کشاورزی گفت: بیماری کرونا با ورود به کشور ما در تمامی زیربخش‌ها اثرات خسارتی خود را وارد کرده که بخش کشاورزی نیز از جمله زیربخش‌هایی است که خسارت‌هایی را متحمل شده است.

وی افزود: از جمله کشاورزانی که زیان دیدند می‌توان به گروه نرگس‌کاران و تولیدکنندگان محصولات گلخانه‌ای و گل‌های شاخه بریده که به علت عدم فروش محصولات دچار خسارت شده‌اند اشاره کرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی تصریح کرد: در ابتدای شیوع ویروس کرونا به دلیل بسته شدن رستوران‌ها، عدم برگزاری مراسم‌ها و همچنین کاهش مصرف پروتئین و خرید عامه‌ی مردم، متاسفانه بیشترین خسارت‌ها به واحدهای تولیدی مرغ و پرورش دهندگان ماهی در سطح استان وارد شد.

محمدعلی اقدسی افزود: در ادامه نیز محدودیت‌های کرونایی و به منظور حفظ سلامت کشاورزان و خانواده‌های آنان و در راستای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بخش کشاورزی دستور العمل‌هایی برای کشاورزان در خصوص رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و ممانت از انجام کارهای گروهی نظیر نشا کاری برنج، وجین و برداشت برخی از محصولات نظیر حبوبات صادر شده است.

وی گفت: خوشبختانه روند رشد بیماری کرونا را کاهش داد اما همانطور که در تمام صنوف پیامدهایی را به دنبال داشت در بخش کشاورزی نیز به صورت مستقیم و غیر مستقیم تاثیراتی را بر فعالیت کشاورزان گذاشت.

اقدسی ادامه داد: از جمله این تاثیرات می‌توان به اعمال محدودیت‌های ترافیکی که موجب عدم حرکت کمباین‌ها شد و یا عدم انجام فعالیت‌های گروهی اشاره کرد که همواره برای حفظ سلامت کشاورزان و بهبود یافتن وضع جامعه اعمال شد.

این مسوول بیان کرد: این بیماری موجب نوساناتی در تولید و عرضه برخی از محصولات کشاورزی شد که در بعضی اوقات نوسانات قیمتی هم در پی داشته است و متاسفانه صادرات محصولات را نیز نسبت به گذشته کاهش داد.

پرداخت و تمدید تسهیلات به زیان دیدگان

اقدسی در ادامه اظهار کرد: تا حد توان در زمینه بهبود این مشکلات و کمک به کشاورزان تلاش کردند که می‌توان به اقداماتی نظیر تمدید تسهیلات نرگس‌کاران و پرداخت تسهیلات کم بهره به واحدهای مرغداری یک‌ساله اشاره کرد.

محمد اقدسی در خصوص گیاهان دارویی و گلخانه ای گفت: توسعه کشت گیاهان دارویی و واحدهای گلخانه‌ای به دلیل اینکه جز منابع زیر بنایی هستند و منابع اورگانیکی را در اختیار ما قرار می‌دهند از اولویت‌ها و برنامه‌های در دست اقدام سازمان جهاد کشاورزی بوده و همچنان به دنبال افزایش تسهیلات کم بهره جهت ایجاد اشتغال در این بخش هستیم.

شناسه خبر 33929