شناسه خبر:63928
1401/9/28 09:02:55

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان گفت: 51 میلیارد تومان تسهیلات برای ایجاد مشاغل خانگی (مستقل و پشتیبان) از ابتدای امسال تاکنون در این استان پرداخت شده است.

یوسف شعبانی با اشاره به توزیع تسهیلات مشاغل خانگی با محوریت صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در استان همدان، اظهار کرد: پرداخت 110 میلیارد تومان تسهیلات مشاغل خانگی امسال به چهار بانک رفاه، توسعه تعاون، کشاورزی و پست‌بانک استان ابلاغ شده است.
وی گفت: پرداخت این تسهیلات در بخش‌های مختلف صنایع دستی، خدماتی، صنعتی، فرهنگی و کشاورزی با نرخ سود چهار درصد از طریق ثبت‌نام در سایت مشاغل خانگی پرداخت می‌‌شود و جامعه هدف این تسهیلات، زنان سرپرست خانوار، زنان روستایی و شهری دارای مهارت و همچنین جوانان هستند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان با اشاره به اینکه 620 رشته فعالیت مشاغل خانگی در سامانه مرتبط در استان همدان ثبت شده است، اظهار کرد: بیشترین استقبال از طرح‌های خیاطی، قالیبافی، صنایع دستی و همچنین در بخش کشاورزی مشاغلی ازجمله پرورش دام و مواد غذایی بوده است.
شعبانی تصریح کرد: 100 درصد اعتبارات مصوب سال 1400 در بخش مشاغل خانگی استان همدان جذب شده است که این روند جزء عملکردهای مطلوب در سطح کشور محسوب می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه فعالان حوزه مشاغل خانگی برای راه‌اندازی کسب‌وکار خانگی حمایت مالی می‌شوند، افزود: تسهیل‌گری و مانع‌زدایی در صدور مجوزهای کسب‌وکار، به‌ویژه مجوز مشاغل خانگی، ازجمله دستاوردهای مهم دولت سیزدهم در حوزه اشتغال‌زایی است.
در طرح مشاغل خانگی، متقاضیان متناسب با مهارتی که دارند در سامانه مشاغل خانگی وزارت کار به نشانی https://mashaghelkhanegi.mcls.gov.ir ثبت‌نام می‌کنند و مراحل بعدی را با هماهنگی دستگاه اجرایی مرتبط انجام می‌دهند؛ بیش از 300 رسته شغلی در این سامانه مشخص و معرفی شده است.
براساس تبصره بند 6 ماده هفت قانون سامان‌دهی و حمایت از مشاغل خانگی «بانک مرکزی» موظف است با هماهنگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نحوه توزیع منابع قرض‌الحسنه برای مشاغل و کسب‌وکارهای خانگی را با توجه به اولویت و اهمیت انواع مشاغل خانگی و سهم هر استان تعیین و در ابتدای هرسال به بانک‌ها و مؤسسات اعتباری ابلاغ کند.

شناسه خبر 63928