شناسه خبر:53523
1400/12/24 09:37:27

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان گفت: اگر بانک‌های بخش خصوصی پای کار تولید نیایند، برای خودشان مشکل ایجاد شده و باید به دستگاه‌های قضایی پاسخ دهند!

روز گذشته چهلمین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان، رئیس اتاق بازرگانی، جمعی از مدیران کل دستگاه‌های اجرایی و رووسای بانک‌ها برگزار شد.

  با جزئیات کم اهمیت تولیدکننده را زمین‌گیر نکنید

ظاهر پورمجاهد با اشاره به نقش بانک‌ها در توسعه و رشد واحدهای تولیدی از بانک‌های ملت، تجارت و صادرات قدردانی کرده و گفت: انتظار می‌رود حرکت بانک سپه شتاب گرفته و موانع پیش‌ِروی تولیدکنندگان را با پرداخت به‌موقع و مناسب تسهیلات بردارند.

وی خاطرنشان کرد: بدون تردید اشتغال در بخش صنعت، معدن و کشاورزی پایدار بوده و در این دو حوزه باید تلاش کنیم تا تکمیل زنجیره تولید با دقت و جدیت پیگیری و دنبال شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان با تاکید بر لزوم روان‌تر شدن سیستم بانکی در ارائه خدمات به تولیدکنندگان، تصریح کرد: در واگذاری طرح‌های تملیکی به بانک‌ها مشکلی وجود داشت که با مکاتبات صورت گرفته حل شد، همه حرف ما این است که برای تولیدکننده نباید سردرگمی ایجاد کرده و باید همه این موانع را رفع کرد.

پورمجاهد عنوان کرد: گاهی گره کار یک واحد تولید با بازدید شما حل می‌شود، من اطلاع دارم برخی از رؤوسای بانک‌ها از واحدهای تولیدی بازدید به عمل آورده و مشکل را حل می‌کنند، تاکید ما هم این است تولیدکننده را درگیر جزئیات نکنید این جزئیات قابل حل تولیدکننده را زمین‌گیر می‌کند.

این مقام مسئول یادآوری کرد: بانک‌های خصوصی هم باید پای کار بیایند، مکاتبات هم صورت گرفته، اگر بخواهند از همکاری سرباز بزنند برای خودشان مشکل درست می‌کنند و باید به دستگاه‌های قضایی پاسخ دهند.

وی در ادامه سخنان خود ابراز کرد: برخی از طرح‌های بزرگ استان درگیر مسائلی شده که به چشم نمی‌آید مثلا اینکه استعلام تامین اجتماعی طول می‌کشد این مساله اصلا پذیرفتنی نیست و باید هر چه سریع‌تر تغییر رویکرد داد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان در ادامه افزود: سهم اشتغال استان 23 هزار و 500 بوده و باید محقق شود، ما نمی توانیم بنشینیم تا تولید کننده یا سرمایه گذار برای تحقق این عدد جلئو بیاید بلکه این ما هستیم که باید به دنبال آن‌ها برویم.

پورمجاهد تاکید کرد: ما باید به هم اطمینان کنیم به مدیران دستگاه اجرایی اعتماد کنیم خطاهای جزئی را مانع پیشرفت کار نکرده و یکدیگر را در فضای استان تشویق کنیم اگر این کار را نکرده و مقابل هم بایستیم این مساله برای تولید کننده مانع ایجاد خواهد کرد.

وی در بخش دوم سخنان خود با اشاره به حذف ارز ترجیحی نیز متذکر شد: با حذف ارز 4200 تومانی از برخی اقلام با مسائلی مواجه خواهیم بود که باید آن‌ها را مدیریت کنیم؛ البته سازمان جهاد کشاورزی منابعی را برای قسمت‌هایی که ضربه بیشتری می‌خورند در نظر گرفته و باید بر همین اساس کمترین فشار به مردم وارد شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان گفت: قریب به 90 درصد واحدهای تولیدی کوچک و متوسط بوده و باید از آن‌ها مراقبت کرده و برایشان برنامه داشته باشیم. اگر سامانه ارزیابی و نظارت داریم نیز افراد باید با دقت و وسواس زیادی در آن ایفای نقش کرده و شرایط تنش‌زا را کنترل کنند.

پورمجاهد تاکید کرد: کاهش اخذ مالیات و تامین بسته‌های کمکی واحدهای تولیدی از راهکارهایی است که ارائه شده اما همواره باید به این نکته توجه داشت که مشکلات را رصد کنیم و از ذکر مشکلات نترسیم؛ رسانه‌ها نقش موثری در ایفای این موضوع دارند.

وی در بخش سوم سخنان خود با تبریک هفته سربازان گمنام امام زمان و کمک‌های بی شائبه آنان در برطرف کردن بخشی از مشکلات جامعه به ویژه در بخش اشتغال و تولید خدمات ارزشمند آنان را قابل تقدیر عنوان کرده و ادامه داد: آثار بیکاری در جامعه مشهود است همه ما برای اشتغال و سرمایه گذاری تلاش می‌کنیم حتی کوتاه مدت و میان مدت. نگرانی‌هایی هم وجود دارد که امیدوارم با حضور مدیران در میدان در این بخش گره گشایی اتفاق بیافتد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان در خاتمه سخنان خود با ابراز انتقاد از برخی کارمندان در ادارت مرتبط با تسهیل‌سازی کار تولید گفت: برخی از این افراد خود را عقل کل پنداشته و به حرف هیچ کس گوش نمی کنند فقط هم نوک بینی خود را می‌بینند، باید جلوی آنها ایستاد.

  پیشنهادت صمت در خصوص حذف ارز ترجیحی

در ادامه این جلسه احمد شانیان، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز در خصوص حذف ارز ترجیحی به قطع یارانه دهک‌های بالا و افزایش یارانه دهک‌های پایین، برخورد تعزیراتی محکم با متخلفان، اختصاص یارانه به واحدهای تولیدی و حذف واسطه‌های اضافی اشاره کرد.

گفتنی است؛ عملکرد بانک‌های نحن پوشش کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان در پایان آذر ماه 1400، حذف ارز ترجیحی و نقدینگی کل کشور و رابطه آن با تبلیغ بانک‌ها جهت جذب منابع جدید از منابع موجود 1400 سه دستور جلسه ای بود که بررسی شده و پیشنهادات لازم در خصوص آنها ارائه شد.

شناسه خبر 53523