شناسه خبر:60291
1401/6/28 09:50:43

سپهرغرب، گروه کافه کتاب: کلر ژوبرت، نویسنده و تصویرگر کتاب‌های کودک ایده نگارش کتاب «نذر مخصوص» را تلفیق دو مساله دانست؛ یکی پخش غذای نذری و آلودگی‌هایی که گاهی در سطح خیابان‌ها و پارک‌ها ایجاد می‌شود و دیگر اینکه نذر می‌تواند علاوه‌بر پخش غذا، به هر کار مثبتی تعلق بگیرد.

کلر ژوبرت، نویسنده و تصویرگر نام‌‌آشنای کتاب‌های کودک که تا به امروز چندین اثر با موضوعات مختلف حول محور عاشورا و اربعین منتشر کرده است، این‌بار در کتاب «نذر مخصوص» به سراغ مفهوم نذر کردن رفته است؛ اما از نگاهی جدید. ژوبرت درباره ایده نوشتن این اثر گفت:ایده این داستان از تلفیق دو مساله سرچشمه گرفت: یکی این که متاسفانه گاهی پخش غذای نذری، به خاطر دور انداختن ظروف یک‌بار مصرف در معابر عمومی، باعث آلودگی شدید خیابان‌ها و کوچه‌ها و گاهی هم پارک‌ها می‌شود و دیگر اینکه نذر می‌تواند مصداق‌های متعددی غیر از پخش غذا داشته باشد و تقریبا به هر کار مثبتی می‌تواند تعلق بگیرد. داستان «نذر مخصوص» حاصل درآمیخته‌شدن این دو موضوع است.

وی افزود: این داستان را چندسال قبل، برای مجله رشد نوآموز نوشته بودم؛ اما مساله دیگری باعث شد که آن را با موضوع اربعین گره بزنم. سه‌سال پیش، قبل از شروع کرونا، توفیق پیدا کردم برای نخستین‌بار در پیاده‌روی اربعین شرکت کنم. در کنار ابعاد بسیار مثبت این اجتماع، مشاهده انبوه زباله‌های ایجاد شده از ظرف‌های یک‌بار مصرف توی مسیر و جاده‌ای که متعلق به سید الشهدا (ع) است، من را خیلی غصه‌دار کرد و تصمیم گرفتم در موردش داستانی بنویسم. البته کاملا متوجه‌ام که این مشکل بزرگ راهکارهای اساسی می‌طلبد؛ اما در عین حال، هر شخص حاضر قطعا می‌تواند در کاهش آن نقشی هر چند کوچک داشته باشد، حتی بچه‌ها.

این نویسنده درباره محتوای کتاب گفت: قصد آموزش نداشتم؛ بلکه خواستم توجه‌ بچه‌ها را به این دو مساله جلب کنم که یک کار خداپسندانه می‌تواند خلاقانه و متفاوت باشد از آنچه در جامعه عادت شده است و دیگر اینکه یک کار مربوط به حفاظت از محیط‌ زیست می‌تواند کار دینی و عبادی محسوب شود. در ضمن کودکان حواس‌شان باشد که قادرند در فضای اجتماعی تأثیرگذار و گاهی اصلاح‌کننده عادت‌ها و رفتارهای نادرست بزرگ‌ترها باشند.

این تصویرگر درباره کاربرد و اهمیت تصاویر در جذب کودکان و کتابخوان شدن آن‌ها اظهار کرد: تصویر در کتاب کودک اولین چیزی است که بچه‌ها با آن مواجه می‌شوند و آن‌ها را به کتاب جذب می‌کند. در هنگام خواندن کتاب یا گوش دادن به آن هم، تصویر از لحاظ مختلف نقش خیلی مهمی دارد که جای بحثش اینجا نیست؛ اما در کل تصویر فرایند خواندن را آسان‌تر، عینی‌تر و لذت‌بخش‌تر می‌کند. بنابراین می‌تواند نقش بسیار پررنگی در جذب بچه‌ها به سمت کتاب و مطالعه داشته باشد. برای همین هم خیلی مهم است که تصاویر با ویژگی‌های مخاطب هماهنگ باشد و همچنین پویا، متنوع و در رنگ‌های شاد. و از طرفی هم انتزاعی و خیلی شلوغ نباشند و ارتباط حساب شده‌ای با متن داشته باشند.

کلر ژوبرت درخصوص استفاده از نماد‌های مذهبی در کتاب کودک گفت: نمادهای مذهبی در تصاویر کتاب کودک، در صورتی می‌توانند برای بچه‌ها جذابیت داشته باشند که به‌جا استفاده شوند؛ یعنی مطابق با محتوا در تصاویر کتاب گنجانده شوند و از لحاظ زیبایی‌شناسی نیز جذاب باشند و از حیث حجم و تکرار هم افراط نشده باشد.

این نویسنده در توضیح انتخاب موضوع نذر برای کودکان اظهار کرد: متوجه هستم که می‌توان به انتخاب این موضوع اعتراض کرد و آن را نامناسب برای مخاطب کودک دانست؛ اما بچه‌های ایرانی، چه در خانواده چه در جامعه، از دور یا نزدیک، درگیر این موضوع هستند، به خصوص در ایام شهادت معصومین (ع). خواستم داستانی بنویسم که تلنگری باشد، هم جهت اصلاح رفتار و هم برای خلاقانه‌تر نگاه کردن به موضوع نذر.

وی افزود: امیددارم که ما، نویسندگان داستان دینی کودک، بتوانیم بستری را ایجاد کنیم تا شرایط درک هوشمندانه‌تری از دین برای بچه‌های امروز و شاید فردا فراهم شود.

شناسه خبر 60291