شناسه خبر:57348
1401/4/13 08:29:33

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: برنامه جامع عملیاتی ستاد امر به معروف استان همدان در 12 فصل مورد توجه تهران قرار گرفته و مسئولان را پای کار کشاند.

روز گذشته نخستین جلسه فصلی ستاد امر به معروف و نهی از منکر همدان با حضور نماینده ولی فقیه در استان، استاندار و معاون سیاسی وی، فرمانده نیروی انتظامی، شهردار و جمعی از مدیران کل در محل ستاد برگزار شد.

   وقتی ظاهر کارمند دولت نامتعارف است، از یک دختر نوجوان چه توقعی می‌توان داشت؟

نماینده ولی فقیه در استان همدان در این جلسه با بیان اینکه ضرورت امر به معروف و نهی از منکر بدیهی بوده و در سخنرانی اخیر رهبر انقلاب نیز مورد تأکید قرار گرفت، عنوان کرد: جامعه امروز باید نسبت به بسیاری از مسائل نظیر مفاسد اجتماعی حساس باشد، در غیر این صورت شاهد فرو ریختن نظام فکری و ارزش‌ها و هنجارها خواهیم بود؛ کما اینکه در برخی حوزه‌ها شاهد این فروپاشی هستیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله شعبانی‌موثقی خاطرنشان کرد: گاهی آمر به معروف به‌خاطر کاری که انجام داده توبیخ می‌شود، این مسئله باید مورد توجه قرار گرفته و در آن تجدید نظر شود.

وی ادامه داد: مسئله بعدی این است که ستاد امر به معروف استان رتبه خوبی نداشت، اگرچه امتیاز منفی در برخی از حوزه‌ها به‌دلیل ضعف سخت‌افزاری است، اما برنامه‌ها نیز اهمیت دارد که شاهد تلاش شبانه‌روزی تیم فعلی طی 6 ماه گذشته برای تدوین برنامه جامع عملیاتی در حوزه امر به معروف بودیم و به ثمر نشست؛ حال باید همه پای کار باشند تا اجرا شود.

رئیس ستاد امر به معروف استان با اشاره به مکان نامناسب ستاد از حیث مرکزیت و فضای ناکافی، تصریح کرد: ستاد امر به معروف باید در جایی مستقر شود که مردم آن را ببینند و محل آمدوشد مردمی باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی ادامه داد: مسئله بعد التزام به‌کار گیری افراد مأمور به خدمت توسط دستگاه‌ها در ستاد امر به معروف است؛ فکر نمی‌کنم منعی در این زمینه باشد و انتظار می‌رود دستگاه‌ها در جهت تأمین نیروی لازم همکاری شایسته‌ای داشته باشند.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به ورود وزارت کشور به مقوله عفاف و حجاب و هماهنگی آن با مأموریت ستاد امر به معروف، اظهار کرد: برای پرهیز از موازی‌کاری در این حوزه، می‌توان ریاست این مهم را به استانداری محول کرده و دبیری آن را برعهده ستاد امر به معروف گذاشت تا به مقوله حجاب و عفاف در سطح ادارات، اصناف و جامعه رسیدگی کرد.

رئیس ستاد امر به معروف استان همدان با اشاره به آموزش 40 نفر نیرو برای رصد نامحسوس کارکنان دولتی، اذعان کرد: حتی اگر شرعاً و قانوناً هم نسبت به حجاب التزامی وجود نداشت، دولت می‌توانست ورود کرده و مقرراتی را وضع کند. البته که قانون وجود دارد، پس عمل به آن مهم است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی ادامه داد: البته باید به این نکته توجه کرد که مقصود ما از حجاب، پوشش متعارف است و این را باید از خود دولت آغاز کرد. وقتی ظاهر کارمند دولت نامتعارف است، از یک دختر نوجوان چه توقعی می‌توان داشت؟ نکته مهم این است که مسائل این‌چنینی را از خودمان شروع کنیم.

وی با ابراز نگرانی از اینکه اگر برنامه‌های تدوین‌شده عملیاتی نشوند راه به جایی نخواهیم برد، تأکید کرد: اگر این برنامه‌ها در سطح جامعه اجرا نشده و دستگاه‌های دولتی پای کار نیایند، فایده‌ای نخواهد داشت.

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان همدان اضافه کرد: در سامان‌دهی وضعیت حجاب برخورد سلبی پاسخ نداده و با بگیروببند کار درست نمی‌شود؛ مصوبه‌ها را باید جدی گرفت و آن‌ها را در صدر توجه قرار داد؛ چه اینکه این مصوبات حاصل کار کارشناسی‌شده و منطبق با آسیب‌های موجود است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی ادامه داد: فراموشی مصوبه‌ها به چه معنا است؟ آیا بیهوده بوده؟ اگر قانونی است، چرا اجرا نمی‌شود؟ این‌همه زمان و انرژی صرف جلسات و مصوبات می‌شود، لازم است به آن‌ها عمل کنیم.

وی گفت: بارها فعالان فرهنگی شهر به بنده گفته‌اند همدان نیاز به تجمعات نشاط‌آور دارد، از دیگر سو برخی صحنه‌ها زیبنده دارالمؤمنین همدان نیست، وقتی ما عده‌ای را از فعالیت ناهنجار منع می‌کنیم، باید یک جایگزین برای آن داشته باشیم؛ وقتی این جایگزین نباشد، چطور می‌توان ادعای توجه به معروفات داشت؟ باید بستر لازم برای این جایگزینی و معرفی آن به مردم فراهم شود.

این مقام مسئول در پایان پیشنهاد برگزاری جلسات شورای فرهنگ عمومی و ستاد امر به معروف را در یک روز با توجه به اعضای مشترک آن داد.

   با تمام توان برای اقامه امر به معروف و نهی از منکر در استان پای کار هستیم

استاندار همدان نیز در این نشست گفت: امر به معروف یک وظیفه همگانی و شرعی بوده و تعریف ساختار برای آن در قالب ستاد، یعنی لزوم اقدام هماهنگ، وجود نیروی انسانی کافی و حمایت‌های مادی و معنوی تا آمران به معروف احساس خلأ نکنند.

علیرضا قاسمی‌فرزاد تصریح کرد: کارآمدی امر به‌ معروف و توجه به اینکه کار صرفاً با برخورد قهرآمیز پیش نمی‌رود، نکات قابل توجهی است که اگر اقدامات قهری پاسخگو بود، الان وضعیت به این شکل نبود و باید شاهد اثربخشی می‌بودیم.

وی با اشاره به اینکه حجاب و عفاف به‌صورت هدفمند در یک مقطع زمانی کاملاً رها شده بود، اظهار کرد: ولنگاری‌ها موجب وضعیت نابه‌هنجار در سطح ملی و به تبع در استان شده که در جلسه با وزیر کشور این موضوع مورد توجه ویژه قرار گرفت.

استاندار همدان رویکرد مصوبه اخیر وزارت کشور را درون‌سازمانی و تشکیلاتی خواند و گفت: اقدامات لازم در این بخش از دستگاه‌های دولتی شروع شده و قطعاً در جامعه نیز تسری خواهد یافت. فقط هم مختص بانوان نیست، خانم‌ها و آقایان باید بدانند محل خدمت منزل یا محل میهمانی نیست که بدون توجه به اصول در آنجا حاضر شوند.

قاسمی‌فرزاد با تأکید بر لزوم امر به معروف و نهی از منکر در سطح صنوف نیز اذعان کرد: کاسب حبیب خدا است، اما بعضاً شاهد این هستیم که برخوردهای ناشایستی از سوی برخی بازاریان با مشتری‌ها صورت می‌گیرد؛ درحالی که در گذشته نه‌چندان دور مشتری حرمت بسیاری داشت و کاسب با ذکر خدا کارش را آغاز می‌کرد. بنابراین باید به اصول خود برگردیم.

وی با اشاره به برخی ناهنجاری‌ها در دو منطقه گنجنامه و بلوار ارم، متذکر شد: استقرار کانکس نیروی انتظامی می‌تواند تاحدودی بازدارنده بوده و از وقوع برخی مسائل جلوگیری کند.

استاندار همدان تأکید کرد: دستگاه‌های اجرایی با همه توان پای کار هستند و نیرو و امکانات لازم را در اختیار ستاد امر به معروف قرار خواهیم داد. درخصوص مکان ستاد نیز کمیته مستندسازی بررسی کرده و منطبق بر ارزیابی صورت‌گرفته مکان مناسبی به ستاد اختصاص پیدا کند.

قاسمی‌فرزاد در پایان سخنان خود با اشاره به لزوم برگزاری نشست‌های معرفتی توسط امور کل بانوان استانداری برای بانوان کارمند، اعلام کرد: شهرداری به کمک ستاد امر به معروف اقدامات لازم را برای برپایی یک نمایشگاه دائمی با حضور تولیدکننده‌های پوشاک اسلامی انجام دهد تا خانواده‌ها راحت‌تر به لباس مناسب دسترسی داشته باشند.

   خانواده‌های متدین به پوشش مناسب و ارزان‌قیمت دسترسی ندارند.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز بیان کرد: دغدغه حجاب امروز به‌دلیل حرکت سازمان‌دهی‌شده‌ای است که با بی‌توجهی به حجاب و هنجارشکنی درحال رخ دادن بوده، اگرچه بخشی از ماجرا مربوط به نقص قوانین است و نیاز به بازبینی دارد؛ اما دستگاه‌های اجرایی متولی نیز باید تمام تلاش خود را برای اصلاح امور به کار ببندند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمدحسین فلاحی خاطرنشان کرد: همکاری دستگاه‌های قضائی نیز مسئله مهمی بوده و نیاز است شعبات ویژه‌ای تشکیل شود تا حمایت لازم و کافی از آمران به معروف صورت پذیرد.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با ابراز گلایه از عدم فعالیت شوراهای امر به معروف ادارات، افزود: توان احصای مسائل و مشکلات یک اداره از بیرون شاید مقدور نباشد اما اگر شورای ادارات فعال شود، این مسئله تا حد قابل توجهی انجام خواهد شد.

حجت‌الاسلام فلاحی در ادامه بیان کرد: وقتی به یک خانم تذکر حجاب می‌دهیم، نخستین سؤال این است که آیا پوشش مناسب در بازار وجود دارد تا او به آن دسترسی داشته باشد؟ آیا تولید اسلامی داریم؟ آیا فروشگاه‌های مناسب برای خانواده‌های متدین وجود دارد؟

وی یادآوری کرد: بخشی از بی‌توجهی به پوشش قهراً و به تبع فقدان پوشش مناسب با قیمت متعادل است؛ مشکلات اقتصادی بهانه‌ای بوده برای اینکه این مسئله تقویت شود. باید به این نکته نیز توجه و برای جبران آن چاره‌اندیشی کرد.

این مقام مسئول در پایان سخنان خود با بیان اینکه اگر مسئل هر مجموعه‌ای احساس تکلیف کند کارکنان نیز ملتزم می‌شوند، اذعان کرد: سیاست‌های تشویقی را نیز نباید نادیده گرفت؛ توجه به این مقوله می‌تواند سهم قابل ملاحظه‌ای در سامان‌دهی وضعیت فعلی داشته باشد.

   امر به معروف را نباید منحصر به حجاب کرد

دیگر نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه در جامعه ما برداشت درستی از امر به معروف و نهی از منکر وجود ندارد، گفت: باید این مهم تبیین شود که امر به معروف و نهی از منکر همه بخش‌های زندگی اجتماعی را شامل می‌شود و منحصر کردن آن به یک موضوع خاص، درست نیست.

حمیدرضا حاجی‌بابایی تأکید کرد: جامعه بیش از آن که به نهی نیاز داشته باشد، به امر و اشاعه معروفات نیاز دارد؛ وقتی خوبی‌ها زیاد شود، مسلماً گرایش به سمت آن هم محسوس‌تر و ملموس‌تر خواهد بود.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بخشی از وضعیت نابه‌سامان حجاب در جامعه با انگیزه‌های سیاسی است، افزود: دشمن درست زمانی که ما وضعیت جسمانی خوبی نداریم، این میکروب را به جامعه تزریق می‌کند؛ به این مفهوم که وقتی گرانی و مشکلات معیشتی و اقتصادی هست، حرف از ناهنجاری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اجتماعی در قالب آزادی می‌زند و صبح تا شب ده‌ها شبکه فارسی‌زبان بمباران اطلاعاتی خود را روانه ایران عزیز می‌کنند.

حاجی‌بابایی ادامه داد: نوع نگاه به حجاب مهم است؛ باید یک تعریف مشخص شده و از افراط و تفریط در این حوزه حذر شود. مادامی که هرکس بخواهد با تصمیم خود در این بخش عمل کند، آسیب‌ها به‌مراتب بیشتر خواهد بود.

وی با طرح این پیشنهاد که بهتر است بدون شتاب‌زدگی و عجله جایگاه استان در کشور بازتعریف شود، گفت: اقامه این واجب الهی مختص افراد خاص نبوده و یک مسئولیت اجتماعی است، پس همه ما مسئول هستیم.

این مقام مسئول با اشاره به بودجه خوب امر به معروف در سال 1401، عنوان کرد: 30 میلیارد تومان جاری و 30 میلیارد تومان عمرانی برای امر به معروف و نهی از منکر درنظر گرفته شده که البته میزان و مقدار آن خیلی مهم نیست، بلکه چگونگی استفاده از آن مهم است تا اهداف مورد نظر محقق شود.

حاجی‌بابایی تأکید کرد: اکنون همه در کشور کار امر به‌ معروف می‌کنند؛ از روحانیت و حوزه و سپاه تا نیروی انتظامی و صداوسیما، بنابراین باید مدیریت را بهبود بخشید تا نتیجه مثبت حاصل شود.

   فراگیری امر به معروف در بین مردم مهم است، نباید در بین مدیران منحصر شود

فرمانده انتظامی استان همدان نیز در پایان این جلسه با بیان اینکه اگر در چند دهه اخیر به مشکلات می‌پرداختیم اکنون وضعیت به این صورت نبود، گفت: برنامه مدون ستاد جامعیت داشته و منحصر به حجاب نیست که این روند رو به رشد را نشان می‌دهد؛ جامعیت و پرداختن به همه حوزه‌ها باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.

سردار سلمان امیری خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی عده‌ای اهداف خود را از طریق فضای مجازی دنبال می‌کنند که برخی فرصت‌طلب بوده و به دنبال منافع مادی حاصل از آن هستند و برخی دیگر برای تهی کردن مردم از ایمان، اقدامات هنجارشکنانه انجام می‌دهند.

وی تصریح کرد: نکته حائز اهمیت فراگیری امر به معروف در بین مردم است و باید مراقب باشیم در بین مدیران منحصر نشود؛ از مردم نیز که به‌عنوان آمر معروف وارد عمل می‌شوند، باید حمایت کرد. بنده از همین تریبون اعلام می‌کنم اگر فردی با امر به معروف مورد حمایت قرار نگرفت، موضوع را به من اطلاع دهد؛ بنده با تمام توان پیگیر آمر خواهم بود، آمر به معروف نباید دچار مشکل شده و از او شکایت شود.

فرمانده انتظامی استان همدان اعلام کرد: برخورد سلبی با معضلات و ناهنجاری‌ها استثنا است؛ اما اگر معدود مواردی هم اتفاق می‌افتد، باید بازدارنده و جدی باشد که اگر این‌گونه نباشد، پلیس مورد تمسخر قرار خواهد گرفت.

   تدوین برنامه جامع عملیاتی امر به معروف در استان

دبیر ستاد امر به‌ معروف‌ و نهی‌ از منکر استان همدان نیز با اشاره به بررسی چهار موضوع، گفت: تشریح اهم اقدامات صورت‌گرفته در سه‌ماهه 1401، تشریح برنامه جامع 1401 و راهکارهای عملیاتی، بررسی محدودیت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در سطح استان و ارائه راهکار و تشریح فعالیت‌های قرارگاه 21 تیر به‌عنوان دستور جلسه امروز مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

میثم صابریون با تبیین نخستین دستور، به محدودیت بودجه و اعتبارات گریزی زد و با اشاره به عدم همکاری برخی از دستگاه‌های اجرایی با افراد مأمور به خدمت در ستاد امر به معروف، بیان کرد: بدون تردید کمبود نیروی انسانی و مکان نامناسب ستاد، موجب زمین ماندن کارها شده و تعداد اندک فعلی، پاسخگوی انجام همه مأموریت‌های محوله نخواهند بود.

دبیر ستاد امر به‌ معروف‌ و نهی‌ از منکر استان همدان خاطرنشان کرد: مسئله بعد عدم تناسب امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری با مأموریت‌های درحال اجرا است که برای این مسئله هم باید چاره‌اندیشی کرد.

صابریون با اشاره به اینکه طی چند ماه گذشته رتبه امر به معروف استان از 29 به 17 تغییر یافته که مرهون تلاش‌های صورت‌گرفته نیروهای جهادی است، گفت: با بهره‌گیری از ظرفیت یک تیم 10 نفره از جوانان نخبه 840 نفرساعت برنامه مطابق با زیست‌بوم استان در 12 فصل تدوین و به مرکز ارسال شده که خوشبختانه مورد توجه قرار گرفته و امتیاز کامل را از این حیث کسب کرده‌ایم.

وی با اشاره به فراخوان صورت‌گرفته از 120 نفر از فرهیختگان استان و انتخاب 55 نفر و تأیید رزومه هشت نفر به‌عنوان افرادی که در ستاد امر به معروف مشغول خدمت هستند، افزود: 12 وظیفه کانونی ستاد ازجمله قرارگاه 21 تیر و نظارت محسوس بر دستگاه‌های اجرایی توسط این افراد و آموزش 60 نیرو به‌صورت تخصصی، ازجمله اقداماتی بوده که صورت گرفته است.

گفتنی است؛ در ادامه این جلسه رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا، مدیرکل سازمان صمت، مدیرکل آموزش‌وپرورش، سرپرست صداوسیمای مرکز همدان و نماینده حوزه علمیه خواهران نیز نکاتی را متذکر شده و برای همکاری لازم با ستاد امر به معروف استان اعلام آمادگی کردند.

همچنین مقرر شد با تدابیر استاندار همدان، مسئله حجاب با دبیری ستاد امر به معروف و ریاست استاندار پیگیری شده و بازارچه دائمی پوشاک راه‌اندازی شود؛ ضمن اینکه با دستور ویژه استاندار با مأموریت افراد در ستاد موافقت شده و کمیته عمرانی و بهسازی برای بررسی مشکلات ستاد وارد عمل شود. در پایان نیز راه‌اندازی ستادهای شهرستانی و فرهنگ‌سازی و آموزش ذیل ماده 10 در همه‌جانبه بودن اقامه امر به معروف مصوب شد.

شناسه خبر 57348