شناسه خبر:61011
1401/7/17 12:35:23

یک پژوهشگر ارشد مسائل استراتژیک با اعتقاد به این که هنوز برجام بهترین گزینه برای رفع تحریم‌ها علیه ایران است، تاکید کرد: تحریم‌هایی که آمریکا مجددا وضع کند جنبه نمادین دارد اما همان‌ها هم می‌تواند منجر به بدبینی در روند مذاکرات شود و حسن نیت لازم را مخدوش کند.

دیاکو حسینی در ارزیابی خود از این که « با توجه به این که مذاکرات برای احیای برجام معطل تصمیم سیاسی واشنگتن است، وزارت امورخارجه آمریکا اعلام کرده اگر ایران به رویه کنونی خود در مذاکرات برجامی ادامه دهد، اجرای دقیق و سرسختانه تحریم‌ها علیه ایران نیز ادامه خواهد یافت»، اظهار داشت: به نظر می‌رسد آمریکا مایل به بازگشت به برجام نیست و انتخابات کنگره نیز به بهانه ای برای این موضوع تبدیل شده است. در هر حال توافق احتمالی پیش رو هیچ نسبتی با توافق طولانی‌تر و قوی‌تری که دولت بایدن وعده داده بود نخواهد داشت و حتی این موضوع می‌تواند دستاویزی برای فشار جمهوری خواهان بر دموکرات‌ها باشد و نتایج انتخابات میان دوره ای کنگره را تحت تاثیر قرار دهد.

وی تصریح کرد: با توجه به شرایط اخیری که در کشور ما وجود دارد به نظر می‌رسد فشار سنگینی از سوی لابی ضد برجامی در واشنگتن علیه بایدن اعمال می‌شود که موجب شده تا اشتیاقش برای توافق کاهش یابد. بنابراین این مساله مزید بر علت شده تا دولت بایدن فعلا تمایلی برای بازگشت به برجام نداشته باشد.

این پژوهشگر ارشد مسائل استراتژیک همچنین بیان کرد: تحریم‌هایی که اخیر اعلام کرده اند که قصد دارند آن‌ها را اعمال کنند شاید جنبه نمادین داشته باشد در غیر این صورت تحریم‌هایی که موثر هستند پیش از این وضع شده اند، اما همین تحریم‌های نمادین هم می‌تواند منجر به بدبینی در روند مذاکرات شود و حداقل حسن نیست لازم را مخدوش کند.

حسینی با بیان این که اگر تحریم‌ها ادامه یابد نتیجه مذاکرات خوشایند نخواهد بود، گفت: برای دو طرف اهمیت دارد که مذاکرات به نتیجه برسد ایران به دلایل خاص خودش آمریکا و غرب هم برای مهارکردن برنامه هسته ای ایران تمایل به نتیجه رساندن مذاکرات داشتند و هر روزی که به تعویق افتد و به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نزدیک شویم احتمال پیروزی جمهوری خواهان وجود دارد و مشخص نیست دولت آینده آمریکا تا چه اندازه به نتایج این مذاکرات پای بند باشد. بنابراین گذشت زمان برای طرفین سودمندی ندارد و چه بسا ایران در آینده انگیزه کمتری برای مذاکرات داشته باشد.

وی درباره این که ادامه گفت وگوها با طرفین اروپایی تا چه اندازه می‌تواند مفید و موثر باشد؟ اظهار کرد: اروپایی‌ها امروز وضعیت پیچیده تری دارند، شرایط اوکراین و سایر تحولات در این مساله تاثیرگذار است، نفوذ آمریکا در اروپا در مقایسه با دهه‌های گذشته کمتر است اما به این معنا نیست که با اروپا کار نکنیم باید تا اندازه ای کار کنیم که بتوانیم نتایج قابل قبول بگیریم.

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: برای ایران اهمیت دارد که طرف مقابلش طرفی نباشد که از میز مذاکرات عقب بشیند، اگر به شیوه قابل قبول به برجام بازگردند ایران هم به تعهداتش عمل می‌کند، البته در صورتی هم که سودمندی کاهش پیدا کند به این معنا نیست که توافق اهمیت ندارد.

حسینی ابراز عقیده کرد: هنوز هم معتقد هستم برجام در میان سایر گزینه‌ها بهترین گزینه برای رفع تحریم‌ها علیه ایران است و اطمینان بخشی از برنامه‌های هسته ای برای طرف مقابل می‌باشد، در واقع برجام هنوز گزینه قابل توجهی است گرچه سودمندی‌اش به لحاظ اقتصادی برای ایران در قیاس به گذشته کمتر شده است.

در حالی که مذاکرات برای احیای برجام معطل تصمیم سیاسی واشنگتن است، ویدانت پاتِل معاون سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا افزود: اما ما کاملاً واضح گفته‌ایم که اگر ایران به اتخاذ مواضعی ادامه دهد که می‌داند نه ما و نه شرکای ما در E3 (تروئیکای اروپایی شامل انگلیس، فرانسه و آلمان) نمی‌توانند آن‌ها را بپذیرند، آن‌گاه همه چیز به شکل فعلی ادامه خواهد یافت و این به معنای اجرای دقیق و سرسختانه تحریم‌های ما و افزایش انزواطلبی بین‌المللی ایران است.


منبع: خبرگزاری ایسنا

شناسه خبر 61011