شناسه خبر:59209
1401/6/3 08:47:00

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار همدان با بیان اینکه یک تا دو هفته آینده می‌توانیم آب خالقوردی و بهار را به همدان انتقال دهیم درصورتی که گفته می‌شد سه ماه زمان نیاز دارد، گفت: با 100 کشاورز نیز صحبت کردیم تا چاه خود را برای آب‌رسانی واگذار کنند تا آب سد تالوار را برسانیم.

علیرضا قاسمی‌فرزاد در جریان افتتاح پروژه‌های هفته دولت با بیان اینکه شهیدان رجایی و باهنر الگوهای تقوا و مدیریت درست هستند و مدیران باید تلاش داشته باشند در مسیر آن‌ها حرکت کنند، اظهار کرد: دولت سیزدهم وارث پروژه‌های نیمه‌تمام زیادی است و در استان بیش از 26 هزار میلیارد تومان پروژه‌ داریم که باید به اتمام برسد.

وی گفت: پروژه‌های نیمه‌تمام احصا‌ و در جلسات کارشناسی با نهاد ریاست‌جمهوری صحبت‌هایی شد و درنهایت با انجام 10 هزار میلیارد تومان موافقت کردند، اما پیگیری‌ کردیم تا اینکه به 14 هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

استاندار همدان با بیان اینکه 14 میلیارد تومان هم برای اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام کافی نیست و باید تلاش کنیم تمام آن‌ها را به سرانجام برسانیم، افزود: بنای مدیریت شهری باید براساس درآمد پایدار باشد، چراکه دیگر زمان فروش تراکم و تغییر کاربری برای شهرداری نیست.

قاسمی‌فرزاد ادامه داد: امیدواریم با وضعیتی که دولت دارد، اعتبارات شهرداری را هم افزایش دهیم که البته با سفر ریاست‌جمهوری به همدان 10 برابر اعتبار یک سال استان اختصاص یافت تا بتوانیم کارهای مهمی انجام دهیم.

وی با تأکید بر اینکه برای پیاده‌راه‌های همدان برنامه‌ای تدوین و از فضای موجود در حوزه گردشگری استفاده شود تا زنجیره گردشگری از آرامگاه تا تپه هگمتانه برقرار باشد، عنوان کرد: اقدامات در حوزه شهری قابل تحسین بوده و برای نمونه بازار سینا منحصربه‌فرد است که امروز مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

استاندار همدان با اشاره به اینکه پروژه انتقال آب از سال 83 آغاز شده اما تا دولت سیزدهم پیشرفت خوبی نداشت، یادآور شد: این پروژه مانند دیگر پروژه‌های نیمه‌تمام به ما ارث رسید بود که با ورودم در استانداری کار اجرا را آغاز کردیم.

قاسمی‌فرزاد با بیان اینکه 29 مهرماه مسئولیت استان را برعهده گرفتم و یکم آبان‌ماه مصوبه جیره‌بندی آب را روی میزم گذاشتند اما سعی کردیم با توجه به مشکل نان مردم در آن موقع دیگر این مشکل نباشد و با وزارت نیرو وارد مذاکره شدیم، تأکید کرد: توانستیم آن‌ها را اواخر سال 1400 مجاب کنیم که پروژه تالوار مجدد احیا شود.

وی با تأکید بر اینکه اعتباری برای این پروژه درنظر گرفته نشده بود و رئیس‌جمهور پیگیری کردند و یک‌هزار میلیارد تومان اختصاص یافت، ابراز کرد: از اردیبهشت‌ماه کار آغاز شد و از آنجا که 10 کیلومتر اول به‌عنوان سخت‌ترین مسیر و منطقه کوهستانی، انجام نشده بود، تلاش کردیم کار را در آنجا پیش ببریم.

استاندار همدان با بیان اینکه کار مذکور دو سال زمان نیاز داشت اما ما آن را به چهار ماه تقلیل دادیم، گفت: در این مدت همه بخش‌ها و معاونت‌ها درگیر مسئله آب بودند و خوشبختانه کار در مراحل پایانی است.

قاسمی‌فرزاد با اشاره به اینکه سد اکباتان نیز منبع آب بود اما امروز به‌خاطر کاهش نزولات و استفاده زمین‌های اطراف تقریباً می‌توان گفت آب ندارد و آب‌رسانی به زمین‌های اطراف نیز مشکل است، خاطرنشان کرد: با پیگیری‌ها تا دو هفته آینده می‌توانیم آب خالقوردی و بهار را به رینگ شهر همدان انتقال دهیم، درصورتی که گفته می‌شد سه ماه زمان نیاز دارد.

وی در پایان بیان کرد: با 100 کشاورز نیز صحبت کردیم تا آب به همدان منتقل شود تا بتوانیم آب سد تالوار را برسانیم.

شناسه خبر 59209