شناسه خبر:4234
1397/10/9 09:55:11

سپهرغرب، گروه خبر: چندی است مشکلات خط راه‌آهن کرمانشاه به معضلی اساسی تبدیل شده که بهره‌گیری از افراد غیر بومی در ادامه احداث راه‌آهن غرب مسیر کرمانشاه - اسلام‌آباد غرب، بارزترین آن‌ها است.

ماجرا از خطبه‌های نماز جمعه اسلام‌آباد غرب و سخنان صریح حجت‌الاسلام محمد‌طه مهری شروع شد.

وی در جمع نمازگزاران اسلام‌آباد غربی، به‌شدت از اخراج 102 نفر کارگر بومی خط راه‌آهن ابراز ناراحتی کرد.

بر اساس این گزارش، طی سفر ریاست جمهوری به استان کرمانشاه پروژه‌های بسیاری در دست اقدام قرار گرفت که مهم‌ترین آن‌ها ادامه احداث راه‌آهن غرب مسیر کرمانشاه - اسلام‌آباد غرب با یک‌هزار میلیارد تومان اعتبار است و طبق پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته، در پایان سال 1398 قرار است سوت قطار در اسلام‌آباد غرب به صدا در‌آید.

یکی از کارگران اخراج‌شده که در جمع نمازگزاران حضور داشت، با بغضی از بیکار شدنش و شرمندگی در تأمین مایحتاج زندگی برای همسر و فرزندانش، اظهار کرد: اخراج کارگران از راه‌آهن زندگی و آرامش خانوادگی‌مان را از هم پاشیده است.

س.م افزود: بعد از سال‌ها تلاش در بخشی از راه‌آهن و با تحمل مشکلات و سختی‌های بسیار این شغل ازجمله شب‌کاری‌های زیاد، دوری از خانواده و فرزندان با کمترین حقوق و مزایا و هر روز تهدید به اخراج و تعدیل نیرو، در حال کار بودیم.

این کارگر اخراجی با کشیدن آهی سوزناک، ادامه داد: از تیرماه سال 1396 در این مؤسسه با بستن قرارداد مشغول کار شدم، البته تمامی نیروهای اخراجی راه‌آهن با قرارداد و بدون هیچ‌گونه امتیاز خاصی و با تحمل برخورد تبعیضی و پارتی‌بازی در حال کار بودند.

وی با گله‌مندی از مسئولان شهرستانی، تصریح کرد: باید تأسف خورد بابت اینکه یکی از مسئولان شهرستان اسلام‌آباد غرب غیرت و تعصب این برخورد با بومی‌ها را نداشته است.

س.م با اشاره به شروع اخراج‌ها با تغییر مدیرعامل، گفت: مدیر‌عامل جدید رویکرد استفاده از نیروهای غیر بومی را دارد.

وی اظهار کرد: استفاده از کارگران غیر بومی هزینه بیشتری برای مجموعه در راستای تأمین خوابگاه، صبحانه، نهار، شام و... دارد، طی یک ماه گذشته حدود 100 نفر نیروی بومی و باتجربه را اخراج کردند، درصورتی که از تبریز، لرستان، اهواز، ارومیه و شهرستان‌های کرمانشاه... نیروهای زیادی در این کارگاه مشغول به‌کار هستند.

این مقام مسئول بیان کرد: تنها مسئولان حفاظت اطلاعات و دفتر فنی و مالی بومی هستند، البته شنیده‌ها حاکی از آن است که می‌خواهند آن‌ها را هم اخراج کنند.

کارگر اخراجی با طرح این سؤال که چرا شهرستان اسلام‌آباد غرب باید در سطح کشور رتبه نخست بیکاری را داشته باشد درصورتی که پروژه‌ای با این وسعت در حال جذب نیروی غیر بومی است؟ از مسئولان (فرماندار و نماینده اسلام‌آباد غرب و دادستان) خواستار رسیدگی به این موضوع شد.

وی تأکید کرد: البته درخواست‌های بسیاری داده شد، اما اکثریت مدیران به فکر منافع خود هستند؛ مسئول حوزه نمایندگی کارگاه به‌صراحت اعلام کرد که نیروهای بومی باید اخراج شوند.

در ادامه این گزارش به سراغ امام‌جمعه شهرستان اسلام‌آباد غرب رفتم که به‌شدت بر توجه به این کارگران تأکید داشت و گفت: مسئولان باید فکری به حال کسب‌وکار، اشتغال جوانان، آمار بیکاری و بزه‌های اجتماعی داشته باشند.

حجت‌الاسلام محمد‌طه مهری افزود: طبق آماری که به من داده‌اند، پروژه راه‌آهن در شهرستان اسلام‌آباد غرب توسط «مؤسسه عمران نینوا» در حال هدایت بوده و طی یک ماه گذشته 102 نفر را اخراج کرده که اکثراً از نیروهای بومی این شهرستان بوده است.

وی ادامه داد: ده‌ها نفر از بچه‌های بومی این شهرستان را طی یک ماه اخیر اخراج کردید و ماه آینده گفتید ده‌ها نفر دیگر را هم اخراج خواهیم کرد، چرا بومی‌های شهرستان را اخراج می‌کنید؟

مهری تأکید کرد: عمران نینوا هستی که باش، در درون این شهر کار می‌کنید و به آرامش مردم شهر لطمه می‌زنید و در این شهر رفت‌وآمد دارید؛ جوانان ما رفته‌اند به عسلویه و پارس‌های جنوبی، بین مسئولان توافق شده بود که به‌هیچ‌وجه نیروی غیر بومی را راه ندهید تا از نیروهای بومی استفاده کنند.

امام‌جمعه اسلام‌آباد غرب تأکید کرد: متأسفانه نه‌تنها کارگران بومی اخراج‌شده بازگردانده نشدند، بلکه مشکل استفاده از افراد غیر بومی همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس، فرماندار اسلام‌آباد غرب در این خصوص گفت: طی پیگیری‌هایی که صورت گرفت، مشخص شد از شهریورماه تعداد 40 نفر اخراج شده‌اند که 18 نفر از این افراد بومی شهرستان اسلام‌آباد غرب بوده‌اند و از بین این 18 نفر سه نفر به‌صورت داوطلبانه از کار انصراف داده‌اند.

افشین کریمی با بیان اینکه 79 درصد کارگران این پروژه بومی استان هستند، ادامه داد: با این وجود تعداد اخراجی بسیار است، اما باید توجه داشته باشیم کار کارگران به‌صورت مقطعی و زمان‌بندی است و گفته‌اند که فصل بتن‌ریزی تمام و عذر تعدادی از کارگران خواسته شده و این قرارداد‌ها با قرارگاه خاتم بسته شده و به‌وسیله پیمانکاران مؤسسه عمرانی نینوا اداره می‌شود.

وی تأکید کرد: اولویت کار باید به بومی‌ها داده شود و ما درتلاشیم که این 79 درصد بومی را به 89 درصد برسانیم و شرایط بازگشت کارگران بیکارشده را فراهم کنیم و به جای دعوا، حق بازگشت به کار شکل گیرد.

شناسه خبر 4234