شناسه خبر:56699
1401/3/29 08:14:45
رئیس کل دادگستری استان همدان خبر داد:

اجرای طرح ابتکاری شمیم رضوی در 18 حوزه قضائی استان همدان

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس کل دادگستری استان همدان از اجرای طرح ابتکاری شمیم رضوی در 18 حوزه قضائی استان خبر داد.

محمدرضا عدالت‌خواه شنبه در نشست هماهنگی اجرای طرح شمیم رضوی در استان همدان بیان کرد: طرح ابتکاری شمیم رضوی در راستای اجرای سند تحول قضائی و استفاده از ظرفیت مردمی با هدف ایجاد صلح و سازش میان اصحاب دعوا و اجرایی شدن آن در پرونده‌های خانواده به‌صورت پایلوت (آزمونه) در بقاع متبرکه مرکز استان همدان اجرا شده که نتایج و برکات زیادی را به دنبال داشته است.

وی با بیان اینکه چنین طرح‌های ابتکاری اقداماتی شرعی، تکلیفی و مردمی هستند و نه سازمانی به همین دلیل کاربردی‌تر و اثربخش‌تر خواهند بود، ادامه داد: با عنایت به اثربخشی این طرح زمینه و بستر اجرای آن در 18 حوزه قضائی سراسر استان فراهم شده و باید تعداد شعب آن در دانشگاه‌ها، مساجد، مراکز فرهنگی و غیره افزایش یابد.

رئیس کل دادگستری استان همدان ضمن تأکید بر تشکیل اتاق فکر و هیئت اندیشه‌ورز طرح شمیم رضوی متشکل از معاونت توسعه حل اختلاف، معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم، ریاست حفاظت و اطلاعات دادگستری استان، سرپرست دادگاه‌های خانواده و نماینده سازمان‌های مرتبط با طرح، بیان کرد: در راستای برنامه‌ریزی مناسب و تعامل بیش‌از پیش اعضا، جلسات کارگروه باید به‌صورت فصلی برگزار شود.

عدالت‌خواه با اشاره به اینکه استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای مانند صداوسیما در آگاه‌سازی و کاهش دعاوی بسیار اثرگذار است، افزود: در راستای آموزش مصلحین و آگاه‌سازی مراجعین می‌توان از کانال‌های خبری در پیام‌رسان‌های ایتا و سروش نیز بهره گرفت.

وی با اشاره به طرح‌های ابتکاری متعدد دادگستری استان همدان در راستای افزایش صلح و سازش در سطح جامعه و کاهش ورودی پرونده به دستگاه قضائی، خاطرنشان کرد: در جهت هم‌افزایی و اثربخشی بیشتر طرح شمیم رضوی می‌توان از طرح‌های مرتبط مانند حبل‌المتین، مستعدین تحول و غیره نیز استفاده کرد.

شناسه خبر 56699