شناسه خبر:50117
1400/10/2 08:11:26
معاون امور زیربنایی و حمل‌ونقل شهری شهردار همدان بیان کرد:

بازآفرینی، مستلزم آشنایی با آداب و سنن محلات

سپهرغرب، گروه خبر: معاون امور زیربنایی و حمل‌ونقل شهری شهردار همدان گفت: بازآفرینی یعنی حیات دوباره بخشیدن به کالبد فراموش‌شده تاریخ محلات که مستلزم آشنایی با آداب و سنن محلات است.

وحید علی‌ضمیر در نخستین نشست هم‌اندیشی محلات تاریخی، ثروت‌های هویتی و فرهنگی که به‌منظور بررسی تاریخ شفاهی محلات تاریخی همدان به همت سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری و مشارکت شورای محلات سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری همدان با دعوت از اهالی قدیم، بزرگان و معتمدین کوی قصابان برگزار شد، بر اهمیت و لزوم برگزاری چنین همایش‌ها و نشست‌هایی تأکید کرد.

معاون امور زیربنایی و حمل‌ونقل شهری شهردار همدان درخصوص اهمیت بازآفرینی محلات و بافت فرسوده بیان کرد: بازآفرینی یعنی حیات دوباره بخشیدن به کالبد فراموش‌شده تاریخ محلات که مستلزم آشنایی با آداب و سنن آن محله است و برگزاری این‌گونه گردهمایی‌ها و استفاده از نظرات و بازگویی تاریخ محلات، قدم نخست بازآفرینی بوده که به همت معاونت بازآفرینی سازمان عمران این قدم برداشته شده است.

علی‌ضمیر بازسازی هویت شهری از طریق مستندسازی را اقدامی لازم دانست که کمک می‏‌کند در فرآیند تاریخ شفاهی مستندات و مشاهدات اهالی یک محله به‌عنوان بخش مستند مطالعات شهری جمع‌آوری شود.

علی‌ضمیر بازآفرینی محلات را در پی تغییرات به‌وجودآمده در محلات دانست و گفت: در چند دهه اخیرتغییرات ناشی از گسترش شهرها موجب شده برای حفظ هویت شهری و مستندسازی بافت قدیمی شهر از تاریخ شفاهی استفاده شود؛ مستندسازی محلات قدیمی ازجمله مسائل تحقیقی است که امروزه مورد توجه جدی پژوهشگران بوده، زیرا تغییرات ناشی از ساخت‌وسازها، نمادی جدید از یک شهر را به‌وجود آورده که کاملاً متفاوت با سبک معماری گذشته است.

رئیس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری نیز درخصوص اهمیت این‌گونه نشست‌ها گفت: از آنجا که تاکنون کار مستندسازی بافت قدیمی شهرها متولی خاصی نداشته و برحسب نیاز، برخی از مراکز مطالعاتی درباره مستندسازی محلات کرده‌‏اند، این سازمان تلاش دارد به‌جای برگزاری رویدادهای کلیشه‌ای، پروژه تاریخ شفاهی محلات تاریخی شهر را دنبال کند و حاصل آن را در اختیار همگان قرار بدهد و برگزاری این‌گونه نشست‌ها با گردآوری اطلاعات تاریخی را می‌توان گامی مؤثر در این حوزه دانست.

احسان صباغی افزود: ساختار شهر همدان متشکل از چندین محله بوده است که به‌مرور زمان با گسترش شهر، این محلات از بین رفته‌اند. نفوذ مدرنیسم و گذر از سنت‌‏گرایی بسیاری از تغییرات ناخواسته را به بافت قدیمی شهر تحمیل کرده و ساختاری که نشان از هویت شهر بوده، به‌سرعت تغییر یافته است. ازاین‌رو درحال حاضر بسیاری از اماکن، اسامی و اصطلاحات شهری که دربرگیرنده هویت شهر بوده‌‏اند، رو به فراموشی رفته و باید تاریخ جدیدی برای آن‌ها قائل شد؛ این دگرگونی در نحوه ساخت‌وساز و حتی دکوراسیون شهری به‌وضوح دیده می‌شود.

صباغی درخصوص اهمیت این نشست و گردهمایی‌ها گفت: اعتقاد به اینکه هویت هر شهر و محل در امتداد شناختی است که ما از تاریخ و گذشته آن داریم، باعث شد ما به فعالیت‌های گسترده اجتماعی فرهنگی با رویکردی جدید بپردازیم و تاریخ شفاهی محلات را در قالب شناسنامه‌ای برای شهروندان تهیه کنیم.

صباغی تأکید کرد: ما بین اجرای برنامه‌های مناسبتی کلیشه‌ای و اقدامی که می‌تواند پُل انتقالی بین نسل گذشته و امروز باشد، دومی را انتخاب کردیم؛ چراکه باور داریم اگر نوجوانان و جوانان گذشته شهر و محل خود را بدانند، حس تعلق بیشتری به آن پیدا می‌کنند و این مسئله از جمیع جهات در رشد سطح کیفی و کمی شهر و شهروندان اثر دارد.

رئیس سازمان عمران و بازآفرینی شهرداری همدان با اشاره به اینکه تصمیم‌گیری برای شهر باید از دل مردم و محلات آغاز شود، گفت: وقتی مردم در طراحی شهر سهیم باشند، قطعاً در اجرای آن نیز مشارکت بیشتری خواهند داشت.

وی شهر را دارای روح و کالبد دانست و افزود: توجه به این دو عنصر در توسعه شهری، اهمیت پرداختن به تاریخ شفاهی و احیای رسوم و آداب را بیش‌ازپیش عیان خواهد کرد و ما نیز تلاش کردیم در این مجموعه کتاب و مستندها آداب و رسوم مربوط به مردم محلات شهر را که نسل جدید تنها خاطره‌ای از آن‌ها شنیده‌اند را باززنده‌سازی کنیم.

صباغی ادامه داد: قدم نخست ما مصاحبه با معتمدان، سالمندان، نخبگان محلات و افرادی بود که اشراف کاملی نسبت به تاریخ محدوده مورد نظر داشتند و تلاش می‌کنیم در این مسیر هم آداب‌ورسوم هر محله و هم روند توسعه شهری و شاخص‌های دیگر را مد نظر قرار بدهیم.

دبیر بازآفرینی فضاهای شهری منطقه غرب کشور با اشاره به بازدید میدانی کارشناسان بازآفرینی از محلات تاریخی، گفت: در بازدید میدانی که امید قانع، معاون بازآفرینی سازمان عمران از محله کوی قصابان داشت، ضمن گفت‌وگو با معتمدین و ساکنین قدیمی، با ویژگی منطقه آشنا شد و ضمن جانمایی و مشخص کردن سرچشمه‌ها و محل قنات منطقه، مقرر شد با بررسی دقیق نقشه‌ها سعی در احیای داشته‌های قدیمی منطقه شود.

وی در پایان یادآور شد که سازمان عمران و بازآفرینی همواره در جهت احیا و بازسازی محلات مصمم است و این قدم قطعاً با دعوت از معتمدین و بزرگان محلات دیگر برای شناخت مناطق و محلات، ادامه خواهد داشت.

شناسه خبر 50117