شناسه خبر:62778
1401/8/30 08:49:55

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرعامل سازمان آمار و فناوری اطلاعات شهرداری همدان گفت: تاکنون 6 هزار و 53 درخواست از سوی شهروندان در سامانه شهرداری الکترونیک همدان ثبت شده که به 66 درصد آن‌ها پاسخ داده شده است.

جواد مختاری در جمع خبرنگاران با اشاره به راه‌اندازی سامانه شهرداری الکترونیک در همدان، اظهار کرد: ارائه خدمات سریع و بهتر به شهروندان، ساده‌سازی ضوابط و دستورالعمل‌های اجرایی، کاهش فرآیند اداری، ایجاد شفافیت و افزایش رضایتمندی مردم، بخشی از مزایای این سامانه است.
وی امکان ثبت درخواست، خودکارسازی محاسبه‌های عوارض درآمدی، بایگانی الکترونیک، خودکارسازی فرآیندها، پیشگیری از جعل، امکان نظارت دقیق، دورکاری نیروها، الکترونیکی شدن پیگیری استعلام دفترخانه‌ها، ادارات و بانک‌ها را بخش دیگری از مزایای این سامانه برشمرد.
مدیرعامل سازمان آمار و فناوری اطلاعات شهرداری همدان با بیان اینکه دوری از هر نوع سلیقه‌گرایی و جلوگیری از اتلاف وقت شهروندان از ثمرات این سامانه است، گفت: با ارائه خدمات غیر حضوری زمینه بهتر اجرای قوانین و مقررات نیز مهیا خواهد شد.
وی از اعلام هوشمند ضوابط ساخت‌وساز در این سامانه خبر داد و افزود: شهروندان می‌توانند ضوابط شهرسازی و پروانه ساختمان ملک خود را شامل تراکم، عوارض، کاربری، سطح اشغال، تعداد طبقات و غیره براساس لایه‌های اطلاعات مکانی و محاسبات سیستمی مشاهده کرده و درخواست پروانه ساختمانی را به‌صورت الکترونیکی ثبت کنند.
مختاری با بیان اینکه شهروندان می‌توانند با مراجعه به آدرس http://esup.hamedan.ir/ از خدمات عمومی استفاده کنند و با ایجاد کارتابل شهروندی از خدمات اختصاصی این سامانه بهره‌مند شوند، گفت: سامانه شهرداری الکترونیک همدان به‌روزترین و جدیدترین ورژن شهرداری الکترونیک در کشور است که پنج کارگروه ویژه با همکاری 40 نفر برای راه‌اندازی آن فعال بودند.
وی با اشاره به اینکه 19 فرآیند اعلام‌شده در سیستم یکپارچه شهرسازی، نوسازی و درآمد پیاده‌سازی شده است، گفت: امکان بارگذاری بیش از 44 لایه اطلاعات مکانی مهیا شده است.
مدیرعامل سازمان آمار و فناوری اطلاعات شهرداری همدان از جانمایی بیش از 120 هزار پرونده روی نقشه و بارگذاری 14 میلیون تصویر پرونده در این سامانه خبر داد و افزود: صدور الکترونیکی پاسخ استعلامات دفاتر اسناد رسمی مهم‌ترین دستاورد سامانه شهرداری الکترونیک است که از 15 آبان‌ماه صدور پاسخ دفاتر رسمی در حوزه نقل و انتقال به‌صورت غیر حضوری درحال انجام است.
وی تأکید کرد: طبق آمار و گزارش از سامانه شهرداری الکترونیک (SARA 10) بیش از 50 درصد مراجعات و درخواست‌های ثبت‌شده شهروندان مربوط به پاسخ استعلامات دفاتر اسناد رسمی است.
مختاری گفت: با این سامانه پاسخگویی ما به شهروندان در حوزه پاسخ استعلام دفاتر اسناد رسمی به‌صورت غیر حضوری انجام می‌شود که برای نخستین‌بار در کشور درحال انجام است.
وی افزود: مراجعات حضوری به شهرداری را باید تا 70 درصد کاهش دهیم که 50 درصد آن از طریق همکاری دفاتر اسناد رسمی انجام شده و 20 درصد باقی‌مانده مربوط به پاسخ استعلام بانک‌ها و ادارات است که تحقق آن نیازمند همراهی این دو مجموعه با اجرای کار از طریق سامانه شهرداری الکترونیک است.
مدیرعامل سازمان آمار و فناوری اطلاعات شهرداری همدان با اشاره به صدور نخستین گواهی الکترونیکی پایان کار، اعلام هوشمند ضوابط ساخت‌وساز، محاسبه و پرداخت عوارض نوسازی و کسب و پیشه از طریق این سامانه، گفت: تاکنون 6 هزار و 53 درخواست از سوی شهروندان در سامانه شهرداری الکترونیک ثبت شده که به 66 درصد آن‌ها پاسخ داده شده است.
وی ادامه داد: درصد آمار پاسخ‌دهی غیر حضوری در شهرداری‌های سایر کلان‌شهرها با سابقه کار 10 ساله در سامانه الکترونیک 70 تا 75 درصد است که با این تفاسیر میزان پاسخگویی 66 درصدی در همدان رکورد خوبی بوده؛ هرچند درصد مورد انتظار ما 80 درصد است که برای تحقق آن تلاش خواهیم کرد.
مختاری ارائه آموزش کافی بین کارکنان شهرداری و تطبیق کارشناسان با روش کاری جدید را از مسائلی دانست که روی آن تمرکز شده و در ادامه سخنانش از اجرای پانورامای شهری با هدف ممیزی و نقشه‌برداری الکترونیک از جداره‌های سطح شهر خبر داد.

شناسه خبر 62778