شناسه خبر:61767
1401/8/4 09:19:17

سپهرغرب، گروه کاردانش - شهره کرمی: خانواده سمیعی یکی از کارآفرینان دیار الوند هستند که فعالیت خود را از دهه 50 آغاز کرده و با همت و پشتکار توانسته‌اند بخش اعظمی از تولید تخم‌مرغ استان همدان را به خود اختصاص دهند.

سپهرغرب، گروه - شهره کرمی : کارآفرین؛ شما با شنیدن این کلمه یاد چه چیزی می‌افتید؟ احتمالاً نخستین چیزی که به ذهن شما متبادر می‌شود کسی است که کاری را آفریده، کارآفرینان با تلاش و همت خود و با به‌کارگیری علم روز، تولید را به ارمغان می‌آورند.
خانواده سمیعی ازجمله کارآفرینان و تولیدکنندگانی استان همدان هستند که در حوزه مرغ و تخم مرغ فعالیت دارند و در حال حاضر بخشی از نیاز بازار همدان را تأمین می‌کنند.
در حال حاضر محصولاتی که تولید می‌کنند ازجمله غذاهای اصلی سفره ایرانی‌ها به‌شمار می‌رود. تولید مرغ و تخم مرغ یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین موضوعات روز جامعه بوده و بسیاری از صنایع غذایی، حیاتشان به تأمین به‌موقع این محصول بستگی دارد.
کارآفرینان قدیمی هر شهر نویدی برای نسل جوان به حساب می‌آیند زیرا آن‌ها با ورود در هر حوضه راه را برای سایرین هموار کرده‌اند. تجربیات این افراد می‌تواند به‌عنوان یک نقشه راه باشد. هر یک از آن‌ها به‌عنوان استادی باتجربه و یک مشاور تضمینی برای کسانی هستند که در ابتدای ورود به عرصه تولید و اشتغال‌زایی قرار دارند.
سمیعی نام آشنایی در همدان است. همه مردم شهر با آمدن این اسم، به یاد خدمات ارزنده‌ای که این خانواده خیر برای همدان به یادگار گذاشته‌اند می‌اندازد. ازجمله آن‌ها، اهدای ساختمانی در ابتدای خیابان باباطاهر، دور میدان اصلی شهر برای مرکز درمانی زیرنظر کمیته امداد امام خمینی (ره) است.
دیگر وقف جاری این خانواده، 11 درمانگاه با نام سمیعی است که نشان از خدمات ارزنده بهداشتی و درمانی این خانواده برای مردم در سطح شهر همدان دارد.
گروه گزارش میدانی سپهرغرب این‌بار با حضور در مرغداری سمیعی، به کارآفرینی دو برادر که از دهه 50 با تلاش و پشتکار کار خود را آغاز کرده‌اند می‌پردازد که در ادامه می‌خوانید:
حسن سمیعی با بیان اینکه نخستین وقف این خانواده به سال 1345 برمی­گردد گفت: این درمانگاه در بلوار علویان، نرسیده به مسجد گنبد علویان ساخته شد؛ هدف از ساخت اینگونه درمانگاه‌ها ارائه خدمت به عموم مردم بود که به اتفاق برادران دیگر رقم خورد.
وی ادامه داد: بیشترین سهم این وقف بر عهده برادر دومم حاج احمد سمیعی بوده البته دیگر درمانگاه‌ها نیز به همت سایر برادران برای کمک به مردم همدان وقف شد.
وی انگیزه خود و برادرانش از وقف مراکز درمانی را دسترسی آسان در سطح شهر و ارائه خدمات در مدت زمان کوتاه عنوان کرد.
این کارآفرین با بیان اینکه متأسفانه با توجه به شرایط حاکم بر جامعه، فضای وقف در بین فرزندان این خانواده کم‌رنگ شده گفت: لازمه­ تحقق وقف در جامعه بهبود فضای اقتصادی در کشور است تا تولیدکنندگان بتوانند همچون گذشته در عرصه وقف فعال باشند.
سمیعی با اشاره به اینکه این مرغداری با همکاری همه اعضای خانواده به راه افتاد و تلاش و همت چندین ساله را به همراه دارد تصریح کرد: این مجموعه شهریور سال50 تولید خود را با مرغ گوشتی و تخم‌گذارآغاز کرده و در حال حاضر نیز با حدود 75 هزار قطعه مرغ با کاهش 25 درصدی در تعداد مرغ تخم‌گذار در حال فعالیت است.
وی وسعت مجموعه مرغداری‌ها را هشت هکتار عنوان کرد و گفت: برای 16 نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده و روزانه بخشی از تخم مرغ همدان را تأمین می‌کنیم.
این خیر همدانی با بیان اینکه این مرغداری و امکانات به‌کار برده شده در آن با همکاری خانوادگی به‌دست آمده اذعان کرد: تأسیسات این مجموعه از قفس‌های مرغ گرفته تا برق‌کشی و سیلوها همه حاصل کار گروهی خانواده است که در نوع خود منحصر به‌فرد بوده و این دانش تنها در اختیار خانواده سمیعی است.
سمیعی با اشاره به اینکه دیپلم کشاورزی‌ام را از کشور آلمان گرفته‌ام گفت: دیگر بردارم حسین، دکتری کشاورزی است و در دانشگاه نیز تدریس می‌کند، این موضوع بیانگر به‌کارگیری دانش در جهت تولید است.
وی در توضیح اینکه بخش بسیاری از سازه‌های این تولیدی، ساخت افراد مجموعه است افزود: قسمتی را به یک کارگاه اختصاص دادیم تا افراد برای هر کار خودشان دست به آچار ‌شوند. این کار بخشی از موفقیت ما طی این سال­ها بوده است.
این کارآفرین موفق با اشاره به اینکه این مجموعه تنها به فضای مرغداری منتهی نمی‌شود اظهار کرد: مرغداری سمیعی تنها لکه سبز در مسیر خود است که در عکس‌های هوایی می‌درخشد. این مجموعه شامل باغ گردویی است که با آبیاری قطره‌ای آبیاری می‌شوند، این موضوع به سال‌هایی برمی‌گردد که هنوز آبیاری قطره‌ای چندان رواج نداشت.
سمیعی با بیان اینکه درختان گردوی سر به‌فلک کشیده این مجموعه قدمت این مجموعه را نشان می‌دهند افزود: همچنین در این مجموعه کندوهای عسل داریم که شهد شیرین آن را به ارمغان می‌آورند.
وی با اشاره به روزهای آغاز به‌کار این مجموعه اظهار کرد: سال 1355 قرار بود سبدهای نگهداری مرغ‌های تخم‌گذار را از شرکتی در هلند خریداری کنیم، پس از رایزنی‌های اولیه، شرکت هلندی از بازگشت 10 درصدی این خرید به حساب شخصی ما سخن به میان آورد.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه خریدها با ارز دولتی انجام می‌شد، طرح این موضوع نشان‌دهنده رشوه این شرکت بود که باعث شد از خرید منصرف شویم، زیرا این‌گونه خرید را نمی‌پسندیدیم. این موضوع باعث شد تا خودمان سبد‌ها را بسازیم که از نمونه‌های خارجی نیز مرغوب‌تر بوده و تاکنون نیز مورد استفاده قرار گرفته‌اند.
  وارداتی از جنس دانش
این خیر همدانی نحوه ساخت دیگر دستگاه‌های مرتبط با مجموعه خود را حاصل همکاری این خانواده با یک مهندس خارجی برشمرد و گفت: این دستگاه که مخصوص رساندن دان مرغ به مرغ‌ها است با کمک یک مهندس خارجی و خانواده سمیعی طراحی و ساخته شد.
سمیعی در ادامه با بیان اینکه این مرغداری هشت سالن فعال دارد توضیح داد: چیزی که موجب تمایز مزه و کیفیت تخم‌مرغ‌های ما شده فرمول ترکیب غذای این مجموعه است که منحصر به‌فرد بوده و حاصل سال‌ها تجربه است. همچنین استفاده از مواد اولیه سالم و درجه یک دیگر دلیل کیفیت محصول است.
وی با بیان اینکه سویا، ذرت، انواع کنسانتره و روغن ازجمله اقلام مورد استفاده برای غذای مرغ­ها است افزود: تهیه ذرت و نهاده‌های دامی این روزها دردسرهای خود را دارد حال آنکه قیمت فروش تخم مرغ با قیمت‌های امروز سویا و ذرت به‌صرفه نیست.
این کارآفرین از وضعیت امروز این مرغداری اظهار نگرانی کرد و با بیان اینکه در حال حاضر در مسیری پر از زباله قرار گرفته و گویی دیگر در انبوه آن‌ها گم شده ابراز کرد: زمین‌های اطراف و رود جاده ینگجه در گذشته تاکستان‌های انگور و باغ گل محمدی بودند اما امروز به محل نگهداری ضایعات تبدیل شده‌اند.
سمیعی در ادامه ضمن ابراز ناراحتی از این موضوع گفت: حضور ضایعاتی‌ها با خود موش‌هایی را میهمان این مجموعه کرد که برای ازبین بردن آن‌ها با استخدام نیروی متخصص نیز کاری از پیش نرفت. این رشد سریع ضایعاتی‌ها در سه سال اخیر نه‌تنها حریم مرغداری را رعایت نکرده بلکه مسیر شاه‌جوی روستای ینگجه که راهی برای ورود آب به زمین‌های کشاورزی روستا است را هم بسته است.
به‌راستی خانواده کارآفرینان موفقی هستند که با همدلی یکدیگر یک مزرعه سبز ایجاد کرده‌اند. این تجارب، مغفول مانده این روزها است که معرفی نشدن مطلوب اینگونه مجموعه‌ها و کارآفرینان برای شهر از بزرگ‌ترین کم‌کاری‌هایی است که جبران‌ناپذیر خواهد بود. در صورتی که این افراد به نسل جوان معرفی شوند می‌توانند به‌عنوان اساتید و مشاورانی با تجربه منجر به ایجاد تولید و اشتغال پایدار در استان شوند، ضمن اینکه بودن این افراد و نشر تجربه‌هایشان، کارآفرینان جوان را حمایت کرده و از ضرر آن‌ها جلوگیری خواهد کرد.
معرفی خانوداه‌هایی این‌چنین که تلاش‌گری مداوم و چندین‌ساله داشته‌اند موجب می‌شود تا نوجوان و جوانان بتوانند الگوهای خوبی را در دسترس داشته باشند. افرادی مانند آقای سمیعی نمادی از امیدبخشی به جامعه هستند تا بگویند افراد در سن 80 سالگی نیز دست از تلاش برنداشته و هنوز هم در راستای اهداف خود عاشقانه و با تعهد در حال فعالیت‌اند.

شناسه خبر 61767