شناسه خبر:61498
1401/7/28 09:08:52
استاندار همدان در جشنواره شهید رجایی، ملاک ارزیابی مدیران در سال آتی را مطرح کرد؛

تحقق برنامه ابلاغی عملیاتی و مصوبات سفر رئیس‌جمهور به همدان

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: استاندار همدان گفت: برنامه ابلاغی عملیاتی دولت سیزدهم و مصوبات سفر رئیس‌جمهور به همدان ملاک ارزیابی مدیران و فرمانداران در سال آینده خواهد بود.

روز گذشته آیین اختتامیه بیست‌وپنجمین جشنواره شهیدرجایی استان همدان با هدف معرفی دستگاه‌های اجرایی برتر در ارزیابی عملکرد سال در سالن اجتماعات استانداری برگزار شد.
   خودتان را مشغول کارهای کوچک نکنید و همت، بلند دارید
نماینده مردم همدان در مجلس خبرگان رهبری در این مراسم با بیان اینکه انسان مصداق شجره طیبه الهی است که ریشه آن ثابت و شاخ و برگش سر به فلک کشیده و هر چهار فصل میوه می‌دهد، گفت: اقداماتی که درخصوص آب‌رسانی از سد تالوار انجام شد، یک نمونه و مصداق از شجره طیبه است.
آیت‌الله غیاث‌الدین طه‌محمدی با ابراز قدردانی از برگزاری جشنواره شهیدرجایی، خاطرنشان کرد: انسان‌های متعالی بعد از یک عمر خدمت به هزاران نفر، آخر هم خودشان را فدای مردم می‌کنند که مقامی بالاتر از این نیست.
نماینده مردم همدان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: ما نیز از همه کسانی که برای آرامش خاطر مردم تلاش می‌کنند، قدردانی می‌کنیم؛ توجه به این نکته هم ضروری است که فرهنگ ما چون با فرهنگ بیگانه ممزوج شده، دائماً از دیگران طلبکار بوده و ناسپاس هستیم، اما جامعه‌ای که قدردان تلاش‌ها نباشد، به انحطاط می‌رود و رشد نخواهد کرد.
آیت‌الله طه‌محمدی به شخصیت عارف کامل ملاحسینقلی همدانی نیز اشاره کرد و گفت: در تاریخ اسلام و شیعه کسی را نداریم که همانند این مرد بزرگ 400 نفر را تربیت کرده باشد، 400 عارف که کمترین کار آنان به فرموده علامه حسن‌زاده آملی، زنده کردن مردگان است.
وی با تأکید بر اینکه کار کردن برای مردم و خدمت به آنان بسیار خوب بوده و مقامی است که پیامبران و شهیدان هم به آن غبطه می‌خورند، افزود: نخستین قدم آن است که انسان به خودش برسد! تا به خودت و حساب و کتابت نرسی، نمی‌توانی به جایی برسی.
این استاد تفسیر ابراز کرد: خودتان را مشغول کارهای کوچک نکنید، خدای عزیز کارهای بلندبالا را دوست دارد؛ همت، بلند دارید و اقدامات بزرگ انجام دهید.
آیت‌الله طه‌محمدی در ادامه سخنان خود به اغتشاشات اخیر و سخنان رهبر انقلاب گریزی زد و گفت: همان‌طور که رهبری معظم هم اشاره کردند، این سؤال مطرح است که ما چه جرمی مرتکب شده‌ایم که این‌همه دشمن کینه‌توز علیه ما قیام کرده‌اند؟ بله وقتی درخت به بار نشست، سنگش می‌زنند.
وی با بیان اینکه دشمن می‌خواهد جلوی شیرین‌کامی جهانیان به برکت انقلاب اسلامی را بگیرد، ابراز کرد: این‌ها همان شجره خبیثه هستند، عبدالبطن‌هایی که به مقام عبداللهی نمی‌رسند و این یکی از بدی‌های آخرالزمان بوده که انسان اسیر شکم است.
   دست کشاورزان که چاه آب خود را به مردم دادند، می‌بوسم
استاندار همدان نیز بیان کرد: جشنواره شهیدرجایی که مزین به نام این شهید بزرگوار بوده، از این جهت حائز اهمیت است که ما تلاش کنیم تا این شهید عزیز را به‌عنوان اسوه خود قرار داده و عملکرد سازمانی خود را مطابق با مشی او کنیم.
علیرضا قاسمی‌فرزاد با اشاره به اینکه شهیدرجایی مسئولیت‌های متعددی در سال‌های بعد از انقلاب داشت اگرچه عمر ریاست‌جمهوری‌اش کم بود، تصریح کرد: چیزی که در سیره این شهید موج می‌زند و مورد تأکید رهبر انقلاب و رئیس دولت سیزدهم بوده، «مردم‌داری و بهره‌وری» است که در سال تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین باید در تولید تبلور یافته و خود را نشان دهد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه عملکرد دستگاه‌های اجرایی قابل قبول بوده اما با توجه به شاخص‌های معین برخی از آن‌ها برتر شناخته می‌شوند، اظهار کرد: ملاک ارزیابی سال آینده دستگاه‌ها و فرمانداری‌ها اجرای برنامه عملیاتی ابلاغی یک‌ساله به آنان و مصوبات سفر آیت‌الله رئیسی به همدان خواهد بود.
استاندار همدان تأکید کرد: مسئله مهم دیگر توجه به ضرورت «وحدت» است، دشمن در تلاش بوده تا به اشکال مختلف انسجام بین مردم با یکدیگر، مردم با مسئولان، اقشار و اقوام مختلف را خدشه‌دار و تفرقه ایجاد کند.
قاسمی‌فرزاد به آب‌رسانی از سد تالوار به همدان نیز اشاره و تشریح کرد: اعتبار تملک دارایی و سرمایه‌ای در سال جاری یک‌هزار و 500 میلیارد تومان بود که برابر همین مبلغ یعنی یک‌هزار و 500 میلیارد تومان دیگر از سوی دولت محترم صرف آب‌رسانی به همدان شد و این ابرپروژه بعد از 17 سال تعطیلی اجرایی شد.
وی با ابراز قدردانی از تلاش‌های شبانه‌روزی کلیه مسئولان کشوری و استانی، اصحاب رسانه، کشاورزان و همه دست‌اندرکاران تسهیل انتقال آب به همدان، ابراز کرد: این ابرپروژه دو ویژگی عمده داشت؛ نخست اعتباری که دولت برای آن صرف کرد و دیگری سرعت عملیات بالای اجرای کار، به‌طوری که پروژه‌ای که بین 24 تا 36 ماه زمان نیاز داشت، پنج‌ماهه آماده شد. اگرچه مراحل تکمیلی آن باقی مانده و تلاش ما اتمام عملیات تصفیه‌خانه و تکمیل فازهای بعدی آن است.
استاندار همدان در ادامه توضیح داد: ما در این فاصله با یک بحران جدی مواجه بودیم که با کمبود آب، سد اکباتان از مدار خارج شد و با ایجاد مشکلاتی در انتقال آب، دست یاری به سمت کشاورزان دراز کردیم که با همکاری دلسوزانه آن‌ها، بیش از 70 حلقه چاه برای مصرف شرب انتقال داده شد و من دست آنان را می‌بوسم.
قاسمی‌فرزاد در پایان سخنان خود مردم همدان را نجیب و صبور توصیف کرد و بر خدمت‌رسانی به مردم در هر جایگاه و پستی تأکید کرد.
   شاخص‌ها نسبت به سال گذشته تغییر کرده
دبیر بیست‌وپنجمین جشنواره شهیدرجایی استان همدان نیز با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی استان 79 درصد امتیازات جشنواره را کسب کردند، عنوان کرد: شاخص‌های ارزیابی این جشنواره به دو بخش اختصاصی و عمومی تقسیم شده و دستگاه‌های اجرایی استان همدان در شاخص‌های اختصاصی 86 درصد، در شاخص‌های عمومی 72 درصد و درمجموع 79 درصد امتیازات را به‌دست آوردند.
تورج الوانیان تصریح کرد: برای شاخص‌های اختصاصی از همکاری ستاد اقامه نماز استان، اداره کل بهزیستی همدان، سازمان بازرسی و مدیریت عملکرد استانداری، معاونت اقتصادی استانداری و اداره کل اقتصاد و دارایی همدان استفاده شده است.
وی با اشاره به اینکه یک‌هزار و 54 شاخص برای ارزیابی دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده، اظهار کرد: سه شاخص استانی شامل بهره‌وری، سند آمایش و رضایت مردم از عملکرد دستگاه‌های اجرایی را با حداکثر 150 امتیاز نیز تدوین و به آن‌ها اضافه کردیم.
این مقام مسئول بیان کرد: شاخص‌ها نسبت به سال گذشته تغییراتی پیدا کرده و به همین علت برگزاری اختتامیه این جشنواره دچار تأخیر شد؛ دستگاه‌های اجرایی مانند سازمان جهاد کشاورزی، شهرداری‌ها، هلال‌احمر، آموزش‌وپرورش و دانشگاه‌های وزارت علوم بیشترین شاخص و دستگاه‌هایی مانند اداره کل راه و شهرسازی، انتقال خون و فرودگاه، کمترین شاخص ارزیابی را دارند.
الوانیان با اشاره به اینکه دستگاه‌های برتر در پنج گروه تقسیم‌بندی شدند، اذعان کرد: بخش آموزشی و پژوهشی، تولیدی و خدماتی، زیربنایی و توسعه زیرساخت، سلامت و رفاه اجتماعی و عمومی و قضائی گروه‌هایی هستند که دستگاه‌ها براساس آن‌ها تقسیم‌بندی شدند. دو دستگاه درمجموع برتر همه گروه‌ها و در هر گروه یک دستگاه براساس شاخص‌های موجود، به‌عنوان دستگاه برتر معرفی می‌شوند.
وی با اعلام این خبر که چند دستگاه متناسب با الزامات و اقدامات انجام‌شده با توجه به شعار سال به‌عنوان دستگاه شایسته تقدیر معرفی می‌شوند، افزود: صرف نمره کسب‌شده، ملاک ارزیابی نیست و دستگاه‌هایی که نسبت به قبل رشد داشته‌اند نیز به‌عنوان شایسته تقدیر معرفی می‌شوند.
دبیر بیست‌وپنجمین جشنواره شهیدرجایی استان همدان یادآوری کرد: این جشنواره به‌منظور گرامیداشت یاد شهیدان رجایی و باهنر است. روش و کردار آن‌ها باعث شده به‌عنوان «الگوی دولت‌مرد اسلامی» انتخاب شوند و براساس قانون خدمات کشوری و ابلاغیه نظام اداری، این ارزیابی هرسال انجام می‌شود.
الوانیان در پایان سخنان خود اضافه کرد: مطابق قانون، دستگاه‌های اجرایی موظف هستند بهره‌وری و نظام ارزیابی عملکرد را درنظر بگیرند و یکی از معیارهای ارزیابی دستگاه‌های اجرایی، همین مسئله است.
   برگزیدگان بیست‌وپنجمین جشنواره شهیدرجایی معرفی شدند
در بخش برگزیده براساس بالاترین امتیاز شاخص عمومی و اختصاصی بین حدود 70 دستگاه‌ شرکت‌کننده، شرکت گاز همدان و شرکت توزیع نیروی برق استان به‌عنوان دستگاه‌های برتر معرفی شدند.
براساس بالاترین امتیاز شاخص عمومی و اختصاصی در گروه آموزشی، پژوهشی و فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان، در بخش تولیدی و خدماتی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان، در بخش زیربنایی و توسعه زیرساخت راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان، در بخش سلامت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان همدان و در بخش عمومی و قضائی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان و اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان همدان برگزیده شدند.
در بخش اختصاصی بانک‌های دولتی استان در بین داوطلبان جشنواره نیز از رئیس اداره امور شعب بانک مسکن تقدیر شد.
دستگاه‌های برگزیده براساس شاخص ویژه به پیشنهاد ستاد جشنواره و انتخاب استاندار همدان در محور اقتصاد مقاومتی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، تعزیرات حکومتی همدان، اداره کل امور مالیاتی استان، در محور تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین پارک علم و فناوری استان همدان و در محور بهبود محیط کسب‌وکار کمیته امداد بودند.
در بخش خدمات شایسته بنیاد شهید و امور ایثارگران همدان، جمعیت هلال‌احمر استان و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی همدان تقدیر شدند.
در ادامه نیز سردار مظاهر مجیدی فرمانده سپاه انصارالحسین (ع) استان، سردار سلمان امیری فرمانده نیروی انتظامی همدان، مدیرکل اطلاعات استان، حسن خانجانی دادستان همدان، علی کرمانی رئیس دیوان محاسبات استان، حمیدرضا حسن‌پور رئیس سازمان بازرسی همدان، سلمان اسماعیلی فرماندار ویژه شهرستان ملایر، حسین افشاری فرماندار تویسرکان، مصطفی مرادی مدیرکل بازرسی و مدیریت عملکرد و امور حقوقی استانداری، فرهاد شیراوند رئیس اداره امور شعب بانک‌ توسعه تعاون، محمد طوماسی رئیس اداره امور شعب بانک‌ ملی، محمد ضروری مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان و فرهاد بختیاری‌فر مدیرکل شرکت آب و فاضلاب استان همدان به‌عنوان مدیران شایسته تقدیر معرفی شدند.

شناسه خبر 61498