شناسه خبر:58130
1401/5/4 08:22:48
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان خبر داد:

برگزاری اجلاسیه بزرگ «هیئت به رسم خادمی» در همدان

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان از برگزاری اجلاسیه بزرگ «هیئت به رسم خادمی» چهارشنبه هفته جاری در همدان خبر داد.

حجت‌الاسلام محمدهادی نظیری ظهر روز گذشته در جمع خبرنگاران ضمن تبریک «روز خانواده»، اظهار کرد: خانواده مهم‌ترین کانون اجتماعی در جامعه است که امیدواریم در تعالی آن قدم مهمی برداریم.

وی با اشاره به نقش مهم رسانه و خبرنگاران در جامعه، گفت: هنوز جایگاه خبرنگار در فضای جامعه اسلامی شناخته نشده و ضرورت دارد خبرنگار را یک عنصر فعال و اثرگذار بدانیم و به ظرفیت این قشر توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان با تأکید بر اینکه باید بدانیم خبرنگار دیده‌بان و کمک‌کننده است، افزود: وقتی بدانیم جریان رسانه‌ای مراقب ما است، نظارت همگانی توسط دیده‌بان خبرنگار در جامعه شکل خواهد گرفت و این مهم باعث آماده بودن هر لحظه مسئولان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه حرکت پیش‌قراولی و دیده‌بانی رسانه در جامعه ضعیف است و خبرنگاران ما باید خیلی جلوتر از مسئولان باشند و حرکت کنند، گفت: در این فضا باید نیازهای جامعه احصا و ضمن ارتباط با مردم و مسئولان عنوان شود.

نظیری با تأکید بر اینکه باید از جایگاه کارشناسی رسانه بهره‌مند شد، افزود: متأسفانه هیچگاه در جلسات استان از رصد رسانه‌ای نمی‌پرسند تا به‌عنوان دیده‌بان آنچه را می‌بیند و عنوان می‌کند، در تعالی به‌کار گرفته شود.

وی با بیان اینکه هنوز رسانه‌های ما در مقام تحلیل و ارزیابی قرار نگرفته‌اند و رسانه باید کاملاً حر و آزاد از وابستگی باشد، اظهار کرد: از ابتدای مسئولیتم در مدیریت تبلیغات اسلامی استان عنوان کردم که آمادگی دارم رسانه عملکرد تبلیغات اسلامی را در معرض تحلیل و ارزیابی قرار دهد و منتشر کند و امروز هم بر این موضوع تأکید دارم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان در ادامه از برگزاری اجلاسیه «هیئت به رسم خادمی» در روز چهارشنبه از ساعت 16 تا 20 در حسینیه امام (ره) خبر داد و افزود: گمان بر این است این اجلاس بزرگ‌ترین رخداد هیئت در سطح استان همدان در طول سالیان اخیر باشد.

   هیئت‌ مذهبی، یکی از ساختارهای اجتماعی تحقق تمدن اسلامی

وی با بیان اینکه در این اجلاس دو هزار و 500 نفر میهمان دعوت هستند که از تهران و 6 استان دیگر حضور خواهند داشت، گفت: این اجلاس قله قابل اتکا در استان همدان نسبت به سایر استان‌ها خواهد شد و در نوع خود بی‌نظیر بوده که هدف نشان دادن جایگاه ویژه خادمان امام حسین (ع) است.

نظیری با اشاره به جایگاه هیئت‌ مذهبی، آن را یکی از مهم‌ترین ساختارهای اجتماعی در تحقق تمدن اسلامی دانست و تصریح کرد: اگر می‌خواهیم به جامعه مهدوی و آرمانی امام زمان (عج) برسیم، از مسیر سیدالشهدا (ع) باید عبور کنیم.

وی با بیان اینکه کسانی که در هیئت اثرگذارترین عناصر به‌شمار می‌آیند باید به‌عنوان انسان‌های بلندمرتبه شناخته شوند، تأکید کرد: سلبریتی کسی نیست که مخاطبی دارد و در مسیر امام حسین (ع) قرار ندارد، بلکه کسی است که جان و مال خود را در راه اسلام و امام حسین (ع) وقف می‌کند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان با اشاره به اینکه در این اجلاس از هر شهرستان 10 پیشکسوت اهل هیئت دعوت شده که در مرکز همدان به جهت گستردگی هیئت 20 نفر دعوت شدند، خاطرنشان کرد: در این اجلاس 10 رکن هیئت نظیر مسئول چای، کفشدار و غیره دعوت شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه تلاش کنیم ارکانی از هیئت که به ذهن نیامده را شناسایی کنیم، افزود: در هر هیئت باید یک منادی نماز باشد و به دنبال همایش منادیان نماز هم هستیم تا این امر مهم را پیش ببریم.

   آیین سنتی و اصیل عزای حسینی نباید مخدوش شود

نظیری به حضور هم‌زمان پیرغلامان و نوغلامان در این اجلاس اشاره کرد که هم‌خوانی نیز خواهند داشت و گفت: پیام یک دغدغه جدی در عاشورا توجه به خانواده، جمعیت و فرزندآوری بوده که ما نیز در اجلاس به آن توجه کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه دغدغه این را داریم که آیین کهن و سنتی و اصیل مخدوش شود و به همین خاطر در این اجلاس به دنبال آن هستیم که نمونه‌هایی از آیین‌ها را به نمایش بگذاریم، ادامه داد: برنامه اهتزاز پرچم و تربت‌دوشان و سیاه‌پوشان را در این اجلاس خواهیم داشت.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان با اشاره به اینکه دو روز قبل از ماه محرم اجلاسیه آغاز و آیین سیاه‌پوشان محرم برگزار می‌شود، افزود: شب قبل از اجلاس، محفل مداحی را در منزل حاج قربی خواهیم داشت و عکس عالم داخل خیمه نیز مرحوم آیت‌الله آخوند بوده و به نمادها توجه ویژه شده است.

وی با اشاره به اینکه خداوند را شاکریم امسال حضور مردم در بزرگداشت غدیر پُررنگ بود و غدیر باید مانند روز عاشورا باشد، خاطرنشان کرد: گروه‌های غدیر را باید تقویت کنیم که میهمانی 10 کیلومتری تهران در نوع خود بی‌نظیر بود، امیدواریم سال‌های بعد در همدان نیز این اتفاقات رقم بخورد و البته قدردان تمام تلاش‌ها در حماسه‌آفرینی غدیر طی امسال در استان هستیم.

نظیری با بیان اینکه یکی از اتفاقات خوب برگزاری رویداد «نبض زندگی» بود که سازمان تبلیغات اسلامی به‌عنوان گفتمان‌ساز جمعیت در این همایش حضور داشت، گفت: نیروهای بخش بهداشت و درمان به‌ویژه پرستاران، مبلغان و رسانه‌ها در موضوع افزایش جمعیت و فرزندآوری که مورد تأکید رهبری است، مؤثر هستند و به همین خاطر برای این سه قشر برنامه‌هایی در رویداد «نبض زندگی» برگزار شد.

وی با بیان اینکه در استان همدان بیشتر تمرکز برنامه‌های محرم در دهه نخست است و سه هزار نقطه تبلیغی برنامه عزاداری تعریف شده است، خاطرنشان کرد: در اعزام‌ها بیشتر از مبلغان بومی بهره‌ خواهیم برد و درخواست اعزام 300 مبلغ غیر بومی را هم داشته‌ایم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان با بیان اینکه محرم امسال به حوزه کودک توجه ویژه‌ای در راستای افزایش جمعیت و فرزندآوری داریم، گفت: به دنبال این هستیم برنامه «شیرخوارگان حسینی» تنها برای شیرخوارگان و مادران نباشد، بلکه امسال توجه به حسینیه‌های کودک در کنار هیئت‌ها مد نظر است.

   برگزاری دوره «تربیت معلمان حسینیه کودک»

وی از برگزاری نخستین دوره «تربیت معلمان حسینیه کودک» خبر داد و افزود: محرم امسال برنامه ویژه نوجوانان دختر و پسر را خواهیم داشت که نقش دختران در ایجاد تبیین در جامعه مهم بوده و برنامه «احلی من العسل» نیز به نام حضرت قاسم را برای پسران مد نظر داریم.

نظیری با بیان اینکه تیم تبلیغی تخصصی روایتگری عاشورا فعال خواهند شد، عنوان کرد: برای بانوان نیز برنامه‌هایی در محرم امسال درنظر گرفته شده است.

وی با تأکید بر اینکه امسال در برگزاری مراسم محرم دولت و ستاد کرونا نهایت تعامل را دارند و با تأیید کارشناسان وزارت بهداشت مراسم‌ عزای حسینی برگزار خواهد شد، گفت: میزان حضور افراد مطابق رنگ‌بندی و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی خواهد بود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان با اشاره به اینکه محدودیتی در ایستگاه‌های صلواتی نیز وجود ندارد اما باید توزیع اقلام بسته‌‌بندی‌شده باشد، بیان کرد: از هیئت‌ها درخواست کردیم برنامه‌ها را حتی‌المقدور در فضای باز برگزار کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تعداد هیئت‌های استان در سامانه دو هزار و 200 مورد ثبت شده، اما پیش‌بینی می‌شود بیش از سه هزار هیئت در استان فعال باشند.

شناسه خبر 58130