شناسه خبر:60253
1401/6/28 08:53:50
استاندار همدان صادرات محصولات کشاورزی کم‌آب‌بر و صنایع دستی را مورد تاکید ویژه قرار داد:

صادرات صنایع دستی به عنوان سفیر فرهنگی را جدی بگیرید

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: استاندار همدان صادرات محصولات کشاورزی کم‌آب‌بر و صنایع دستی را مورد تاکید ویژه قرار داد و گفت: صنایع دستی با توجه به ماندگاری طولانی به عنوان سفیر فرهنگی استان و کشور ایقای نقش می‌کند.

علیرضا قاسمی‌فرزاد روز گذشته در کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان که با حضور جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی در سالن جلسات شهدای استانداری برگزار شد با اشاره به گزارش ارائه‌شده از اقدامات انجام‌شده طی 5ماه نخست سال و رشد منفی صادرات، عنوان کرد: صادرات استان رشد وزنی و حجمی نداشته و رشد آن ریالی بوده که این مساله نباید ما را اغوا کند، رشد ریالی هم ناشی از افزایش قیمت‌های جهانی بوده که متاثر از کرونا و بالا رفتن قیمت ارز است.

وی با تأکید بر اینکه این موضوع باید توسط دفتر اقتصادی حوزه معاونت اقتصادی بررسی و برای آن چاره‌جویی شود، گفت: کاهش واردات هم مسئله قابل توجه دیگر است، واردات کالاهای سرمایه‌ای و واسطه‌ای کاهش داشته، چراکه صادرات از استان‌های دیگر انجام می‌شود.

وی با اشاره به لزوم پرداخت مالیات و بهره‌بردن مردم از سهم ارزش افزوده کالا نیز متذکر شد: فعالان اقتصادی همه کشورها مالیات پرداخت می‌کنند، مالیات جزء کوچکی از درآمدهای دولتی است و فعالان اقتصادی باید بر اساس قانون، مالیات خود را پرداخت کنند. اگر هم کسی خودش پیش قدم شد باید برای او تشویقی در نظر گرفت.

  توجه به صادرات صنایع‌دستی و گردشگری

استاندار همدان در ادامه سخنان خود تصریح کرد: حوزه صادرات محصولات معدنی، رشد 124 درصدی را نشان می‌دهد که باید بازنگری شده و از خام‌فروشی جلوگیری شود، به عبارت دیگر زمینه صادرات محصولاتی که ارزش‌افزوده بیشتری دارد همچون صنایع‌دستی و گردشگری در استان همدان باید رشد و توسعه یابد.

قاسمی فرزاد توضیح داد: عمر برخی از محصولات صادراتی به اقتضای ماهیتی که دارد کم است، اما محصولی مانند فرش که بعضاً تا 100 سال ماندگاری دارد می‌تواند مورد توجه ویژه قرار گیرد که علاوه بر صادرات، «سفیر فرهنگی» ما نیز قلمداد شده و در این بخش نیز می‌تواند ایفای نقش کند.

  بیشترین رقم صادرات امسال استان مربوط به حوزه معادن بوده

وی با اشاره به اینکه در حوزۀ صادرات صنایع دستی، استان همدان دو شهر جهانی «سفال لالجین» و «مبل منبت ملایر» را دارد که باید با برنامه‌ریزی دقیق این حوزه را تقویت کنیم، یادآوری کرد: آمارها نشان می‌دهد بیشترین رقم صادرات امسال استان مربوط به حوزه معادن بوده که باید آن را کاهش داده و به سمت صادرات محصولات صنعتی و صنایع دستی حرکت کنیم، کما اینکه در این دو حوزه ظرفیت‌های قابل توجهی وجود دارد.

استاندار همدان اعلام کرد: صنایع‌دستی ملایر و تویسرکان نیز باید با نام و نشان استان همدان صادر شده و از خام‌فروشی و فله‌فروشی آن جلوگیری شود.

قاسمی‌فرزاد اضافه کرد: صنایع بسته‌بندی ما رشد خوبی داشته اما این کافی نیست، نیاز است روز‌به روز باید متناسب با سلیقه مشتری توسعه داشته باشد.

   خدمات فنی مهندسی استان برای کشورهای اروپایی

وی در ادامه با اشاره به اینکه رهبر انقلاب امسال را به عنوان سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرینی» نام‌گذاری کرده‌اند که باید بر اساس این شعار به سمت صادرات خدمات فنی، مهندسی و خدماتی که پایه دانش‌بنیان دارد، حرکت کنیم، ابراز کرد: پارک علم و فناوری می‌تواند با توجه به ظرفیت‌های استان همدان، در زمینه توسعه صادرات محصولات دانش‌بنیان محور و صنایع «های‌تک» بیش از این تلاش کرده و قابلیت‌های خود را در این زمینه در انظار قرار دهد.

استاندار همدان ادامه داد: باید به این نکته هم توجه کرد که خدمات فنی مهندسی خوبی در استان همدان برای کشورهای اروپایی انجام می‌شود که ارزآوری آن در آمار صادرات غیرنفتی استان محاسبه نشده است.

  توجه به کشت محصولات کم‌آب‌بر و توسعه گلخانه‌ها

قاسمی فرزاد به صادرات محصولات کشاورزی نیز اشاره کرد و افزود: کشت محصولات کشاورزی باید به سمت محصولات کم‌‌‌‌‌آب‌بر نظیر پسته و زعفران که اتفاقا استان سابقۀ درخشانی هم در کشت این نوع محصولات داشته، حرکت کند، ضمن اینکه محصولات پر آب‌بر منابع آبی استان را نابود می‌کند.

وی با بیان اینکه توسعه گلخانه‌ها در دستور کار قرار گرفته نیز، اذعان کرد: ناظران بخش کشاورزی باید روی سم‌پاشی و کوددهی محصولات نظارت داشته باشند تا بر اساس استانداردهای جهانی محصولات تولید شود.

استاندار همدان با اشاره به اینکه دغدغۀ ما توسعه صادرات صنایع‌دستی و ازرآوری از طریق گردشگری است، تصریح کرد: هگمتانه، غار علیصدر و گنجنامه آثار منحصر به‌فرد استان همدان است و روزبه‌روز به ارزش آن‌ها افزوده می‌شود که باید از ظرفیت آن‌ها برای جذب گردشگر استفاده کنیم.

قاسمی فرزاد تاکید کرد: بخش‌های اقتصادی ما باید در حوزه گردشگری فعال باشد و گردشگری در صدر اقدامات توسعه‌ای استان قرار گیرد.

وی ادامه داد: علاوه بر این افزایش کیفیت محصولات صادراتی، برپایی نمایشگاه محصولات صادراتی استان در دیگر کشورها و افزایش مراودات تجاری نیز باید در دستور کار قرار گیرد.

استاندار همدان به آخرین نشست مشترک شورای سیاست‌گذاری توسعه همکاری‌های اقتصادی اتاق ایران و عراق، نیز اشاره کرد و افزود: استان همدان به عضویت این شورا درآمده که کمک زیادی به رشد و توسعه اقتصادی استان می‌کند.

  اتاق بازرگانی از سیاسی کاری پرهیز کند

قاسمی‌فرزاد در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر پرهیز از سیاسی‌کاری در انجام امور، خاطرنشان کرد: کار اتاق بازرگانی نباید فقط کارت صادر کرن باشد و در انجام امور رنگ و بوی سیاسی بگیرد! اتاق بازرگانی باید همه فعالان اقتصادی را در بر گرفته و از جناح‌بندی به دور باشد تا فعالان اقتصادی با طیب خاطر به آنجا مراجعه کنند.

وی با تاکید بر لزوم هموار ساختن راه تجار و بازرگانان، بیان کرد: مسائل اقتصادی از مسائل سیاسی جدا است و نباید دسته‌بندی کنیم، دسته‌بندی‌‌ها به حوزه صادرات آسیب می‌زند، چراکه فعالان و تجار ممکن است صادرات خود را از شهرهای دیگر انجام دهند در حالی‌که امروز استان نیاز به این دارد که همه فعالان اقتصادی برای رشد اقتصادی پای کار بیایند.

این مسئول با ابراز قدردانی از همه فعالانی که در زمینه توسعه صادرات فعالیت دارند، تصریح کرد: باید فارغ از نگاه‌های سیاسی، امور اقتصادی و بازرگانی استان را پیش برده و تلاش خود را در این زمینه بیشتر کنیم. دفتر امور اقتصادی و سازمان صمت هم باید به این موارد هماهنگی ببخشند.

قاسمی فرزاد در پایان بر راهبردی و کاربردی شدن جلسات تاکید کرده و گفت: این جلسات برای رفع تکلیف نیست خروجی آن بایستی منجر به افزایش صادرات شود.

  هدفگذاری یک میلیارد و 500 میلیون دلار صادرات محصولات غیرنفتی

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان نیز در این جلسه گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، در صادرات محصولات غیرنفتی استان برای سال‌جاری، یک میلیارد و 500 میلیون دلار هدف‌گذاری صورت گرفته است.

احمد شانیان خاطرنشان کرد: این میزان صادرات نسبت به سال گذشته 50 درصد رشد را نشان می‌دهد، ضمن اینکه در طول پنج ماه گذشته 23 درصد از هدف‌گذاری مورد نظر تحقق یافته است.

وی با اشاره به اهم اقدامات انجام شده، به صادرکنندگان استان از نظر تعداد و درصد ایفای تعهدات ارزی نیز اشاره کرد و گفت: تعهدات ارزی 51 واحد تولیدی و 9 واحد غیرتولیدی، صفر درصد، 16 واحد تولیدی و 24 واحد غیر تولیدی یک تا 59 درصد، 8 واحد تولیدی و 19 واحد غیر تولیدی 60 تا 99 درصد، و 20 واحد تولیدی و 25 واحد غیر تولیدی صد درصد و بیشتر بوده است.

وی با اشاره به سایر اقدامات حوزه تجارت خارجی تصریح کرد: صدور مجوز و برگزاری نشست‌های تخصصی، جلسه کارگروه توسعه صادرات، جلسه کمیته پایش رفتار تجاری، جلسه کمیته پایش تجارت خارجی، برگزاری دوره‌های آموزشی برای تجار و بازرگانان، پیگیری اعزام و پذیرش هیئت‌های تجاری و شرکت در نمایشگاه‌های خارجی، بازدید از محل فعالیت متقاضیان صدور و تمدید کارت بازرگانی از اقدامات صورت گرفته در این راستا بوده است.

این مسئول دلایل عدم تحقق آمار پیش‌بینی شده صادرات استان را نیز برشمرد و ابراز کرد: تعلیق کارت‌های بازرگانی تعدادی از صادرکنندگان خصوصا صادرکنندگان محصولات کشاوررزی به جهت عدم ایفای تعهدات ارزی، عدم تمایل بازرگانان جهت تمدید کارت‌های بازرگانی، توقف صادرات کالاهای اصل 47 (بنزین) از گمرک استان و عدم اصلاح قیمت‌های پایه صادراتی کالاها در گمرک به جهت عدم وجود اتحادیه بخشی از این دلایل است.

  رتبه نخست صادرات سیر و کشمش

مدیرکل گمرک استان همدان در ادامه جلسه گفت: میزان صادرات کالا از گمرک استان از ابتدای سال جاری تاکنون در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 47 درصد افزایش یافته است.

«جواد محمدی» افزود: این میزان رشد در صادرات متعلق به کالاهای غیرنفتی است و امسال صادرات بنزین در این آمار محاسبه نشده است.

وی با اشاره به اینکه ارزش کالاهای صادراتی به سمت محصولات با ارزش افزوده بالا حرکت می‌کند، اظهار کرد: در این مدت صادرات محصولات صنعتی استان همدان 1.6 برابر و محصولات معدنی 3.26 برابر رشد داشته است.

محمدی با بیان اینکه همدان در صادرات برخی از محصولات کشاورزی همچون سیر و کشمش رتبه نخست کشور را دارد تصریح کرد: همدان در حوزه گردشگری ظرفیت‌ها و جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و گردشگری مناسبی دارد و می‌توان از این طریق برای ارزآوری استفاده کرد.

مدیرکل گمرک استان همدان گفت: با توجه به شعار سال فضای دانش‌بنیان‌ها موقعیت خوبی برای ورود به حوزه صادرات است و در این زمینه باید برنامه‌های مختلفی ارائه داد.

وی افزود: به دلیل برخی از موارد بررسی‌شده، کارت‌های بازرگانی حدود 40 تن از صادرکنندگان استان همدان را مجبور شدیم تعلیق کنیم.

دبیر اتاق تعاون استان همدان نیز در این جلسه گفت: میانگین صادرات شرکت‌های تعاونی استان همدان سالانه 40 میلیون دلار است و در طول پنج ماه گذشته 12 میلیون دلار توسط شرکت‌های تعاونی استان همدان، کالا به سایر کشورها صادر شده است.

«رحمان نادی» با اشاره به اینکه 178 شرکت تعاونی در استان همدان کارت بازرگانی دارند، افزود: یک قرارداد به ارزش 20 میلیون دلار برای صادرات نهاده‌های دامی توسط یکی از شرکت‌های تعاونی استان همدان منعقد شده است که با احتساب آن آمار صادرات استان افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه محصولات شرکت‌های تعاونی استان همدان بیشتر به کشورهای عراق، کویت، اوکراین، امارات و افغانستان صادرشده است خاطرنشان کرد: مواد غذایی، ترشی، شوری، مصالح ساختمانی، سرامیک، سازه‌های سبک و چینی‌آلات بیشتری حجم صادرات شرکت‌های تعاونی استان را به خود اختصاص داده است.

دبیر اتاق تعاون استان همدان با اشاره به اینکه صادرات صنعتی 1.6 برابر شده است، افزود: در حوزه کشاورزی صادرات منفی بوده که ما این موضوع را مثبت ارزیابی می‌کنیم چرا که صادرات غیرمستقیم آب کاهش یافته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان مردادماه حدود 17 میلیون دلار محصولات صنایع‌دستی استان همدان به خارج از کشور صادر شده است.

علی مالمیر در این‌باره افزود: استان همدان دو شهر جهانی «سفال لالجین» و «مبل منبت ملایر» را دارد که کمک زیادی به توسعه اقتصادی و افزایش صادرات صنایع دستی می‌کند.

وی با بیان اینکه بیشترین محصولات صنایع دستی صادر شده استان همدان به خارج از کشور در حوزه مبل و منبت و سفال لالجین است و صادرات فرش در این آمار گنجانده نشده ادامه داد: این استان ظرفیت بسیار بالایی در حوزه صادرات محصولات صنایع دستی دارد که باید با برنامه ریزی دقیق به سمت رشد و توسعه این حوزه حرکت کرد.

مالمیر خاطرنشان کرد: استان همدان در حوزه گردشگری نیز ظرفیت‌های بسیار زیادی دارد که ضرورت امروز توسعه گردشگری خارجی با افزایش پروازهای فرودگاه همدان است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان همدان نیز گفت: در پنج ماه گذشته، 696 سرویس، حمل و نقل سنگین برای صادرات محصولات استان همدان توسط شرکت‌های حمل و نقل ارائه شده است.

صفر صادقی‌راد افزود: با ارائه این تعداد سرویس، حدود 12 هزار و 800 تُن محصولات صادراتی به خارج از کشور ارسال شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 11 درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه استان همدان سه شرکت حمل و نقل فعال در حوزه صادرات دارد اظهارکرد: برای یک شرکت حمل و نقل بین‌المللی هوشمند در استان همدان پروانه صادر شده است، که با استفاده از توانمندی‌های آن زمینه‌های افزایش صادرات محصولات این استان فراهم می‌شود.

شناسه خبر 60253