شناسه خبر:56575
1401/3/25 08:27:08

سپهرغرب، گروه خبر - شهره کرمی: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به افتتاح 29 طرح طی هفته جهاد کشاورزی در استان، گفت: با افتتاح این طرح‌ها برای 172 نفر به‌صورت مستقیم و 500 نفر به‌صورت غیر مستقیم اشتغال‌زایی خواهد شد که کل استان و کشور از طرح‌های جهاد کشاورزی همدان بهره‌مند می‌شوند.

غلامحسین تقوی سه‌شنبه 24 خردادماه در جمع اصحاب رسانه با بیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی بالای 30 درصد اشتغال و درآمد استان همدان را تأمین می‌کند، افزود: پنج میلیون تُن تولید محصولات کشاورزی در استان داریم که با وجود محدودیت در بخش کارکنان و ظرفیت 40 درصدی، به بیش از یک‌هزار و 200 عضو سازمانی خدمت ارائه شده است.

وی با اشاره به افتتاح 29 طرح طی هفته جهاد کشاورزی در استان همدان، گفت: 14 طرح در زمینه تولیدات گیاهی با اشتغال‌زایی برای 63 نفر، چهار طرح در بخش شیلات و آبزیان با اشتغال‌زایی برای 12 نفر، 6 طرح تولیدات دامی با اشتغال‌زایی برای 24 نفر، پنج طرح در بخش صنایع تبدیلی با 63 نفر اشتغال با مجموع سرمایه‌گذاری حدود یک‌هزار و 20 میلیارد تومان افتتاح خواهند شد.

وی تصریح کرد: با افتتاح این طرح برای 172 نفر اشتغال‌زایی مستقیم و برای بیش از 500 نفر اشتغال‌زایی غیر مستقیم می‌شود و کل استان و کشور از طرح‌های جهاد کشاورزی همدان بهره‌‍مند می‌شوند.

تقوی با اشاره به اقدامات وزارت جهاد کشاورزی درخصوص قانون انتزاع، ابراز کرد: به دنبال تشکیل این قانون، معاونت توسعه بازرگانی در وزارت کشاورزی و به تبع در استان‌ها شکل گرفت و استان همدان توانست در تنظیم بازار و کنترل آرامش به‌عنوان استان برتر عمل کند و هیچ‌گونه مشکلی در تولید و تنظیم بازار نداشته باشد.

وی با بیان اینکه در بحث تولیدات دامی تقریباً بیش از 50 درصد از ظرفیت مورد نیاز استان تولید داشتیم، گفت: در زمینه گوشت قرمز به اندازه کافی در استان تولید داریم و درخصوص نهاده‌های دامی هم از 20 اردیبهشت‌ماه دولت به‌صورت آزاد قیمت را اعلام کرد.

این مقام مسئول عنوان کرد: گوشت مرغ 59 هزار و 800 تومان قیمت‌گذاری شده است و در سطح بازار با قیمت متعادل‌تر به فروش می‌رسد و مازاد آن هم به سایر استان‌ها ارسال می‌شود.

تقوی بیان کرد: در بخش حفاظت از اراضی اقدامات خوبی صورت گرفته است و انتظار داریم خبرنگاران هم در بحث حفظ و حراست از اراضی کشاورزی وارد کار شوند.

وی گفت: با توجه به الگوی کشتی که به‌صورت کلی در سطح کشور درنظر گرفته شده است، اطلاعات کاملی از اراضی کشاورزی در اختیار نداریم و ضروری است قانونی تدوین شود تا بحث الگوی کشت را اجرایی کنیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه یکی از مشکلات اساسی که در سطح کشور داریم ضایعات بخش کشاورزی است، اذعان کرد: براساس آمار صاحب‌نظران حدود 70 کیلوگرم ضایعات مواد غذایی برای هر نفر در کشور داریم که این میزان می‌تواند تأثیر مخربی بر امنیت غذایی کشور بگذارد.

وی با اشاره به قانون هدفمندی یارانه‌ها، گفت: براساس پیش‌بینی‌ها تا پایان سال تغییری در قیمت آرد و نان نخواهیم داشت و با قیمت قبلی عرضه خواهد شد‌.

   نیروی انسانی ابزار اصلی سازمان جهادکشاورزی است

این مقام مسئول با بیان اینکه نیروی انسانی ابزار اصلی سازمان جهاد کشاورزی است، تشریح کرد: درخصوص کمبود نیرو ما در بخش کشاورزی بیشتر از سایر دستگاه‌ها مورد آسیب قرار گرفتیم و سعی کردیم این خلأ را با کمک بسیج اصناف و ظرفیت مردمی پُر کنیم.

وی عنوان کرد: بیش از یک‌هزار و 900 نانوایی در سطح استان داریم که برای مدیریت این بخش نیاز به نیرو وجود دارد؛ دولت در جهت رفع این مشکل باید در بحث هوشمندسازی ورود پیدا کند، چراکه اگر نیروی انسانی را نمی‌توانیم تقویت کنیم، باید در بحث هوشمندسازی پیش برویم.

معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان همدان نیز در این نشست خبری گفت: استان همدان در حوزه تولید سالانه گندم رتبه ششم تا هفتم کشور بوده و خوشبختانه بسیاری از محصولات استان ما بیمه شده‌اند؛ شرایطی که در 40 سال اخیر بی‌سابقه بوده و برآوردهای اولیه خسارت برای کشاورزان انجام شده است.

محمدشهرام پرورش با اشاره به اینکه 71 هزار و 600 هکتار گندم آبی در استان کاشت شده است، بیان کرد: خوشبختانه این میزان گندم آبی خسارتی نداشته و بیشتر خسارت واردشده در کشت دیم گندم استان بوده؛ سطح زیر کشت محصولات دیم استان 365 هزار هکتار است و بیش از 106 هزار هکتار از آن عملکرد اقتصادی پایینی دارد و ممکن است در برخی مناطق نیز غیر قابل برداشت باشد که مجموع کشت گندم دیم استان 258 هزار و 719 هکتار در سال جاری بوده و مجموع کشت دیم و آبی استان 330 هزار هکتار است.

   پیش‌بینی برداشت 450 هزار تُنی گندم در سال جاری

وی در مورد برآورد جهاد کشاورزی درخصوص تولید گندم استان اذعان کرد: برآورد ما از برداشت گندم، 450 هزار تُن است که نزدیک به 200 هزار تُن هم درصورت وجود شرایط اقتصادی مطلوب، خرید گندم خواهیم داشت.

* قیمت تضمینی خرید گندم در سال آینده 11 هزار و 500 تومان اعلام شد

پرورش درخصوص قیمت تضمینی خرید گندم افزود: قیمت تضمینی خرید گندم در سال آینده 11 هزار و 500 تومان است و 60 مرکز در استان آماده خرید گندم هستند.

وی گفت: بیش از یک‌هزار و 900 کمباین جهت برداشت گندم خواهیم داشت که یک‌هزار و 500 دستگاه کمباین متعلق به استان همدان و 400 کمباین غیر بومی است.

پرورش افزود: کنترل و نظارت درخصوص کاهش ضایعات را در استان خواهیم داشت؛ البته درخصوص ضایعات کشاورزی باید گفت در دنیا بخشی از محصولات از زمان برداشت تا مصرف ضایعاتی را به همراه دارند که این مهم کاملاً طبیعی است. ما برای جلوگیری از این اتفاق اقداماتی مانند ایجاد سردخانه‌ها برای سیب زمینی را درنظر گرفته‌ایم تا ضایعات به حداقل برسند. در بحث کاهش ضایعات گندم، جو و کلزا با همکاری بخش خصوصی کنترل ضایعات را داریم که برای سایر محصولات نیز چنین روندی را درنظر خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه امسال درخصوص مبارزه با سِن عملکرد خوبی داشته‌ایم، تصریح کرد: خوشبختانه درخصوص گندم مبارزه با سِن مادر در بیش از 184 هزار هکتار و سِن پوره در بیش از 354 هزار هکتار را داشته‌ایم.

پرورش در پاسخ به سؤال خبرنگاران درخصوص ثبت جهانی گردوی تویسرکان گفت: پروپوزال اولیه این ثبت جهانی فرستاده شده و کارهای مربوط به این موضوع توسط جهاد کشاورزی درحال پیگیری است.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی نیز در این نشست درخصوص نحوه نظارت بر بازار اذعان کرد: در بحث نظارت، توزیع اقلام اساسی و کنترل بازار از ظرفیت‌های متفاوتی مثل بخش خصوصی استفاده کرده‌ایم.

حسین فضلی افزود: 31 هزار تُن اقلام اساسی شامل برنج، مرغ، شکر و گوشت توزیع شده که شبکه توزیع خاص داشته است؛ سامانه هوشمند کالارسان من، بازارچه‌ها و بحث توزیع مویرگی که توسط سازمان تعاون روستایی بوده و یکی از ابتکارات سازمان جهاد کشاورزی است.

وی با بیان اینکه به‌صورت مشترک با دستگاه‌های نظارتی و بسیجیان بحث بازرسی را پیگیری‌ کردیم، گفت: طرح ویژه‌ای برای نانوایی‌ها درنظر گرفتیم که 32 گروه را شامل می‌شود؛ در این خصوص 58 نفر در خارج از ساعت اداری و 85 نفر از بسیج اصناف مشغول بازرسی از نانوایی‌ها هستند.

این مقام مسئول با اشاره به انجام 10 هزار و 121 مورد بازرسی از نانوایی‌ها و مراکز توزیع محصولات کشاورزی و کالاهای اساسی، افزود: در این بازرسی‌ها 929 مورد تخلف ثبت شده که 488 مورد مربوط به نانوایی‌ها و 441 مورد مربوط به سایر موارد بوده و جریمه منظورشده به ارزش سه میلیارد و 441 میلیون تومان بوده است.

علی دولو، معاون بهبود تولیدات دامی نیز با بیان اینکه تأمین مرغ بازار امروز نتیجه فعالیت شبانه‌روزی افراد و برنامه‌ریزی‌ها بوده است، گفت: در ایام نوروز عرضه مرغ به بازار بیش از نیاز استان بود؛ درحال حاضر نیز تولید مرغ استان بیش از نیاز بازار است که مازاد آن به سایر استان‌ها صادر می‌شود.

شناسه خبر 56575