شناسه خبر:63085
1401/9/7 09:17:55

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار مرکزی گفت: دستگاه‌های اجرایی استان مرکزی باید تمام تلاش خود را برای توسعه و ارتقای فعالیت‌های محرومیت‌زدایی در استان به‌کار گرفته و کوتاهی نشود.

فرزاد مخلص‌الائمه ظهر روز گذشته در همایش طلایه‌داران اقتصاد مقاومتی و تجلیل از جهادگران استان مرکزی با اشاره به بحث اقتصاد مقاومتی، اظهار کرد: علاج رهایی از همه مشکلات کشور به فرموده مقام معظم رهبری، اقتصاد مقاومتی است؛ بحث اقتصاد مقاومتی تاریخ طولانی در بحث‌های اقتصادی جهان دارد، درحال حاضر نرم‌افزارهایی وجود دارند و برخلاف اینکه تصور می‌کنیم اقتصاد مقاومتی مربوط به دولت‌ها، حکومت‌ها و کشورها است، آن را برای ارزیابی شرکت‌ها و اقتصاد خُرد استفاده می‌کنند.
وی افزود: حدود 11 کلیدواژه به بحث اقتصاد مقاومتی نزدیک است که نزدیک‌ترین کلیدواژه به اقتصاد مقاومتی، اقتصاد تاب‌آور یا تاب‌آوری است و این نرم‌افزارها با دریافت اطلاعات شرکت‌ها، میزان تاب‌آوری شرکت‌ها و کشورها را اعلام می‌کنند.
استاندار مرکزی تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی از دیدگاه مقام معظم رهبری رشد شکوفایی در عین تحریم و فشار است و شکوفایی نه مقاومت، بلکه حرکت رو به جلو و پُرشتاب است که فشار بیرونی و تحریم بیرونی در آن وجود دارد و برای حفظ شرایط موجود مقاومت می‌کنیم و همچنان تلاش داریم اتفاق جدیدی بیفتد.
مخلص‌الائمه عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران در زمان جنگ با شرایطی روبه‌رو بود که توان تولید و تأمین سیم خاردار را نداشت و کسی هم سیم خاردار را به کشور نمی‌فروخت و از ناتوانی در تولید سیم خاردار، اکنون به نقطه‌ای رسیده‌ایم که ایران اسلامی متهم به صادرات پیشرفته‌ترین سلاح‌ها به ابرقدرت‌های جهان بوده که این به معنای شکوفایی است.
وی ادامه داد: بیشترین فشار و تحریم و محدودیت مربوط به حوزه‌های نظامی است و در حوزه خودرو و صنعت نفت سال‌ها به طول انجامید که به محدودیت برخورد کنیم، بنابراین جمهوری اسلامی ایران شکوفایی در حین فشار را داشته و به‌عبارتی یک حرکت جهشی تحول‌آفرین به سمت جلو کردیم.
استاندار مرکزی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب اقتصاد مردمی و اقتصاد دانش‌بنیان را دو رکن اساسی اقتصاد مقاومتی می‌دانند و این ارکان از شاخصه‌های اصلی بسیج است و در سال‌های گذشته موفقیت‌های بسیاری در این زمینه داشته است؛ مردمی‌ترین فعالیت در کشور که همه اقشار و صنوف را دربرمی‌گیرد، اقدامات بسیج است که در حوزه سلامت، بهداشت، اقتصاد، فرهنگ، تعلیم و تربیت، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی فعالیت دارند و بسیج درصورتی که در اقتصاد نیز پای به میدان بگذارد، می‌تواند اقتصاد مردمی را در کشور شکل دهد.
مخلص‌الائمه تصریح کرد: تأسیس و شکل دادن به ستاد راهبری و هماهنگی فعالیت‌های محرومیت‌زدایی در استان با هدف افزایش هماهنگی بین دستگاه‌های دولتی با حوزه محرومیت‌زدایی و سازمان‌های وابسته به نظام و فعال در عرصه محرومیت‌زدایی و گروه‌های جهادی خودجوش ایجاد شده است که هماهنگی و تعامل بین این دستگاه‌ها وجود ندارد و نیازمند اتاق هماهنگی در استانداری بود که راه‌اندازی شد.
وی اضافه کرد: دستگاه‌های اجرایی استان مرکزی باید تمام تلاش خود را برای توسعه و ارتقای فعالیت‌های محرومیت‌زدایی در استان به‌کار گرفته و کوتاهی نشود و با تمام توان در اختیار بسیج سازندگی باشند، چراکه بسیج سازندگی اعجاز بسیج است.
استاندار مرکزی عنوان کرد: با تمام اقدامات و فعالیت‌هایی که توسط جهاد سازندگی، کمیته امداد امام خمینی (ره) و سایر دستگاه‌ها در حوزه محرومیت‌زدایی در استان مرکزی و کشور انجام شده، همچنان نیز شاهد محرومیت‌های بسیاری در کشور و استان هستیم.
مخلص‌الائمه بیان کرد: حجم بالای محرومیت در دوران ننگین رژیم طاغوت و قاجار ازجمله عواملی است که با وجود اقدامات و تلاش‌هایی که در مدت 40 سال گذشته در زمینه محرومیت‌زدایی کشور و استان مرکزی انجام شده، تاکنون با این پدیده اجتماعی روبه‌رو هستیم و مشخص نیست چند دهه باید تلاش کنیم تا محرومیت‌زدایی شود.
وی ادامه داد: کتاب «کهنه سرباز» خاطرات سیاسی نظامی سرهنگ ستاد غلامرضا مصور رحمانی ازجمله افسران مؤسس انجمن افسران ناسیونالیست دوره ملی شدن صنعت نفت بود که وی جزء فعالان حوزه اقتصاد و سیاست کشور و بهترین تحلیلگر نظامی، اجتماعی و راه‌آهن ایران بوده است.
استاندار مرکزی خاطرنشان کرد: کتاب کهنه سرباز بهترین و دقیق‌ترین تحلیل درخصوص ارزش اقتصادی، اجتماعی و نظامی راه‌آهن نخست نظام ایران است، ایجاد راه‌آهن ایران که یکی از افتخارات رضاشاه بود، برای جابه‌جایی سلاح توسط انگلیس با هزینه کشور ایجاد شده که با هزینه آن زمان می‌توانستند بهترین راه‌آهن اقتصادی و اجتماعی را برای کشور بسازند که این کار را انجام ندادند.

شناسه خبر 63085