شناسه خبر:46773
1400/7/18 09:56:25

سپهرغرب، گروه خبر: معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان گفت: توسعه و آبادانی شهرک‌های صنعتی و حمایت از واحدهای تولیدی استان در اولویت برنامه‌ها و اهداف ما قرار دارد.

خالد جعفری روز شنبه در یکصد و شصت و نهمین جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان اظهار کرد: آنچه مهم است با توجه به شرایطی که برای واحدهای تولیدی پیش آمده اداره کل مالیات با نظر مساعد با اینگونه واحدها کمک کند.

وی بر حمایت ویژه از تولید تاکید کرد و افزود: واحدهای تولیدی از بانک‌ها تسهیلاتی دریافت و کار خود را آغاز کردند و نباید به آنها فشار وارد کرد تا بتوانند در کمال آرامش به تولید بپردازند و بتوانند اقساط خود را پرداخت کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان با اشاره به اینکه اداره کل بازرسی هم نسبت به شرایط موجود آگاهی و شناخت لازم را دارند، گفت: گزارش اجرا و عدم اجرای مصوبات کارگروه و دلایل عدم اجرای آنها را به سازمان بازرسی ارسال می‌کنیم و پیگیر مصوبات اجرا نشده خواهیم شد.

جعفری با بیان اینکه یکی از اهداف ما آبادکردن شهرک‌های صنعتی و حمایت از واحدهای تولیدی است، یادآور شد: اگر از سرمایه‌گذاری‌های موجود و اشتغال واحدها حمایت و حفاظت نکنیم با مسائل و مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان در این جلسه اظهارکرد: تعیین نرخ 18 درصد تسهیلات بانکی در اختیار استان‌ها نیست و تصمیمی سراسری است و هیچ استانی نمی تواند آنرا تغییر دهد.

محمد دره وزمی با اشاره به اینکه مبالغی از سوی بانک مرکزی در اختیار بانک‌های استان‌ها قرار داده می‌شود، اضافه کرد: سوق دادن منابع داخلی بانک‌ها به سمت فعالیت‌های مولود حائز اهمیت است و انتظار می‌رود بانک‌های استان هم به طور واقع بینانه ضمانت نامه بانکی از متقاضیان را دریافت کنند.

وی با اشاره به اینکه تبصره 18 قانون بودجه سال 1400 را ابلاغ کردند و متولی آن اداره کل امور اقتصاد و دارایی استان است و بهره بانکی این تسهیلات 10 تا 12 درصد است، افزود: با توجه به تورم موجود واحدهای تولیدی در صورت داشتن بازار فروش از بهره بانکی 18 درصد هم استقبال می‌کنند لذا باید تلاش شود بیشتر منابع بانکی در بخش‌های غیر تولیدی هزینه نشود.

پرداخت بیش از یک هزار میلیارد ریال تسهیلات به واحدهای تولیدی در کردستان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با اعلام اینکه یک هزار و 443 میلیارد ریال تسهیلات از ابتدای امسال تاکنون به واحدهای تولیدی استان پرداخت شده است، گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون از 2 محل رونق تولید و بند الف تبصره 18 قانون بودجه سال 1399، یک هزار و 368 میلیارد ریال تسهیلات به 37 واحد تولیدی در بخش صنعت پرداخت شده است.

دره‌وزمی اضافه کرد: هفت مورد تسهیلات پرداخت شده بخش صنعت سرمایه ثابت 235 میلیارد ریالی و 30 مورد آن هم سرمایه در گردش به میزان یک هزار و 144 میلیارد ریال بوده است.

وی با اشاره به اینکه از مجموع کل تسهیلات پرداخت شده 75 میلیارد ریال هم به هشت طرح بخش کشاورزی طی این مدت پرداخت شده است، افزود: در حال حاضر هم 31 طرح به میزان یک هزار و 200 میلیارد ریال به بانک‌های استان معرفی شده است.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های کردستان هم در این جلسه اظهار داشت: پرداخت تسهیلات مربوط به هر طرحی که در اختیار مدیران بانک‌های استان بوده و نیازی به تایید مرکز نداشته در کمترین زمان ممکن پرداخت شده است.

علی‌اشرف یوسفی قیاسی اضافه کرد: تعدادی از طرح‌ها که مبلغ تسهیلات مورد نیاز آنها بالا است باید توسط شعب مرکزی بانک‌ها در تهران مورد تایید قرار گیرد که این مسئله پروسه پرداخت را طولانی می‌کند و تصمیم گیری در خصوص آن در اختیار استان نیست.

وی یادآور شد: تشکیل جلساتی با حضور تولیدکنندگان و متقاضیان دریافت تسهیلات، دستگاه اجرایی و مدیران بانک‌ها می‌تواند موجب تسریع در رفع موانع پیش‌روی متقاضیان باشد لذا سعی خواهد شد این مهم اجرایی و دنبال شود.

مدیرکل دفتر جذب سرمایه‌گذاری استانداری کردستان هم در این جلسه اظهارکرد: سنوات گذشته تسهیلات بند الف تبصره 18 قانون بودجه بر مبنای جعیت به استان‌ها تعلق می‌گرفت و در سال جاری این تسهیلات بر اساس نرخ بیکاری توزیع می‌شود که کردستان 4.1 درصد این اعتبارات را شامل می‌شود.

در این جلسه از کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان مصوب شد 425 میلیارد ریال تسهیلات سرمایه ثابت و سرمایه در گردش به 39 طرح در بخش‌های صنعت و کشاورزی پرداخت شود.

شناسه خبر 46773