شناسه خبر:39430
1400/1/30 09:53:39

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر شرکت پسماند ژیان پارک آکام سنندج عملکرد دولت در زمینه ضایعات و گرانول‌سازی را ضعیف توصیف کرد و گفت: درحالی که کردستان می‌تواند کارخانه گرانول‌سازی راه‌اندازی کند، اما اکنون فاقد این کارخانه است و ضایعات استان به کرمانشاه و همدان منتقل می‌شود.

روژین آریایی‌نژاد اظهار کرد: محیط‌زیست موهبتی الهی بوده و حفظ و حراست از این موهبت وظیفه انسانی است.

وی افزود: حفظ محیط‌زیست نه‌تنها به تأمین سلامت انسان کمک می‌کند، بلکه امکان بهره‌برداری بهتری از طبیعت به وی می‌دهد.

آریایی‌نژاد پسماندها و انباشت زباله را یکی از معضلات شهری دانست و گفت: پسماندهای خانگی (پسماند خشک) در میان طبقات بالای جامعه بیش از سایر طبقات است.

وی یادآور شد: بشر در زندگی روزمره خود حجم وسیعی از پسماندهای تر و خشک را تولید می‌کند؛ پسماندهای ‌تر در زمین مدفون می‌شوند، اما پسماندهای خشک که عمدتاً قابل بازیافت هستند، در طبیعت رها می‌شوند و چندصدسال در طبیعت باقی می‌مانند.

این مقام مسئول اظهار کرد: تولید انواع پسماند در زندگی انسان‌ها تأثیرات نامطلوب زیست‌محیطی به دنبال دارد و منجر به تخریب محیط‌زیست می‌شود.

این کارشناس ارشد مدیریت کسب‌وکار یادآور شد: پسماندها می‌توانند سبب آلودگی آب و خاک در طبیعت شوند و زمینه بروز انواع بیماری‌ها را در زندگی انسان فراهم کنند.

آریایی‌نژاد عنوان کرد: در این راستا با هدف حفظ محیط‌زیست تیمی متشکل از 10 نفر از فعالان و دوست‌داران محیط‌زیست پس از دو سال فعالیت‌های تحقیقاتی در نیمه دوم سال 99 با راه‌اندازی شرکت، عمل تفکیک و جداسازی پسماندهای خشک و تر را آغاز کردیم.

وی هدف از راه‌اندازی این شرکت را جمع‌آوری، جداسازی و تفکیک، حمل‌ونقل و بازیافت و پردازش و دفع پسماندها با محوریت کاهش آسیب به محیط‌زیست عنوان کرد.

آریایی‌نژاد کاهش حجم پسماندها در طبیعت و جلوگیری از پسماندهای خشک به طبیعت و بازگرداندن پسماندهای خشک به چرخه مصرف را از اهداف این شرکت عنوان کرد.

وی جمع‌آوری و تفکیک پسماندهای خشک مانند کاغذ و پلاستیک از پسماندهای تر را جزء وظایف شرکت بیان کرد و افزود: این گروه عمل تفکیک پسماندها را در گروه‌های مختلف در کارگاه انجام می‌دهند.

به گفته آریایی‌نژاد پس از تفکیک و جداسازی پسماندهای خشک و پرس کردن کاغذ، ارزیاب پلاستیک پسماندهای قابل بازیافت را به کارخانه‌های بازیافت انتقال می‌دهد و به‌صورت تفکیکی به کارخانه‌های تولید گرانول که کار بازیافت و تولید پلاستیک را برعهده دارند، فروخته می‌شود.

وی اظهار کرد: گرچه در ابتدا جمع‌آوری پسماندها برای ما هزینه‌بردار است، اما جمع‌آوری حجم زیادی از پسماندها به ایجاد ارزش‌افزوده و درآمدزایی شرکت کمک می‌کند.

   فرهنگ‌سازی و درآمدزایی مزیت شرکت پسماند است

مدیرعامل شرکت پسماند ژیان پارک آکام مستقر در پارک علم و فناوری سنندج، فرهنگ‌سازی و درآمدزایی را از مزیت‌های مهم این شرکت برشمرد و افزود: این شرکت تاکنون نتوانسته درآمدزایی داشته باشد، اما پیش‌بینی می‌شود امسال شرکت بتواند سوددهی داشته باشد.

آریایی‌نژاد با اشاره به مزیت‌های مثبت این شرکت، گفت: این شرکت می‌تواند برای شهرداری مزیت خوبی داشته باشد، به‌طوری که وقتی میزان حجم پسماند کاهش می‌یابد و پسماند خشک در مبدأ تفکیک می‌شود، حجم پسماندهای خشک برای شهرداری کاهش می‌یابد‌.

وی عملکرد دولت در زمینه ضایعات و گرانول‌سازی را ضعیف توصیف کرد و افزود: درحالی که کردستان می‌تواند کارخانه گرانول‌سازی راه‌اندازی کند، اما اکنون فاقد این کارخانه است و ضایعات استان به کرمانشاه و همدان منتقل می‌شود.

آریایی‌نژاد بر بهره‌گیری از مزیت مرزنشینی در استان تأکید کرد و گفت: با ایجاد چند خط فعال در زمینه ضایعات می‌توان پسماندها و ضایعات کشور عراق را وارد کرد.

وی تصریح کرد: اگر شرکت‌هایی مانند شرکت ما فعالیت داشته باشند، پسماندها سازمان‌دهی می‌شود و اگر تفکیک پسماندها در مبدأ را انجام دهند، کمک بسیار زیادی به محیط‌زیست می‌کنند.

آریایی‌نژاد از حمایت‌های پارک علم و فناوری تقدیر کرد و گفت: پارک از شرکت‌های نوپا حمایت می‌کند، جذب مشتری و برخورداری از معافیت‌های مالیاتی از مزیت‌هایی است که این شرکت‌ها از آن بهره‌مندند.

وی همچنین پرداخت تسهیلات به شرکت‌های نوپایی که دارای ایده نوآورانه هستند را از مزیت‌های شرکت برشمرد.

شناسه خبر 39430