شناسه خبر:60303
1401/6/29 09:08:54

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان همدان از اختصاص پنج میلیارد ریال توسط صندوق ملی محیط‌زیست برای اجرای پروژه آب‌رسانی به حیات وحش در مناطق حفاظت‌شده شراء و لشگردر خبر داد.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان همدان، سیده‌مریم محمدی با اعلام این خبر، افزود: با پیگیری این اداره کل و اختصاص مبلغ از سوی صندوق ملی محیط‌زیست، مخازن ذخیره‌سازی آب در مناطق شراء همدان و لشگردر ملایر تهیه شده است.

وی ادامه داد: با توجه به خشک‌سالی‌های اخیر، اُفت سطح آب زیرزمینی و خشک شدن چشمه‌ها، حیات وحش منطقه شراء تحت فشار بسیاری قرار داشته که محیط‌بانان با انتقال آب به‌صورت دستی نیاز حیات وحش را برآورده می‌کردند.

محمدی اظهار کرد: منطقه حفاظت‌شده نشر همدان، بیشترین میزان تنش آبی را بین 6 منطقه حفاظت‌شده محیط‌زیست استان دارد و درحال حاضر به‌صورت دستی و با استفاده از تانکر، آب‌رسانی به حیات وحش صورت می‌گیرد؛ وضعیت منطقه حفاظت‌شده لشگردر ملایر نسبت به نشر بهتر بوده، با این وجود این منطقه نیز در تأمین نیاز آبی گونه‌های حیات وحش با مشکلاتی مواجه است.

وی با بیان اینکه برای تأمین هزینه مورد نیاز خرید منبع و مخزن ذخیره آب با معاونت طبیعی و صندوق ملی سازمان حفاظت محیط‌زیست مکاتبه‌های لازم صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: این دو مخزن در مناطق حفاظت‌شده «نشر و لشگردر» نصب و راه‌اندازی می‌شود.

محمدی بیان کرد: هرچند محیط‌زیست تمایلی به دست‌کاری عرصه‌های طبیعی برای آب‌رسانی به حیات وحش را ندارد و برای مدیریت مناطق به حالت طبیعی تلاش می‌کند، اما برخی مواقع مجبور به بهره‌گیری از شیوه‌های مصنوعی برای تأمین آب مورد نیاز حیات وحش هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان همدان تأکید کرد: خشک‌سالی و کاهش دسترسی گونه‌های جانوری به منابع آبی موجب مهاجرت گونه‌های جانوری شده که بیشتر آن‌ها حین مهاجرت دچار مشکل و آسیب می‌شوند.

وی گفت: با توجه به اهمیت گونه‌های جانوری، محیط‌زیست استان همدان برای تأمین منابع آبی پایدار و ثابت مورد نیاز گونه‌های جانوری تلاش می‌کند تا درصورت بروز خشک‌سالی از این منابع جهت رفع تشنگی حیوانات استفاده شود.

در استان همدان 6 منطقه حفاظت‌شده شراء، لشگردر، آلموبلاغ، گلپرآباد، ملوسان و خانگرمز قرار گرفته است.

شناسه خبر 60303