شناسه خبر:39254
1400/1/26 06:53:56
حجت‌الاسلام فلاحی در گفت‌وگو با سپهرغرب مطرح کرد:

فروش آب جوش دلیل خواب 10 ساله کنارگذر غربی همدان!

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی گفت: منشأ مسکوت ماندن کنارگذر غربی همدان استدلال مدیری است که عنوان می‌کند نیاز به کنارگذر نداریم، زیرا درصورت اجرایی شدن آن دیگر امکان فروش آب جوش توسط دکه‌ها و مغازه‌ها فراهم نخواهد بود!

کنارگذر غربی همدان پروژه‌ای است که از دولت دهم به یادگار مانده و این‌روزها به یکی از پروژه‌های تاریخی شهر بدل شده که هرچند گاهی توسط مسئولان مورد نوازش مختصر اعتباری قرار می‌گیرد، اما شواهد حاکی از آن است که طی سال‌های اخیر این اعتبار قطره‌چکانی نیز به پروژه تزریق نشده و به‌صورت مسکوت باقی مانده است که این نوع رفتار حکایت از آن دارد که گویی اتمام این پروژه حیاتی در حوزه راه‌های مواصلاتی غرب کشور در اولویت کاری دستگاه‌های مرتبط در استان نیست و حتی نماینده شرکت ساخت و توسعه راه‌های کشور در همدان نیز به‌عنوان متولی این پروژه در استان به بهانه اینکه امکان گفت‌وگوی رسانه‌ای ندارد، از پاسخگویی درباره چرایی تعلل برای اتمام این پروژه سر باز می‌زند و جالب‌تر اینکه مدیران مرتبط در مرکز (دفتر مرکزی شرکت ساخت و توسعه در تهران) نیز برای گفت‌وگو درباره این پروژه خواهان گذشتن خبرنگار از هفت‌خوان رستم حراست و روابط عمومی، صلاحدید مدیرعامل و معاونت‌ها و درنهایت کارشناسان پروژه هستند و حتی در پیگیری‌هایی که داشتیم گویا این شرکت به هیچ عنوان خود را مکف به پاسخگویی به رسانه نمی‌داند!

پس از گذشت بیش از 10 سال از کلنگ‌زنی طبق آخرین خبرها گویا میزان پیشرفت فیزیکی این پروژه چیزی حدود 77 درصد است؛ حال آنکه کنارگذر غربی همدان به طول 25 کیلومتر قرار بود تا پایان دولت دهم مورد بهره‌برداری قرار گیرد، اما امروز در واپسین روزهای پایانی دولت دوازدهم هنوز شاهد بهره‌برداری از این پروژه نیستیم و این درحالی است که محاسن و مزایای بسیاری را می‌توان برای این پروژه ضروری در شهر و استان همدان برشمرد که ازجمله آن‌ها می‌توان به کاهش زمان سفرهای برون‌شهری، کاهش آلودگی‌های صوتی، کاهش استهلاک وسایل نقلیه عبوری، کاهش تصادفات، کاهش طول مسیر، آرامش خاطر در هنگام سفر و جلوگیری از ایجاد گره ترافیکی در داخل شهر همدان یاد کرد.

بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا دراین‌باره با حجت‌الاسلام احمد‌حسین فلاحی، نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کنیم که در ادامه می‌خوانید:

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر مزایای پروژه کنارگذر غربی همدان، خاطرنشان کرد: رسانه‌ها می‌بایست درباره مزایای بی‌شمار این پروژه روشنگری کنند تا برخی‌ها در این خصوص دست به تبلیغات منفی نزنند.

حجت‌الاسلام احمدحسین فلاحی با بیان اینکه باید مردم بدانند بهره‌برداری عاجل از این پروژه مسکوت‌مانده به نفع آن‌ها است، ابراز کرد: درصورت بهره‌برداری از این پروژه شاهد کاهش آلودگی‌های صوتی و هوا، کاهش ترافیک، عدم از بین رفتن زیرساخت‌های شهر زیر چرخ خودروهای عبوری از غرب کشور، جلوگیری از نازیبایی چهره شهر با پُل‌ها و تقاطع‌های آنچنانی با هزینه کلانی که از جیب مردم صرف شده، خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه تاکنون تقریباً 80 میلیارد تومان هزینه تقاطع غیر هم‌سطح شهید همدانی شده اما هنوز 60 میلیارد تومان نیز نیاز است تا کامل شود، تأکید کرد: این‌ها سرمایه‌های مردم است که هزینه شده، از طرفی با این پُل‌ها چهره شهر به هم می‌ریزد.

فلاحی با بیان اینکه مسکوت ماندن این پروژه طی چندسال اخیر و صفر شدن اعتبارات آن از سوی مدیران مرتبط به‌هیچ‌وجه قابل قبول نیست، اذعان کرد: اگر چند سال پیش این طرح با اعتبار تخصیص‌یافته 60 میلیارد تومان انجام می‌گرفت، کار به اتمام رسیده بود؛ اما درحال حاضر برای قطعه پایانی این مسیر میلیاردها تومان اعتبار نیاز است.

وی با بیان اینکه طی یک سال گذشته که پیگیر تحرک پروژه‌های کلان غیر فعال همدان بودیم از این پروژه نیز با حضور نماینده شرکت متولی و نیز کارشناساسان بازدید کردیم و مشخص بوده که امروز اگر بخواهیم هشت کیلومتر را به 18 کیلومتر انجام‌شده (کاملاً قابل تردد است) ملحق کنیم حدود 43 تا 45 میلیارد تومان هزینه زیرسازی و آسفالت و 150 میلیارد تومان نیز هزینه تقاطع لازم است، تشریح کرد: تأمل‌برانگیزتر اینکه منشأ مسکوت ماندن این پروژه استدلال مدیری است که عنوان می‌کند نیاز به کنارگذر نداریم، زیرا درصورت اجرایی شدن آن دیگر امکان فروش آب جوش توسط دکه‌ها و مغازه‌ها فراهم نخواهد بود.

این مقام مسئول ادامه داد: درنظر بگیرید که این دیدگاه کوته‌‌بینانه توانسته این پروژه مهم را در همدان بخواباند.

حجت‌الاسلام فلاحی با بیان اینکه طبق پیگیری‌هایی که داشتیم مشخص شد این پروژه سالانه اعتبار داشته و متأسفانه سال گذشته اعتبار این پروژه صفر شده است، ابراز کرد: به تعبیر بهتر درواقع اموال استان و مردم محروم غرب کشور از دست رفته است.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه بنا به ضرورت همان‌طور که عنوان شد پیگیری‌هایی درخصوص این پروژه انجام و در بازدید صورت‌گرفته میزان برآوردهای مالی ادامه پروژه مشخص شد، اذعان کرد: دراین‌باره نشستی نیز در سازمان برنامه و بودجه با معاون این سازمان درخصوص اعتبارات پروژه برگزار کردیم.

وی با اشاره به آنکه این پیگیری‌ها بستری شد که شرکت زیرساخت و توسعه وزارت مسکن و شهرسازی نیز نسبت به فراهم کردن اعتبارات لازم اقدام کنند، تأکید کرد: بر این اساس کارشناسان این شرکت در کوتاه‌ترین زمان از پروژه بازدید کرده و درعین‌حال مبلغی نیز به‌عنوان شروع کار از سوی سازمان برنامه و بودجه در راستای تکمیل پروژه درنظر گرفته شد.

این مقام مسئول با تأکید بر آنکه در این پیگیری‌ها نظر دیگر نمایندگان غرب کشور درخصوص چرایی توقف این پروژه مهم نیز جلب شد زیرا به‌واقع برخی کوته‌بینی‌‌ها بار حق‌الناسی بر دوش متولیان خواهد گذشت، تصریح کرد: عدم تکمیل این پروژه علاوه‌بر معضلاتی که برای شهر همدان به بار آورده، منجر به معطلی حداقل نیم‌ساعته در روزهای عادی و دوساعته در ایام شلوغ همچون اربعین برای خودروهای عبوری شده تا بتوانند از داخل شهر همدان عبور کنند و این مهم را جز در حق‌الناس نمی‌توان گنجاند.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه از رونق افتادن و در بن‌بست قرار گرفتن همدان درصورت اجرایی شدن این پروژه به‌هیچ‌وجه بهانه درستی برای توقف آن نیست، خاطرنشان کرد: هنر این نیست که میلیارد‌ها تومان هزینه کرده و چند تقاطع احداث کنیم و درعین‌حال چهره شهر را برهم بریزیم.

وی افزود: بدیهی‌ترین سؤال درخصوص یکی از پُل‌ها یعنی تقاطع شهید همدانی این است که آیا متولیان امر از ابتدا فکر تأمین امنیت مراکز نظامی اطراف این تقاطع را کرده و چاره‌ای برای آن اندیشیده‌اند؟ پس درصورت چاره‌اندیشی چرا اکنون که درحال ساخت عرشه سوم هستند، تازه به این درک رسیده‌اند که باید به سپاه جهت امنیت، تأمین دهند و البته دراین‌بین هنوز نیروی انتظامی درخواستی نداشته که درصورت درخواست باید این مهم نیز محقق شود؛ حال آنکه می‌توانستند از طریق احداث زیرگذر این مشکل را حل کنند.

این مقام مسئول ابراز کرد: درحال حاضر برای تأمین امنیت سپاه مجدداً می‌بایست از طبقه سوم دیوار بتنی به ارتفاع سه متر در سراسر تقاطع کشیده شود.

حجت‌الاسلام فلاحی با بیان اینکه سؤال مهم آن است که این هزینه‌ها از چه طریق تأمین خواهد شد و چه کسی این نظرات کاشناسی را در فضای مدیریت شهری می‌دهد، عنوان کرد: چرا حقوق عامه مورد توجه مدیران شهری در فضای طراحی پروژه‌ها نیست؟

مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد، خطاب به مدیران استانی و به‌ویژه نماینده شرکت ساخت و توسعه باید گفت که چه کسی پاسخگوی شق‌القمر 10 ساله تکمیل این پروژه که از اعتبارات سالانه برخوردار بوده و در نبود پیگیری صفر شده، خواهد بود و البته دراین‌بین نمی‌توان از حق ضایع‌شده شهر و شهروندان همدانی که طی یک دهه گذشته بر اثر تردد خودروهای عبوری به‌ازای خرید یک فلاکس آب جوش هم هوای آلوده و هم آلودگی‌های صوتی و درعین‌حال از بین رفتن زیرساخت‌های توسعه‌ای شهر و حتی خطرات احتمالی تانکرهای حامل سوخت و میعانات گازی را تجربه کردند، به‌راحتی گذشت.

شناسه خبر 39254