شناسه خبر:60824
1401/7/12 09:04:53

سپهرغرب، گروه خبر: زمانی که جاده جدید سنندج- مریوان با حضور وزیر راه وقت افتتاح شد، مردم منطقه خیلی خوشحال شدند که هم راهشان نزدیک‌تر هم از تصادفات خطرناک گذشته خلاص شده‌اند اما به نبود پوشش تلفن همراه و مشکلات آن توجه نکرده بودند.

هشت تیرماه سال 1400 با حضور محمد اسلامی وزیر وقت راه و شهرسازی، جاده جدید سنندج– مریوان بعد از 12 سال انتظار به بهره‌برداری رسید و خوشحالی مردم استان به‌ویژه شهروندان سنندجی و مریوانی را به همراه داشت.
طول پروژه جاده جدید سنندج- مریوان (واریانت تیژتیژ- گاران) 52 کیلومتر و عرض جاده 10 متر است و برای اجرای آن 6 هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار هزینه شد. با بهره‌برداری از این پروژه، مسیر سنندج- مریوان 25 کیلومتر کوتاه‌تر شده و ایمنی جاده بالاتر رفت و این مسیر از 125 کیلومتر به 100 کیلومتر کاهش یافت.
اما موضوعی که شاید کمتر کسی به آن توجه کرد، بحث نبود پوشش تلفن همراه بود که بارها راجع به آن مصاحبه منتشر شد و هر بار از زبان مسئولان اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات، وعده رفع این مشکل به مردم به‌ویژه روستاییان مسیر داده شد.
جاده جدید سنندج- مریوان اگرچه از استاندارد بالاتری نسبت به جاده قبلی برخوردار است ولی وقوع اتفاقات جاده‌ای امری طبیعی بوده و امدادرسانی به موقع نیز ضروری است. حالا فکرش را بکنید اگر تصادفی رخ دهد و امکان اطلاع آن به اورژانس وجود نداشته باشد، چه اتفاق ناگواری روی خواهد داد و ممکن است جان یک انسان یا چندین نفر به خطر بیفتد.
همین چند روز پیش استاندار کردستان حین برگشت از مریوان شاهد یک تصادف در محور جاده سنندج- مریوان و مسیر روستای قادرآباد بود که به‌خاطر نبود پوشش تلفن همراه، امدادرسانی به مصدومان با تأخیر انجام شد و بر لزوم رفع این مشکل در زمانی کوتاه تأکید کرد.
در این رابطه با بخشدار سرشیو مریوان صحبت کردم که وعده داد تا 10 روز دیگر و با راه‌اندازی سایت‌های تلفن همراه، این مشکل برطرف خواهد شد.
دلیر مرادی به این اشاره کرد که حدفاصل روستاهای سوره وان تا قادرآباد با 15 کیلومتر طول، مشکل آنتن‌دهی دارد و پوشش در بقیه مسیر مناسب است.
البته بهتر است بدانید که آنتن‌دهی تلفن همراه در جاده سنندج- مریوان، نوسان زیادی دارد، یعنی در برخی مسیرها آنتن وجود دارد اما در نقاطی هم (مثلا 500 متر تا یک کیلومتر) خبری از آنتن گوشی نیست.
رفع مشکل پوشش تلفن همراه جاده جدید سنندج- مریوان تا پایان مهرماه
استاندار کردستان هم چند روز پیش در آیین آغاز عملیات اجرایی 521 کیلومتر فیبرنوری روستایی (خاکی) در کردستان، ضمن انتقاد از وضعیت نامناسب پوشش تلفن همراه در این مسیر، وعده داد این مشکل تا پایان مهرماه رفع می‌شود.
استاندار کردستان ادامه داد: مشکل پوشش تلفن همراه جاده سنندج- مریوان (محور تیژتیژ- گاران) براساس قول مساعد از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیران این حوزه در استان تا پایان مهرماه برطرف می‌شود.
او به این هم اشاره کرد که متأسفانه در صورت بروز تصادف در محور تیژتیژ- گاران، به دلیل عدم پوشش تلفن همراه، عملیات امدادی و خدمات‌رسانی در زمان لازم انجام نخواهد گرفت که مشکل‌ساز خواهد بود.
اسماعیل زارعی‌کوشا اینترنت و پوشش تلفن همراه را نیاز امروز جامعه و کسب و کارها دانست و اضافه کرد: چند وقت پیش بنده نیز شاهد بروز تصادف در این محور بودم و آن از زمان به جد پیگیر رفع این مشکل بودم که از وزارت ارتباطات قول گرفته‌ایم مسئله نبود آنتن دهی تلفن همراه تا پایان مهر ماه به طور کامل رفع شود.
وی یکی از اولویت‌های استان را بحث پوشش تلفن همراه در روستاها و محورهای مواصلاتی عنوان کرد و افزود: شاخص پوشش تلفن همراه در استان حدود هفت درصد از میانگین کشوری پایین‌تر است.
وی با اشاره به اینکه پوشش تلفن همراه در استان 74 درصد است، اظهار امیدواری کرد با اجرای پروژه فیبرنوری که تعریف شده، این شاخص تا یک سال آینده به 90 درصد برسد، ضمن اینکه پروژه ذکر شده جزو مصوبات سفر رئیس جمهور به استان است و اعتبار لازم به آن اختصاص یافته است.
  راه‌اندازی سایت‌ها تا پایان مهر
امسال در رابطه با مشکل عدم پوشش تلفن همراه در جاده جدید سنندج- مریوان چندین‌بار با سرپرست اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات کردستان صحبت کردم و قرار شد که تا پایان مرداد با راه‌اندازی دو سایت در این محور، مشکل برطرف شود ولی این اتفاق نیفتاد.
آرام حیدری گفت که با توجه به مشکلات حفاری در محل‌های پیش‌بینی شده برای احداث دو سایت در این مسیر، بهره‌برداری از پروژه با تأخیر مواجه شد.
او به این هم اشاره کرد که احداث این سایت‌ها با اعتبارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و طرح (uso) فراهم شده و بیش از 60 میلیارد ریال هزینه شده است.
سرپرست اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات کردستان یادآور شد: کار بتن‌ریزی و تأمین تجهیزات سایت‌ها به اتمام رسیده و احتمالاً تا 10 روز دیگر نصب و راه‌اندازی شوند.
  لزوم رفع مشکل قبل از بروز حادثه
به صحبت‌های استاندار کردستان و سرپرست اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان راجع به وعده رفع مشکل پوشش تلفن همراه در جاده سنندج- مریوان اشاره کردیم و امیدواریم این بار و برای همیشه و قبل از اینکه اتفاق ناخوشایندی بیفتد با راه‌اندازی سایت‌های تعریف شده، این مسئله برطرف شود.
اما به‌راستی مسئولان، قبل از افتتاح پروژه جاده جدید سنندج- مریوان در سال 1400، به ضرورت پوشش تلفن همراه به‌عنوان یکی از ملزومات این محور اصلی و پرتردد، توجه نکرده بودند؟
قطعاً دستگاه‌های متولی به‌ویژه راه و شهرسازی، باید نسبت به این قضیه حساسیت‌های لازم را داشت و ناظران طرح هم تا فراهم شدن تمام زیرساخت‌ها، اجازه افتتاح این پروژه را نمی‌دادند.

شناسه خبر 60824