شناسه خبر:6336
1397/12/7 11:47:54

استان همدان مشاهیر و معارف بسیاری در زمینه های ادبی، فلسفی، اجتماعی و علمی نظیر عین‌القضات و بوعلی‌سینا دارد.

از مشهورترین شعرای این شهر می‌توان به باباطاهر عریان اشاره کرد، آرامگاه وی در شمال شهر همدان در میدان بزرگی به نام وی قرار دارد. مقبره بابا طاهر نزديک بقعه امامزاده حارث بن علی واقع است، این بنای تاریخی با شمار ۱۷۸۰ در سال 1367 به ثبت آثار تاریخی و ملی ایران رسیده است‪.

چندین بار این بنا مورد بازسازی قرار گرفته که در طول جریان این عملیات‌ها، لوحی از کاشی فیروزه‌ای رنگ مربوط به سده‌ هفتم هجری به دست آمد که دارای مطالبی ‪به خط کوفی برجسته و آیاتی از قرآن بوده و هم‌اکنون در موزه‌ ایران باستان نگهداری می‌شود.

 احداث بنای جدید در سال ۱۳۴۴ خورشیدی به همت انجمن آثار ملی و شهرداری ‪وقت همدان و توسط مهندس محسن فروغی انجام شده‌است. 

از مدرسین دانشگاه بوعلی استان همدان، گفت: باباطاهر همدانی معروف به بابا طاهر عریان، عارف، شاعر و دوبیتی‌ سرای اواخر سده چهارم و اواسط سده پنجم هجری و زاده روستای ایرانه ملایر بوده است.

مهدی شریفیان، عضو هیئت علمی داشگاه بوعلی سینا بیان کرد: نام اصلی وی، باباطاهر ایرانه بوده و بابا لقبی بوده که به پیروان وارسته داده می‌شده و عریان به دلیل بریدن وی از تعلقات دنیوی بوده ‌است. ‪

وی افزود: درباره زندگانی اين شاعر عارف اطلاعات دقيقی در دست نيست اما با دقت در رباعيات او می توان به برخی از احوال او پی برد . ‪

به عنوان مثال او در اين رباعي فرموده است: "نصيحت بشنو از پور فريدون كه شعله از تنور سرد نايو"، متوجه مي شويم كه نام پدر او فريدون بوده و همچنين گفته شده كه بابا طاهر فرزندی به نام فريدون داشته كه در زمان حيات او فوت شده است . ‪ 

وی در خصوص زندگی این شاعر بزرگ توضیح داد: بابا طاهر روزها را در كوه و بيابان می گذرانده و شب ها را به عبادت و رياضت مشغول بوده است.

شریفیان با بیان اینکه، اشعاری از باباطاهر در قالب رباعی و به لهجه لری باقی است، ادامه داد: برخی معتقدند ترانه ‌ها یا دو بیتی های او در بحر هزج مسدس محذوف و به لری سروده شده است و برخی از محققان زبان، اشعار وی را راژی و یا راجی و رازی دانسته اند که از گویش های قدیمی اهالی ری هستند‪ . ‪

وی اظهار کرد: با خواندن اشعار باباطاهر متوجه می شویم که او با سخن بسیار روان و ساده و بی پیرایه خود، نیکوکاری، خیر خواهی و احسان و ترک ظلم و ستم به خلق را به خوبی بیان کرده است.

وی در خصوص دین و مذهب باباطاهر، ذکر کرد: او عشق و ایمان و دلباختگی خود به مذهب شیعه و توسل به ائمه اطهار و تضرع به درگاه خدا را چنان با جاذبه بیان می کند که خواننده از خواندن رباعیات خسته نمی شود . 

شریفیان یادآور شد: از باباطاهر مجموعه اي از سخنان او به زبان عربي باقي مانده است كه در آن عقايد عرفانی را در علم و معرفت و عبادت بيان كرده و همچنين مجموعه ای شامل سروده های او به زبان لری، از او به يادگار مانده است‪ . 

وی عنوان کرد: در مورد سال وفات اين شاعر عارف نظريه های مختلفی بيان شده و به طور يقين نمی توان سال وفات او را مشخص كرد.

این مدرس دانشگاه، در خصوص آرامگاه وی اضافه کرد: این آرامگاه در گذشته چندین بار بازسازی شده و طبق روایات به جا مانده در قرن ششم این بنا به صورت برجی آجری و شش ضلعی بوده که در دوران حکومت رضا شاه پهلوی بنای آجری دیگری جایگزین آن شده است.


منبع: خبرگزاری ایسنا

شناسه خبر 6336