شناسه خبر:85167
1403/5/4 13:13:05

کمبود خاک رس مرغوب، معضلی برای هنرمندان و تولیدکنندگان در شهر جهانی سفال لالجین شده است.

تعدادی از تولیدکنندگان و هنرمندان جهت پیگیری و رفع مشکل تأمین خاک رس جهت تولیدات صنایع دستی، به فرمانداری بهار مراجعه کردند.

پس از مراجعات و پیگیری‌های مکرر تولیدکنندگان سفال در چند ماه اخیر به بخشداری لالجین و عدم نتیجه‌گیری و طولانی شدن زمان رسیدگی، با توجه به اواخر زمان تهیه گل سفال، تعدادی از تولیدکنندگان با حضور در فرمانداری، به پیگیری مشکلات خود در این حوزه پرداختند.

تولیدکنندگان در این جلسه مجدداً به مشکلات نبود خاک رس با کیفیت برای تولید گل رس اشاره کرده و خواهان پیگیری و رفع این مشکل و تسهیل در صدور مجوز برای برداشت خاک شدند.

شایان ذکر است در سال جاری خاک رس گل سفال به‌دلیل عدم صدور مجوز از سوی جهاد کشاورزی، برداشت نشده و این‌روزها کارگاه‌های سفالگری با مشکل کمبود مواد اولیه سفال و همچنین معضل گل نامرغوب دست‌وپنجه نرم کرده و بعضاً برخی کارگاه‌ها به‌صورت انفرادی یا نیمه‌تعطیل فعالیت داشته و با این روند به‌زودی خیلی از واحدهای کارگاهی به تعطیلی کشیده خواهند شد.

با توجه به اینکه مواد اولیه اصلی تولیدکنندگان سفال با خاک رس است، درصورت عدم تأمین خاک مرغوب و مناسب این هنر و صنعت با چالش جدی مواجه خواهد شد.

مسئولین استانی و شهرستانی برای حفظ جایگاه نگاه ویژه‌ای به این شهر و هنر شهر جهانی سفال داشته باشند.

لالجین با بیش از یک‌هزار کارگاه سفالگری و همچنین فروشگاه‌های عرضه سفال و پذیرش بیش از پنج هزار کارگر در کارگاه‌ها و کارخانه‌های این شهر، قطب صنایع دستی و اقتصاد استان محسوب می‌شود که درصورت عدم توجه مسئولین، کارگاه‌ها به تعطیلی کشیده خواهند شد.

شناسه خبر 85167