شناسه خبر:46159
1400/6/30 08:49:35

محمدمهدی شیرمحمدی عضو هیئت‌علمی دانشگاه: با تغییر دولت و آغاز دمیدن هوای تازه در بدنه مدیریتی که به استانداران رسیده است، با اعلام اسامی بسیار متفاوت و گاهی هم دور از ذهن و نبودن وحدت رویه در این زمینه، کلاف سردرگمی را درخصوص معرفی استاندار همدان شاهد هستیم.

درحالی که در فضای کنونی اساس انتخاب و شکل‌گیری حکمرانی استان‌ها باید به سوی اهداف بیانیه گام دوم انقلاب هدایت شود، گاهی اخبار و صحبت‌هایی شنیده می‌شود که انگار در پس پرده سهم‌خواهی‌هایی وجود دارد.

آنچه روشن است اینکه نبودن تفاهم لازم در میان جریان‌های مختلف، فضای کنونی انتخاب استاندار را رقم زده است که از سویی برخی صاحب نفوذان که معمولاً طرف مشورت قرار می‌گیرند هم نه با صراحت اعلام موضع کرده و نه مسیر را برای انتخاب دقیق هموار می‌کنند.

در این میان برخی افراد هم که همیشه ادعای خدمت داشته و با هر سیاستی چرخش دارند، با تغییر بادبان‌ها در مسیر تغییرات دولت جدید، خود را منتقد وضع موجود معرفی کرده و مطالبه و سهم‌خواهی دارند.

حمایت از حضور افراد دارای روحیه جوانی، تحول‌گرا و درجه یک توانمند و بومی با سابقه کاری مطلوب در حوزه اقتصاد، برای استانداری همدان باید سرلوحه یک انتخاب هوشمند باشد.

هرچند همدان دارای معضلات خیلی خاص نیست، اما در دوره‌هایی افرادی در مسئولیت‌های مختلف با ارائه گزارش‌های گل و بلبل از همدان، ناخواسته جلوی سرریز منابع ملی برای جبران عقب‌ماندگی‌های همدان را گرفتند و وقتی سری به گزارش‌های مختلف همدان و مقایسه آن با استان‌های هم‌جوار زده می‌شود، تازه می‌فهمیم که چقدر از برخی شاخص‌ها و پیشرفت‌ها همدان جا مانده است و برخی مشکلات آن تاکنون حل نشده، به‌طوری که در نبود زیرساخت‌های کافی اشتغال و تولید در همدان، جوانان آن گاهی باید دل به مهاجرت بزنند.

هرچند بومی بودن محض یک ملاک اصلی برای انتخاب استاندار همدان نیست، اما به‌شدت مهم است که استاندار جدید همدان بومی باشد تا شناخت کافی نسبت به کمبودها و مشکلات استان داشته و با فرهنگ و ساختارهای تعاملی همدان نیز در جهت رسیدن به پیشرفت اساسی آشنایی لازم داشته باشد.

در موقعیت کنونی شناخت وضعیت و گذرگاه‌های اقتصادی همدان برای جبران عقب‌ماندگی‌ها و توسعه تولید و نگاه به افزایش اشتغال امری بدیهی و مهم است و در کارنامه استاندار جدید رویکردهای اقتصادی باید کاملاً روشن و شفاف باشد.

روحیه جوانی استاندار و دارای نقطه قوت تحول‌گرایی به‌منظور تدوین دقیق برنامه با رویکرد تبدیل نقاط ضعف به قوت و از سوی دیگر تهدید به فرصت از شاخصه‌های اساسی باید باشد.

اینک از صاحب‌نفوذان استان چه آن‌هایی که در تهران هستند و چه افرادی که در همدان هستند و نمایندگان مردم، انتظار می‌رود در این فرصت انتخاب استاندار با کنار گذاشتن اختلاف‌ها و سلایق شخصی براساس حق مردمی که بر گردن دارند و با یک وحدت رویه، کمک کنند فردی برای تصدی مدیریت ارشد استان انتخاب شود که دارای شاخصه‌های تحول‌گرایی، رویکرد اقتصادی و برنامه و تیم اجرایی همراه باشد.

رسانه‌ها، افراد دغدغه‌دار و جمعیت‌های نخبگانی همدان نیز با یک مطالبه‌گری درست کمک کنند بدنه حکمرانی جدید استان به‌گونه‌ای شکل بگیرد و برنامه‌ریزی شود تا همدان را به جایگاه اصلی و پیشرفت مناسب با جایگاه تاریخی آن برساند.

در این شرایط با حضور افراد مسئولیت‌داری از همدان در بدنه دولت به‌ویژه وزرا و مدیران اثرگذار کشوری در قوای مقننه، مجریه و قضائیه، فرصت مغتنمی برای پایتخت تاریخ و تمدن به‌وجود آمده است که این افراد با درک صحیح‌تری که نسبت به وضعیت مشکلات اصلی همدان دارند، در کنار یک بدنه منسجم و کاردان در حکمرانی استان بتوانند منشأ اثرات ارزشمند باشند.

شناسه خبر 46159