شناسه خبر:40930
1400/2/30 10:59:29
محمد محسن فائضی در گفتگو با سپهرغرب تشریح کرد:

در فلسطین چه خبر است؟ آیا تنش‌ها ادامه خواهد داشت؟

سپهرغرب، گروه بین‌الملل- سمیرا گمار : محمد محسن فائضی کارشناس مسائل فلسطین گفت: ورود حماس به معادلات خارج از غزه برای نخستین بار، برای صهیونیست‌ها بسیار عجیب بود و به نظر می‌رسد تنش‌ها ادامه خواهد داشت.

قریب به دو هفته است که درگیری بین گروه‌های مقاومت فلسطین در نوار غزه و رژیم صهیونیستی ادامه دارد. درگیری‌هایی که از تعرض به ساکنان شیخ جراح آغاز شده و با ورود یهودی‌های تندرو به مسجدالاقصی منجر به ورود حماس به معادلات شد.

سؤال بسیاری این است که چه افقی پیشِ‌روی درگیری حاضر قرار دارد و این درگیری تا کجا و چه زمان ادامه خواهد یافت؟

آنچه در ادامه می‌خوانید گفتگوی خبرنگار سپهرغرب با محمد محسن فائضی کارشناس مسائل فلسطین در همین رابطه است.

*تعرض به ساکنان شیخ جراح

محمد محسن فائضی با اشاره به پیشینه شکل‌گیری منازعات اخیر در فلسطین بیان کرد: نیمه فروردین‌ماه امسال دادگاه رژیم صهیونیستی احکامی را علیه فلسطینیان ساکن محله شیخ جراح صادر کرد که براساس آن احکام، فلسطینیان باید خانه‌های خود را طی کمتر از یک ماه تخلیه کرده و به صهیونیست‌های شهرک‌نشین تحویل دهند!

وی خاطرنشان کرد: شیخ جراح محله‌ای در نزدیکی مسجدالاقصی بوده و حدود 700 نفر ساکن دارد که این ساکنان، آوارگانی هستند که سال 1948 در جریان اشغال فلسطین از زمین‌های آبا و اجدادی خود به زور طرد شده و در محله «شیخ جراح» سکونت داد.

کارشناس مسائل فلسطین با اشاره به اینکه «اهمیت این منطقه به دلیل نزدیکی به مسجدالاقصی است»، تصریح کرد: پس از گذشت بیش از 70 سال از سکونت این خانواده‌های فلسطینی در این محله، رژیم صهیونیستی با دست‌اندازی بر تمامی زمین‌های قدس، مالکیت این زمین‌ها را از آن خود دانسته و آن‌ها را به شرکت‌های سازنده شهرک‌های صهیونیست‌نشین واگذار می‌کند.

فایضی تصریح کرد: از روز اعلام حکم دادگاه رژیم غاصب، فلسطینیان ساکن شیخ جراح هر شب با اعتراضات و تجمعات خود از حق طبیعی خود دفاع می‌کردند اگرچه با خشونت‌های گسترده صهیونیست‌ها (چه نظامی چه غیرنظامی) مواجه می‌شد.

*ورود یهودیان تندرو به مسجد الاقصی برای عادی‌سازی این کار

وی ادامه داد: علت دوم درگیری‌ها در فلسطین، حضور بیش از 10هزار یهودی تندرو در 28 رمضان در مسجد الاقصی بود که قرار بود با هدف عادی سازی ورد یهودی‌ها به صحن‌های مسجد انجام شود؛ این امر در قاموس فلسطینی‌ها یک تجاوز علنی محسوب می‌شود و همین امر باعث شد فلسطینی‌ها از شب قبل در مسجد حضور داشته و مانع از حضور یهودی‌ها در مسجد شوند.

کارشناس مسائل فلسطین گفت: با این حال سربازان و پلیس اسرائیل وارد مسجدالاقصی و صحن‌ها شدند تا با تخلیه آن شرایط ورود یهودیان تندرو که پشت در‌ها منتظر ورود بودند را فراهم کنند. اما پس از درگیری 4 ساعته پلیس اسرائیل عقب‌نشینی کرد.

*ورود جدی حماس به معادلات خارج از غزه برای نخستین بار

فایضی اظهار کرد: بعد از این اتفاق (ورود یهودی‌ها به مسجد الاقصی) حماس برای نخستین بار به طور جدی وارد معادلات خارج از غزه شد، چراکه تا پیش از این اگر مثلا در کرانه باختری اتفاقی می‌افتاد حماس ورود می‌کرد اما این ورود برای نخستین بار در غزه هم رخ داد.

وی متذکر شد: ورود حماس از این حیث اهمیت دارد که برای مثال هنگامی که بحث انتقال سفارت اسرائیل به قدس مطرح بود هم علیرغم تنش‌هایی که به وجود آمد و اعتراضاتی که صورت گرفت حماس به این مساله ورود نکرد اما با تعدی به مسجدالاقصی وارد جنگ شد تا دیگر در مسجد الاقصی این اتفاقات نیفتد و برای نخستین بار موشک‌هایی از سمت غزه به سمت اسرائیل روانه شد.

کارشناس مسائل فلسطین در ادامه به این نکته نیز اشاره کرد که بزرگترین برنده این اتفاقات در اسرائیل نتانیاهو است. چون رقبای او که در آستانه اعلام تشکیل ائتلاف در پارلمان و پیروزی علیه او بودند، دچار بن‌بست شدند. چراکه حزب عربی رَعم با توجه به اتفاقات اخیر اعلام کرده با همراهان قاتلان اتفافات اخیر در قدس و غزه ائتلاف نخواهد کرد. هرچند نتانیاهو موفق به ائتلاف نشد و فرصت برای او تمام شده بود، اما اگر مخالفانش نتوانند ائتلاف تشکیل دهند، تا انتخابات جدید او در قدرت خواهد ماند.

*تنش‌ها ادامه خواهد داشت

فایضی اظهار کرد: انتظار می‌رود تنش‌ها و درگیری‌ها همچنان ادامه‌دار باشد چراکه واضح است که اسرائیل به دلیل دست برتر حماس و هزینه راهبردی بالایی که برایش خواهد داشت، جنگ را تمام نخواهد کرد. ضمن اینکه فشار‌ها از سوی سازمان ملل برای اعلام آتش‌بس زیاد شده و این مسئله به نفع غزه است چون حجم کشتار و تخریب برای آنها بالاست.

* مسجدالاقصی خط قرمز همه گروه‌ها حتی اعراب ساکن اسرائیل

وی در پایان تصریح کرد: اتفاقات غزه حساسیت همه گروه‌ها را برانگیخته، اکثر کشورهای عربی نظیر مصر، اردن و ترکیه خیزش‌های مردمی داشته حتی اعراب اسرائیل هم از این اتفاق آشفته‌اند چون مسجدالاقصی خط قرمز همه است.

*فلسطین اولویت چندم در ایران است

کارشناس مسائل فلسطین یادآوری کرد: به نظر می‌رسد حساسیت‌ها نسبت به فلسطین آن‌طور که باید در ایران وجود ندارد و علیرغم برخی حرکت‌های شکل گرفته گویا در حاشیه است و خیزش جدی مردمی برای آن دیده نمی‌شود.

شناسه خبر 40930