شناسه خبر:60533
1401/7/6 08:58:54
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان همدان خبر داد:

حمایت بیش از هفت میلیارد تومانی مردم خیر همدانی از دانش‌آموزان و دانشجویان

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان همدان با بیان اینکه سال گذشته خیرین همدانی با کمک بیش از هفت میلیارد تومانی در کنار افراد محصل تحت حمایت بوده‌اند، گفت: از این مبلغ حدود 6 میلیارد به دانش‌آموزان و حدود یک میلیارد به دانشجویان برای تحصیل پرداخت شده است.

سپهرغرب، گروه استان‌ها - شهره کرمی : کمیته امداد امام خمینی (ره) اهمیت ویژه‌ای برای توانمندسازی به‌عنوان رکن اصلی در سیاست‌ها و فعالیت‌های خود قائل است و یکی از ابعاد توانمندسازی، بُعد علمی و تحصیلی به‌شمار می‌آید؛ این یک موضوع مهم و محوری مبتنی بر دانش است که در این مسیر برای توانمندسازی افراد تلاش می‌کند.
تلاش این سازمان به‌منظور جلوگیری از باز ماندن کودکان و نوجوانان از تحصیل است و این یک فرآیند محوری برای کمیته امداد قلمداد می‌شود که به همین منظور کمک به جامعه هدف را از زمان تحصیلات ابتدایی تا دانشگاهی در دستور کار دارد.
کمیته امداد در جریان مساعدت و یاری‌رسانی به افراد جامعه مانند یک خانواده عمل می‌کند؛ به این صورت که نمی‌خواهد در این خانواده بزرگ کسی به‌خاطر فقر اقتصادی، بازمانده از تحصیل شود؛ البته این اقدامات با همت و مشارکت مردم، خیران و همچنین دولت محقق می‌شود.
هرساله مردم ضمن همدلی و همراهی با دانش‌آموزان و دانشجویانی که برای تحصیل نیازمند کمک هستند، باعث می‌شوند تا آن‌ها نیز بتوانند مانند سایر هم‌سالان خود بدون دغدغه علم را فرا بگیرند. بسیاری از این افراد پس از گذراندن دوران تحصیل علاوه‌بر موفقیت، گام‌های بلندی در عرصه توسعه علم کشور برمی‌دارند.
هرساله در شهریورماه و با توجه به آغاز ماه مهر و بازگشایی مدارس در سراسر کشور برای حمایت از دانش‌آموزان مددجو پایگاه‌­هایی جهت جمع‌آوری کمک‌های مردمی با عنوان جشن عاطفه‌ها برپا می‌شود که علاوه‌بر مدارس، در سراسر شهر نیز مردم برای کمک، دسترسی آسانی به مراکز جهت اهدای کمک خود دارند.
جشن عاطفه‌ها در زندگی بسیاری از دانش‌آموزان محروم در سطح مدارس تأثیر بسزایی دارد و علاوه‌بر تأمین آنچه دانش‌آموزان برای تحصیل نیاز دارند، موجب آرامش ذهنی آن‌ها نیز می‌شود؛ به‌طوری که امروزه دیگر شاهد دانش‌آموز بازمانده از تحصیل به‌دلیل نبود امکانات نیستیم. البته حمایت‌های کمیته امداد تنها مختص به دوران دانش‌آموزی نیست و در دوران دانشجویی نیز افراد از سوی این سازمان کمک شده و تا زمانی که به خودکفایی برسند، پشیبانی می‌شوند.
حال با توجه به آنچه گفته شد، به‌منظور اطلاع از حمایت‌های کمیته امداد امام خمینی (ره) استان همدان در آغاز سال تحصیلی، سپهرغرب گفت‌وگویی را با مدیرکل این نهاد ترتیب داده که در ادامه می‌خوانیم:
محمدرسول شیخی‌زاده با بیان اینکه تعداد کل دانش‌آموزان تحت حمایت کمیته امداد در سطح استان همدان 15 هزار نفر است، اظهار کرد: از میان آن‌ها 643 نفر در مدارس غیر انتفاعی، نمونه‌دولتی و هیئت‌امنایی مشغول به تحصیل هستند؛ سال گذشته مبلغ 6 میلیارد و 155 میلیون تومان کمک‌هزینه تحصیلی به دانش‌آموزان پرداخت شده است.
وی در ادامه برای توضیح بیشتر این‌گونه حمایت‌هایی که از دانش‌آموزان مددجو صورت می‌گیرد، افزود: کمک‌هزینه تحصیلی پرداختی به دانش‌آموزان از 200 تا 500 هزار تومان بوده که بر حسب مقاطع تحصیلی متغیر است.
وی تعداد کل پایگاه‌های جشن عاطفه‌ها در سطح استان را یک‌هزار و 743 پایگاه معرفی کرد و گفت: این پایگاه‌ها در مراکز مختلفی مانند نماز جمعه، مدارس و مراکز نیکوکاری یا به‌صورت پایگاه‌های سیار بوده‌اند.
این مقام مسئول مبلغ جمع‌آوری‌شده در سال گذشته جشن نیکوکاری را حدود چهار میلیارد و 870 میلیون تومان اعلام کرد و افزود: مبالغ جمع‌آوری‌شده از جشن نیکوکاری با کمک آموزش‌وپرورش در بین دانش‌­آموزان­ نیازمند ­توزیع ­شده‌اند.
شیخی‌زاده با اشاره به اینکه دانش‌آموزان زیر پوشش کمیته امداد همچنین از مشاوره و پشتیبانی برخوردار هستند، اظهار کرد: کلیه دانش‌آموزان از سوی گروه فرهنگی جهادی امداد مرکز به‌صورت تلفنی مشاوره و پشتیبانی تحصیلی شده و دانش‌آموزان سال دوازدهم نیز از مشاوره کنکور بهره‌مند می‌شوند.
وی با بیان اینکه کمیته امداد تفاهم‌نامه‌ای با بنیاد علمی آموزشی قلم‌چی برای پشتیبانی دانش‌آموزان منعقد کرده است، افزود: دانش‌آموزان واجد شرایط با معدل بالای 17 به این مرکز معرفی و به‌صورت رایگان ثبت‌نام می‌شوند.
این مقام مسئول با تأکید بر اینکه کلیه مدیران مدارس به‌عنوان رابط تحصیلی افتخاری کمیته امداد هستند، گفت: مدیران جهت بررسی وضعیت تحصیلی، اخلاقی و تربیتی دانش‌آموزان تحت حمایت با کمیته امداد همکاری­ دارند؛ همچنین کارشناسان فرهنگی امداد طی سال تحصیلی به مدارس سرکشی کرده و وضعیت دانش‌آموزان را بررسی می‌کنند.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان همدان تعداد کل دانشجویان و طلاب علوم دینی تحت حمایت این سازمان را 900 نفر برشمرد و افزود: در سال گذشته مبلغ یک میلیارد و 200 میلیون تومان به‌عنوان کمک‌هزینه شهریه به دانشجویان پرداخت شده است. کمک‌هزینه شهریه دانشجویان بر حسب مقاطع تحصیلی (کاردانی، کارشناسی، ارشد و دکتری) از ترمی 900 هزار تا دو میلیون و 500 هزار تومان پرداخت شده است.
این مقام مسئول در صحبت‌های پایانی خود با اعلام تعداد دانشجویان زیر پوشش کمیته امداد، اذعان کرد: از این تعداد 182 نفر در دانشگاه آزاد، 207 نفر در دانشگاه پیام نور، 65 نفر در دانشگاه شبانه و غیر انتفاعی مشغول به تحصیل هستند.
هرساله خیرین با پشتیبانی و حمایت از دانش‌آموزان و دانشجویان زیر پوشش کمیته امداد، به آن‌ها کمک می‌کنند تا بدون دغدغه بتوانند مراحل تحصیل خود را پشت سر گذاشته و بنا به استعداد و توانایی‌های خود، پیشرفت کنند. این‌گونه کمک‌ها امروزه باعث شده تا کمتر شاهد افراد بازمانده از تحصیل به‌دلیل فقر باشیم و همه محصل‌ها در هر مقطعی تحصیل کنند.
خیرین همدانی هرساله با حضور در کنار فرزندان معنوی خود، به آن‌ها کمک می‌کنند تا بتوانند با خیالی آسوده به تحصیل پرداخته و پس از خودکفایی به آبادانی و بهبود وضعیت کشور کمک کنند.

شناسه خبر 60533