شناسه خبر:58086
1401/5/3 09:07:35

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان همدان از ارائه پیشنهاد معرفی گیاه «مفراح» به‌عنوان نماد گیاهی جدید این استان به سازمان حفاظت محیط‌زیست خبر داد.

به گزارش روز یک‌شنبه سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی حفاظت محیط‌زیست استان همدان، سیده‌مریم محمدی افزود: یک‌هزار و 640 گونه گیاهی در استان همدان وجود دارد که در سال‌های گذشته با توجه به فراوانی «گون پنبه‌ای»، این گیاه به‌عنوان نماد گیاهی استان شناخته می‌شد.

وی اظهار کرد: گیاه مفراح با ویژگی‌های خاص و مختص استان همدان و درحال انقراض است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان همدان خاطرنشان کرد: استفاده روزافزون از این گیاه برای مصارف سنتی و کاربردهای مدرن آن موجب برداشت بی‌رویه این گیاه از رویشگاه‌های اصلی و زمینه‌سازی برای انقراض آن شده است.

محمدی گفت: «مفراح، مفرح یا پونه‌سای مواج» با نام علمی Willd Nepeta crispa از خانواده نعناعیان است که در نواحی کوهستانی الوند استان همدان رویش دارد.

به گفته وی این گیاه چندساله دارای ساقه‌های متعدد به ارتفاع 20 تا 40 و به‌ندرت تا 60 سانتی‌متر است و سطح برگ‌ها و ساقه‌های گیاه نیز پوشیده از کُرک‌های سفید است.

وی افزود: به‌دلیل خواص دارویی و همچنین بوی معطر گیاه مفراح در استفاده‌های سنتی به‌عنوان طعم‌دهنده در غذاها و نوشیدنی‌ها و به‌خصوص در ماست و دوغ استفاده می‌شود.

استان همدان دارای 6 منطقه حفاظت‌شده و 13 منطقه شکارممنوع است.

شناسه خبر 58086