شناسه خبر:55144
1401/2/20 09:25:55

سپهرغرب، گروه خبر: شیرینی عکس گرفتن برخی مسئولان با قیچی و روبان قرمز به‌اندازه‌ای است که می‌خواهند مدرن‌ترین بیمارستان ایلام را بعد از 13 سال بلاتکلیفی درحالی‌که آماده‌ی بهره‌برداری نیست به‌صورت ضرب‌الاجل افتتاح کنند.

اسفندماه سال 1400، حسن بهرام‌نیا استاندار ایلام در گفت‌وگو با رسانه‌ها بیان کرد که تکمیل و بهره‌برداری بیمارستان رازی در حال حاضر جزو مهم‌ترین مطالبات مردم این استان است و باید این مهم در اسرع وقت به انجام برسد. این بیمارستان ظرف سه ماه آینده تکمیل می‌شود.

البته این نخستین‌بار نیست که مردم چنین چیزی را از مسئولان می‌شنوند؛ محمدرضا مروارید؛ استاندار وقت ایلام در چهارشنبه 19 فروردین 1394 تکمیل این پروژه را اولویت دولت و از مصوبات سفر رئیس‌جمهور وقت عنوان کرد و گفت: سفر رئیس‌جمهور به ایلام و در جریان بازدید از بیمارستان شهید مصطفی خمینی (ره) سبب شد تا داشته‌های ما در بیمارستان شهید مصطفی خمینی (ره) به رئیس‌جمهور منتقل شود و همین امر عزم دولت را برای تکمیل بیمارستان 374 تختخوابی ایلام تا پایان سال 94 مصمم کرد.

قاسم سلیمانی‌دشتکی؛ استاندار وقت ایلام در 24 مردادماه 1397 هم وعده آن را داد که این بیمارستان در کمتر از یک سال تکمیل شود و «محمد نوذری» استاندار پیشین ایلام که آخرین استاندار قبل از آقای بهرام‌نیا بود هم این پروژه را از اولویت‌های سفر رئیس‌جمهور دولت سیزدهم عنوان کرد.

  اما این پروژه چیست و چه زمانی کلید خورد؟

13 سال پیش بود که کلنگ پروژه‌ای در ایلام به زمین زده شد که این پروژه بیمارستان 376 تختخوابی ایلام (بیمارستان رازی) نام گرفت.

پروژه‌ای که قرار بود در کمترین زمان ممکن کمکی بر تأمین زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی شهروندان ایلامی باشد و مقصدی برای توریسم درمانی در کشور به حساب آید؛ اما علی‌رغم هزینه‌های میلیاردی برای این پروژه و گذشت 13 سال از کلنگ‌زنی آن، این پروژه همچنان افتتاح نشده است.

  ممکن است یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های استان ایلام به دلیل یک نمایش سیاسی از بین برود

حالا اما گویا استاندار ایلام قصد بهره‌برداری از این پروژه را دارد و شنیده‌ها از منابع مطلع نشان می‌دهد که این پروژه همچنان آماده افتتاح نیست و ممکن است یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های استان ایلام که میلیاردها تومان برای کشور هزینه داشته به‌خاطر یک نمایش سیاسی از بین برود.

منابع مطلع می‌گویند: برای تکمیل این پروژه حداقل به 6 ماه زمان نیاز است و اگر بخواهیم با عجله این فرآیند را انجام دهیم تنها آسیب آن برای مردم استان خواهد بود؛ فرآیندهایی ازجمله تکمیل زیرساخت‌های بیمارستان و تست قسمت‌های مختلف آن را نمی‌توان به‌سادگی از کنار آن عبور کرد چراکه با جان مردم در ارتباط است.

گفتنی است؛ چندی پیش بود که این بیمارستان نیمه‌کاره به دلیل نقص در سیستم برق دچار آتش‌سوزی شد و همچنان هم پاسخ مشخصی برای علت اصلی بروز این مشکل و راهکاری برای جلوگیری از تکرار آن ارائه نشده است.

  چرا استانداری می‌خواهد این پروژه هر چه سریع‌تر به بهره‌برداری برسد؟

نکته‌ جالب توجه اینکه چرا با این شرایط، استانداری می‌خواهد این پروژه هرچه سریع‌تر به بهره‌برداری برسد؟ برای اطلاع از جزئیات این ضرب‌الاجل به سراغ معاون عمرانی استاندار ایلام رفتیم تا گفت‌وگویی را در این زمینه با او داشته باشیم.

  بیمارستان 98 درصد پیشرفت فیزیکی دارد

معاون عمرانی استاندار ایلام گفت: این پروژه در سال 88 شروع و روند اجرای آن خیلی طولانی شده و در حال حاضر حدود 98 درصد پیشرفت فیزیکی در بخش ساختمان دارد؛ تقریباً از بهمن‌ماه وضعیت پروژه همین‌طور بوده و در حال حاضر فقط قسمت تصفیه‌خانه تکمیل شده و یک بخشی از قسمت سیستم زباله‌سوز این بیمارستان هم انجام شده است.

سعید هژبری، در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که «آیا استانداری برای افتتاح این پروژه عجله دارد یا نه؟» پاسخ داد: یکی از اولویت‌های مهم در استان‌ها تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام و اتمام پروژه‌های مصوب سفر ریاست جمهوری است و پروژه بیمارستان رازی ایلام، هم جزو پروژه‌های نیمه‌تمام اولویت‌دار استان است و هم جزو پروژه‌های مصوب ریاست جمهوری است؛ بنابراین یکی از وظایف مدیران ارشد استان‌ها پیگیری این پروژه به بهره‌برداری رساندن آن‌هاست.

وی گفت: به همه‌ استانداران تکلیف شده که پروژه‌های مصوب سفر ‌و پروژه‌های نیمه‌تمامی که در استان‌ها وجود دارد و بهره‌برداری از آن‌ها ضروری است بایستی در اولویت ویژه برای پیگیری و افتتاح قرار بگیرند.

وی ادامه داد: همین بیمارستان اگر دو سال قبل به بهره‌برداری می‌رسید چه‌بسا جان بسیاری از بیماران کرونایی را نجات می‌داد؛ بنابراین با هماهنگی‌ مسئولان دانشگاه علوم پزشکی، پایان خردادماه زمان بهره‌برداری برای فاز نخست این بیمارستان که اورژانس است اعلام شده که این زمان ازنظر اجرایی زمان نامعقولی نیست چون تقریباً از بهمن‌ماه، مدیریت ارشد استان پیگیر تکمیل این پروژه شده و تقریباً تاکنون بیش از چهار ماه زمان گذشته است و البته این به معنای آن نیست که با هر نقص فنی، کیفیت پایین که در حین تست و راه‌اندازی مشخص شود بیمارستان را افتتاح کنیم.

معاون عمرانی استانداری ایلام تأکید کرد: کیفیت و اطمینان از عملکرد صحیح سیستم‌های برقی و مکانیکی بیمارستان بسیار حائز اهمیت است و بایستی تمام سیستم‌ها مطابق استاندارد تست و تحویل شود.

هژبری در پاسخ به سؤالی مبنی بر اقدامات و مساعدت‌های انجام شده برای تکمیل این پروژه بیان کرد: استانداری با پیگیری‌هایی که انجام داده، مساعدت‌های خوبی را برای این پروژه داشته و در زمینه تأمین زیرساخت‌های پروژه شامل فیبر نوری، فاضلاب، برق و جاده دسترسی اقداماتی را انجام داده است.

  جاده دسترسی این پروژه نیمه‌کاره است

وی تصریح کرد: جاده دسترسی این پروژه نیمه‌کاره است که امسال هم در ردیف اعتبارات مصوب سفر رئیس‌جمهور، 30 میلیارد تومان اعتبار برای آن تأمین شده و عملیات اجرایی آن پس از تخصیص اعتبار انجام می‌شود.

وی افزود: همچنین 20 میلیارد تومان هم برای تکمیل بخش‌های ساختمانی این بیمارستان از ردیف اعتبارات مصوب سفر رئیس‌جمهور، تأمین شده و هشت و نیم میلیارد تومان هم افزایش تخصیص برای این پروژه گرفتیم که همه این‌ها به خاطر این است که بتوانیم بیمارستان را به بهره‌برداری برسانیم و بخشی از مشکلات درمانی استان ما حل بشود.

این مسئول گفت: بیمارستان رازی ایلام می‌تواند در بحث توریست درمانی هم خدمات مطلوبی را در جهت افزایش درآمدهای استان و اشتغال فراهم کند.

هژبری بیان کرد: بخشی از عملیات عمرانی پروژه مثل محوطه‌سازی، پوشش مسیل و اجرای دیوارهای حائل که باقی‌مانده هم می‌تواند در حین بهره‌برداری از بیمارستان انجام شود و همه‌ ما تلاش می‌کنیم که در استان بتوانیم فضای مطلوبی را برای درمان عزیزان و شهروندانمان ایجاد کنیم و اگر مدیر ارشد استان و رئیس دانشگاه علوم پزشکی این موضوع را پیگیری می‌کنند همه از سر دلسوزی و تأمین فضای درمانی استاندارد است و ما می‌خواهیم که به‌گونه‌ای عمل کنیم که سرانه تخت بیمارستانی را افزایش بدهیم که در حوزه درمان شهروندانمان اقدام ارزشمندی انجام گرفته باشد.

وی در پایان این گفت‌وگو در رابطه با زمان تکمیل نهایی این پروژه بیان کرد: انتظار داریم که بخش‌های تخصصی بیمارستان هم پس از بهره‌برداری از فاز نخست که اورژانس است، به‌صورت مرحله‌به‌مرحله به بهره‌برداری برسد و خرید بخشی از تجهیزات بیمارستان که باقی‌مانده هم توسط دوستان ما در دانشگاه علوم پزشکی که قول داده‌اند عملیات پیمان‌سپاری و خرید این تجهیزات را انجام بدهند ظرف مهلت مقرر انجام شود.

سوی دیگر ماجرا اما دانشگاه علوم پزشکی است، متولیان اصلی این بیمارستان که تکمیل این پروژه و تجهیز آن برای تبدیل شدن به یکی از بهترین بیمارستان‌های کشور در دستان آن‌هاست. به سراغ رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام رفتیم تا جزئیات بیشتر این پروژه را از او جویا شویم.

  بیمارستان را فاز به فاز به بهره‌برداری می‌رسانیم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: در حال حاضر افتتاح اولیه بیمارستان رازی ایلام، مشتمل بر بخش اورژانس و بخش داخلی و 10 تخت ICU مد نظر است که تکمیل این بخش نیاز به 6 ماه زمان ندارد.

محمدی، افزود: سعی داریم در صورت فراهم شدن شرایط راه‌اندازی در خرداد صورت گیرد به‌عنوان‌مثال فقط 10 اتاق عمل به 150 میلیارد تومان بودجه نیاز دارد؛ 10 اتاق عمل و 10 اتاق مامایی پرهزینه‌ترین قسمت‌های بیمارستان هستند که به یاری خدا تدریجاً و با تخصیص اعتبار به‌صورت فاز به فاز بهره‌برداری خواهد شد.

وی گفت: بخش عمده‌ای از زیرساخت‌های مورد نیاز بیمارستان، جاده‌سازی، حفاری دفع فاضلاب و تهیه خط انتقال برق قوی‌تر برای تأمین برق کل بیمارستان است که در حوزه کاری معاونت عمرانی است در حوزه اختیارات دانشگاه علوم پزشکی نیست که بتوانیم کاری بکنیم.

وی در پایان گفت: زیرساخت‌های اصلی بیمارستان شامل آزمایشگاه، تصفیه‌خانه، رخت‌شویی و دفع زباله و اکسیژن مرکزی تکمیل شده و در حال تهیه تجهیزات آن هستیم و در تلاشیم که هرچه زودتر بیمارستان وارد چرخه بهره‌برداری شود اما کار ما عجله‌ای نیست و تلاش می‌کنیم فاصله زمانی را کم کنیم.

وجه تشابه در صحبت‌های همه‌ افراد در این است که تکمیل این طرح و بهره‌برداری از این پروژه اگر در زمان درست انجام نشود می‌تواند آسیب‌های فراوانی را به‌دنبال داشته باشد.

اگر پروژه دیر تکمیل شود می‌تواند سبب هدررفت وقت و منابع شود و اگر زودتر از موعد افتتاح شود دردی از مردم را دوا نخواهد کرد و تنها فایده‌ای که عکس آقای استاندار با قیچی و روبان قرمز برای استان خواهد داشت این است که این افتتاح مانع از جذب منابع جدید برای تکمیل واقعی این طرح خواهد شد.

به گزارش فارس بیمارستان رازی ایلام 13 سال است که در انتظار تکمیل و بهره‌برداری است و طی این مدت مردم استان نسبت به افتتاح آن به‌اندازه کافی صبور شده‌اند و اگر 6 ماه زمان بیشتر می‌تواند طرح را به‌طور اطمینان‌بخش‌تری به تکمیل برساند باید مدیران استان برای تکمیل این پروژه عجله نکنند؛ چراکه هیچ‌کس راضی به این عجله خطرناک نیست.

شناسه خبر 55144