شناسه خبر:50414
1400/10/8 09:38:30

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کردستان گفت:‌ مدرسه روستای پایگلان سروآباد باتوجه به قدمت تاریخی و بسیار طولانی آن به موزه تبدیل می‌شود.

یعقوب گویلیان با اشاره به بازدید خود از مدرسه قدیمی روستای پایگلان از توابع بخش مرکزی شهرستان سروآباد اظهار کرد: برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده تا این مدرسه که نماد فرهنگ، ادب و علم‌آموزی مردمان این دیار است پس از تملک، بازسازی و به موزه تبدیل شود.

وی افزود: تپه‌ باستانی قلای روستای پایگلان که در سال 1384 با شماره 12803 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، بخشی از فرهنگ و تاریخ کهن این منطقه و ظرفیتی بی‌بدیل برای جذب گردشگران داخلی و خارجی است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان یادآور شد: پروژه گمانه‌زنی این تپه به‌منظور تعیین عرصه‌، حریم و لایه‌نگاری با مجوز پژوهش‌گاه باستان‌شناسی از ابتدای آذرماه سال‌جاری آغاز شده است.

*روستای پایگلان به‌عنوان پایلوت مطالعات باستان‌شناسی انتخاب می‌شود

گویلیان ادامه داد: با توجه به پتانسیل‌های موجود در منطقه هورامان و انجام مطالعات علمی پژوهش‌گران و دانشجویان در این زمینه، تلاش خواهیم کرد با فراهم کردن زیرساخت‌های لازم روستای پایگلان به‌عنوان پایلوت مطالعات باستان‌شناسی پایگاه جهانی هورامان معرفی شود.

وی اضافه کرد: روستای پایگلان در منطقه جهانی هورامان علاوه بر پیشینه تاریخی غنی و فراوان، دارای پتانسیل و ظرفیت گردشگری منحصر به‌فردی است.

وی با اشاره به بازدید از اقامتگاه بوم‌گردی در حال ساخت این روستا گفت: شناسایی ظرفیت‌های گردشگری و فرهنگی و همچنین ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی در این منطقه می‌تواند نقش مؤثری در ایجاد اشتغال مولد و معیشت مردم داشته باشد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان افزود: گردشگری بهترین عامل در ایجاد اشتغال روستایی است و امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های منسجم و همکاری مردم و مسئولان به اهداف مدنظر برسیم.

هفته گذشته 27 شی تاریخی مربوط به هزاره اول قبل از میلاد مسیح در روستای پایگلان توسط یکی از اهالی این روستا پیدا شد که وی آن‌ها را به اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان کردستان اهدا کرد.

در مجموع دو هزار اثر شامل آثار تاریخی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول (آثاری که قابلیت جابجایی دارند، مانند سکه‌ها و اسناد)، قنات و اماکن طبیعی در استان کردستان شناسایی شده که از این تعداد 930 اثر آن به ثبت ملی رسیده است. از مجموع آثار ثبت شده استان در فهرست آثار ملی، 793 اثر غیرمنقول (شامل آثار تاریخی، تپه، محوطه و بنا)، 29 اثر منقول، 25 اثر میراث طبیعی و 93 اثر میراث معنوی است.

شهرستان سروآباد با دو بخش مرکزی و هورامان با 52 هزار نفر جمعیت در فاصله 90 کیلومتری از غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده و 24 کیلومتر مرز با کشور عراق دارد.

شناسه خبر 50414