شناسه خبر:65178
1401/11/2 09:59:32
معاون اجرایی رئیس‌جمهور در همایش بزرگداشت علامه مصباح‌یزدی در همدان:

علامه مصباح‌ یزدی بر مسئله مهم کادرسازی متمرکز شد

سپهرغرب، گروه خبر: معاون اجرایی رئیس‌جمهور در وصف علامه مصباح یزدی گفت: علامه را به زمان‌شناسی و اولویت‌شناسی می‌شناسیم؛ به‌طوری که موضوعات اصلی را در اولویت قرار می‌داد و یکی از اولویت‌هایی که به‌درستی بر آن متمرکز شد و برکات آن در جای‌جای کشور متبلور بوده، مسئله مهم «کادرسازی» است.

محسن منصوری شنبه یکم بهمن‌ماه در همایش بزرگداشت علامه محمدتقی مصباح‌یزدی و آیین اختتامیه هشتمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر استان همدان که در استانداری همدان برگزار شد، با اشاره به اینکه علامه مصباح‌یزدی را به زمان‌شناسی و اولویت‌شناسی می‌شناسیم، تصریح کرد: وی همواره موضوعات اصلی را در اولویت قرار می‌داد و فرعیات را در مرحله بعد؛ تمرکز بر کادرسازی علامه در طرح ولایت و مؤسسه امام (ره) کاملاً مشهود است، در این مؤسسات کادر مورد نیاز انقلاب تربیت و تولید شد.
وی با اشاره به اینکه علامه مصباح‌یزدی را به میدان‌داری می‌شناسیم، اظهار کرد: در میدان بودن از ویژگی‌های بارز وی بود، در تاریخ اسلام علمایی داریم که در میدان مبارزه حاضر نمی‌شدند، اما علامه همیشه در میدان بود و هزینه‌اش را هم می‌داد. بیشترین انتقادات به وی بود، اما او جدی‌تر در صحنه حضور پیدا می‌کرد و از آبروی خود مایه می‌گذاشت‌؛ همچنین نهایت تواضع را داشت و درس ادب و تواضع و مردم‌داری می‌داد.
منصوری با بیان اینکه علامه از میدان‌داران ممتاز محسوب می‌شود، افزود: هرچه دشمن محکم‌تر وارد می‌شد، علامه قوی‌تر و مؤمنانه‌تر در صحنه مبارزه حضور می‌یافت و همین باعث عزتمندی وی شد؛ مایه گذاشتن از آبرو به وی عزت مضاعف داد، علامه نهایت تواضع را داشت.
منصوری با بیان اینکه ولایت‌مداری علامه مثال‌زدنی است وی در حیطه نظری در تراز عالی به‌شمار می‌آمد اما در مقابل ولایت متواضع بود، تأکید کرد: تقویت ولایت و حکم آن جزء ارکان تصمیم‌گیری وی قرار داشت. انصافی که در مواجهه با مصادیق مختلف به خرج می‌داد و جذب حداکثری همه افراد، از دیگر ویژگی‌های وی بود.
وی با اشاره به اینکه استمرار در مسیر حق و استقامت و پافشاری در این راه از ویژگی‌های بارز وی بود، گفت: معمولاً استحکام شخصیتی او بیش از همه‌چیز رخ می‌نمود. نهادسازی‌هایی که وی ابداع کرد، بسیار بارز است؛ همچنین آن‌ها را به بهترین شکل پیش برده و به سرانجام رساند.
منصوری خاطرنشان کرد: در ابتدای انقلاب اسلامی امام (ره) انقلاب را معماری کرد و بعدها علامه مصباح‌یزدی حکم معمار مسائل دینی و حوزوی را پیدا کرد؛ همچنین طرح ولایت یادگاری ارزشمند از وی بوده و در دوره ما جاری و ساری است.
وی ادامه داد: علامه در کنار توجه به مسائل کلان به جزئیات هم توجه داشت و سلسله‌جلسات و وقت‌هایی را برای یک فرد اختصاص می‌داد که باعث رشد فرد و جلب محبت وی می‌شد و راز دلدادگی نسل جوان به علامه از این جنس است.
   فرزند مصباح‌یزدی: نشر افکار ناب اسلام، نوجوانان و جوانان را بیمه می‌کند
فرزند علامه محمدتقی مصباح‌یزدی نیز گفت: نشر افکار ناب اسلام، نوجوانان و جوانان را بیمه می‌کند؛ اگر جوان‌ها در دفاع مقدس مردانه ایستادند، به‌علت باور و اعتقادشان بود و امروز هم جوانان به‌خاطر باور و اعتقاداتشان این کار را می‌کنند و جدیت لازم را برای دفاع از نظام دارند.
حجت‌الاسلام مجتبی مصباح‌یزدی بیان کرد: مهم‌ترین دستاورد بزرگداشت شخصیت‌ها، علما و بزرگان دینی این است که از زندگی آن‌ها درس و الگو بگیریم و از ویژگی بارزشان برای زندگی خودمان استفاده کنیم.
وی با اشاره به اینکه باید روی مواردی کار کنیم که برای امروز بیشتر قابل الگوبرداری است، اظهار کرد: ازجمله ویژگی‌های بارز علامه مصباح‌یزدی تکلیف‌مداری در صحنه علمی و مبارزاتی بود و برای انجام وظیفه از ملامت هیچ ملامت‌گری نمی‌ترسید. وی همیشه توجه داشت که در حوزه چه بحث‌هایی بیشتر مورد نیاز است و بیشتر دنبال مسائلی می‌رفتند که کمبود آن‌ها احساس می‌شد و مورد نیاز جوانان بود.
مصباح‌یزدی با اشاره به اینکه وظیفه‌مداری از قبل انقلاب در وجود وی بود، اظهار کرد: علامه برای کارهای اجتماعی و مبارزاتی اهمیت خاصی قائل بود و شهر به شهر و استان به استان برای تبیین می‌رفت و حتی گاهی جایی برای استراحت نداشت و در ماشین استراحت می‌کرد.
وی اضافه کرد: اوایل پیروزی انقلاب اسلامی وقتی ستاد فرهنگی تشکیل شد، امام راحل فرمودند به سراغ حوزه علمیه بروید و علامه طرح دفتر همکاری دفتر حوزه و دانشگاه را ارائه داد؛ آن زمان وی با جلیقه ضد گلوله در جلسات می‌نشست و تا پاسی از شب جلسات ادامه داشت، گاهی اوقات سرش را زیر آب سرد می‌گرفت تا بتواند کارها را ادامه دهد.
فرزند علامه محمدتقی مصباح‌یزدی با اشاره به اینکه جدیت و پیگیری وی در کارها همواره مشهود بود، افزود: علامه برای خودش مقام قائل نبود که مانع انجام وظیفه شود. غیرت‌مندی ویژگی دیگر او بود و در اوج غیرت دینی قرار داشت، درواقع کسانی غیرت دارند که ارزش مال خود را بدانند و ارزشمندترین چیز برای ما دینمان است و کسی که این را بداند، برای حفظ ارزش‌های دین غیرت نشان می‌دهد.
مصباح‌یزدی تصریح کرد: در بحث تهاجم و ناتوی فرهنگی‌ کسانی حساسیت نشان دادند که ارزش آن را می‌دانستند، کسی که صاحب بصیرت باشد، عمق ریشه‌ها را هم می‌بیند و به‌موقع اقدام می‌کند.
وی مطرح کرد: تحکیم مبانی اندیشه اسلام و انقلاب که علامه به دنبالش بود، حاصل 70 سال کار علمی‌اش شد و منظم و دقیق آن را ارائه کرد و همین باعث شد امسال بیش از 100 هزار فارغ‌التحصیل طرح ولایت داشته باشیم که از دین خود دفاع می‌کنند و این نیاز امروز جامعه‌ است و به‌عبارتی به روحیه غیرت‌مندی و خردورزانه نیاز داریم.
مصباح‌یزدی بیان کرد: اگر امروز آثار برخی از هجمه‌های فرهنگی را در بین نوجوانان و جوانان می‌بینیم، به‌علت ضعف‌های فرهنگی سال‌های قبل است؛ در گذشته کارهای فرهنگی خوبی انجام شده، اما متناسب با هجمه‌های دشمن نبوده است.
مصباح‌یزدی در پایان گفت: اسلام یک فرهنگ معقول و خردپذیر است و هر چقدر متقن‌تر این فرهنگ را عرضه کنیم، جوان‌ها آسیب پذیری کمتری خواهند داشت؛ جوان‌های امروز از جوان‌های دوران دفاع مقدس چیزی کم ندارند.
   نماینده ولی‌ فقیه در استان همدان: تولیدات علمی مؤسسه امام (ره) به دانشگاه‌های برجسته کشور منتقل شود
نماینده ولی فقیه در استان همدان نیز تأکید کرد: امروز باید فکر اصیل اسلامی منتقل شود، تولیدات علمی که در مؤسسه امام (ره) وجود دارد، باید به دانشگاه‌های برجسته کشور به‌ویژه به دانشگاه بوعلی‌سینا منتقل شود.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله شعبانی‌موثقی با اشاره به اینکه سخن گفتن از علامه مصباح‌یزدی بسیار سخت است‌، افزود: علمای بزرگی داریم که ازنظر اخلاقی و علمی ستودنی هستند و می‌توانند الگوی جوانان قرار گیرند و یکی از این بزرگان، علامه مصباح‌یزدی است.
وی با اشاره به اینکه وی ویژگی‌های برجسته بسیاری داشت، مطرح کرد: تواضع در وجود علامه مصباح بسیار برجسته بود و محاسبه‌گرانه نبود.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی با بیان اینکه وی ازنظر علمی صاحب‌نظر است، تصریح کرد: علامه‌ مصباح‌‌یزدی تصور دقیقی از مسائل داشت و حرفی که می‌زد، بر دل می‌نشست.
نماینده ولی فقیه در استان همدان با اشاره به اینکه وی در عرصه‌های سیاسی موضع‌گیری می‌کرد، ادامه داد: علامه پیش از انقلاب اسلامی نیز به‌درستی در مواقعی موضع‌گیری‌های کارسازی داشت.
وی در ادامه گریزی به جشنواره رسانه‌ای ابوذر زد و گفت: ابوذر فریادرس، عدالتخواه و مطالبه‌گر است و کار رسانه‌ای برای خدا انجام می‌داد و دنبال منافع شخصی نبود.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی اضافه کرد: رسانه‌های امروز نیز باید در مسائل و انحرافات اجتماعی ابوذروار ورود کرده و مطالبه‌گری در راستای عدالت داشته باشند، علامه مصباح‌ هم این‌گونه بود و دنبال مسائل شخصی نبود، نگاه جامع وی زبانزد است.
وی با اشاره به اینکه امروز بازگشت راستین به قرآن را نیاز داریم، افزود: فتنه‌ها و آسیب‌های اجتماعی با بازگشت به قرآن، به سکوت و آرامش تبدیل می‌شود.
وی با اشاره به اینکه علامه مصباح‌‌یزدی با وجود شخصیت برجسته به کوچک‌ترین شهرها و روستاها برای تبلیغ و تبیین می‌رفت، تصریح کرد: وی هیچ‌وقت از جهاد تبیین غفلت نکرد و در این راه همیشه پیشگام بود.
   استاندار همدان: باید با تمام توان و اتحاد در مقابل فرهنگ منحط غرب بایستیم
استاندار همدان نیز گفت: باید با تمام توان و اتحاد و انسجام در مقابل فرهنگ منحط غربی و فرهنگ رسانه‌ای او که مکتب و نظام اسلامی و آرمان ما را مورد آماج قرار داده است، بایستیم.
علیرضا قاسمی‌فرزاد با بیان اینکه آیت‌الله مصباح‌یزدی مردی از سلاله اولیا و فرزند و شاگرد راستین امام (ره) بود و تلاش کرد افکار و عقاید اسلامی را در جامعه نشر دهد، تصریح کرد: شیوه مبارزه او به‌قدری با دقت و ظرافت بود که شاید کسی متوجه این حرکت نشد، اما در مسیر مبارزه اقدامات خوبی انجام داد.
قاسمی‌فرزاد خاطرنشان کرد: علامه مصباح‌یزدی لیبرالیسم، اُمانیسم و سکولاریسم را از نمادهای اصلی فرهنگ منحط غربی می‌دانست و وجه همت و مبارزه خود را در این زمینه قرار داد؛ البته در مقابل به فناوری و مباحث روز هم اعتقاد راسخی داشت.
وی با تأکید بر اینکه وی در راه تعالی و گسترش فرهنگ اسلامی نقش داشت، ادامه داد: وی مؤسسه آموزشی امام خمینی (ره) را در سال 74 پایه‌گذاری کرد و بسیاری از افکار ناب اعتقادی را گسترش داد؛ طرح ولایتی هم دانشجویان را مورد توجه قرار داد و امروز ثمره این زحمات را می‌بینیم که جوانان گام دومی انقلاب هستند.
استاندار همدان اظهار کرد: علامه مصباح‌یزدی در سیر افکار و حالات، خصایص نیک داشت و علاوه‌بر اینکه فیلسوف، اسلام‌شناس و مرد اخلاق بود، در مقابله و ستیز با فرهنگ منحط غربی سر سازش نداشت.
وی با اشاره به حرکت نابخردانه‌ای که پارلمان اروپایی با یک رأی شکننده به اتحادیه پیشنهاد داده که سپاه پاسداران را در جرگه گروه‌های تروریستی قرار دهند و تقریباً 52 درصد به آن رأی دادند، اظهار کرد: اگر اندکی خرد در پارلمان اروپا وجود داشته باشد، این مسیر را ادامه نمی‌دهد.
این مقام مسئول با بیان اینکه مردم ایران این حرکت پارلمان اروپا را محکوم می‌کنند، تأکید کرد: مردم ایران سپاه و بسیج را از صمیم قلب دوست دارند و می‌دانند اگر سپاه نبود، کشور هم نبود.
قاسمی‌فرزاد تصریح کرد: سپاه در جنگ سخت، جنگ نرم و کرونا، سیل و همه عرصه‌ها حضور داشته و از همه آرمان‌ها و تمامیت ما دفاع کرده و مایه افتخار است.
   فرمانده سپاه همدان: ماحصل انقلاب اسلامی تربیت نیروی انسانی بوده است
فرمانده سپاه انصارالحسین (ع) استان همدان نیز با بیان اینکه ماحصل انقلاب اسلامی تربیت نیروی انسانی بوده است، اعلام کرد: آیت‌الله مصباح‌یزدی به‌علت زیبایی فکر و اندیشه و نوآوری در علم، عمل و تربیت نیروی انسانی مورد تهاجم قرار گرفت.
سردار مظاهر مجیدی با بیان اینکه خداوند با خلقت انسان به خود تبریک گفت و عظمت انسان را با قسم به علم و قلم نشان داد، مطرح کرد: آیت‌الله مصباح‌یزدی دارای اندیشه و فکری نو و ذوب در ولایت بود و اگر می‌بینیم بغض و کینه‌ای نسبت به این عزیز دیده می‌شود، یکی از سبب‌های اصلی‌اش ذوب شدن ایشان در ولایت است.
وی به دو رویدادی که در آستانه‌اش قرار داریم گریزی زد و ابراز کرد: قرار است در استان همدان زمینه و ظرفیتی برای آیت‌الله مصباح دیده شود و باید توان بگذاریم تا از این ظرفیت در استان برای یک حرکت فرهنگی استفاده کنیم.
مجیدی به برگزاری دومین کنگره هشت هزار شهید استان همدان در سال 1402 اشاره کرد و یادآور شد: این کنگره ظرفیت بزرگی است تا افکار افرادی چون آیت‌الله مصباح را معرفی کنیم.
وی با بیان اینکه شاید در کشور برای نخستین‌بار یک فرمانده سپاه زن (خواهر دباغ) داشتیم، تصریح کرد: می‌توان به این موضوع به‌عنوان یکی از بسترهایی که امروز مورد تهاجم قرار گرفته، یاد کرد که یک زن در آن شرایط سخت فرمانده سپاه استان همدان شد و یا زیبایی عدم ترک نماز جمعه را در روز قدس سال 61 (وقتی دشمن نماز جمعه همدان را مورد بمباران قرار داد) به منصه ظهور گذاشت.
فرمانده سپاه همدان از معاون رئیس‌جمهور درخواست کرد که از ظرفیت‌های موجود در استان همدان که شاید در کمتر جایی باشد همچون علمای بزرگ که در صدر معارف علمی هستند و هشت هزار شهید، استفاده شود.
   دبیر همایش بزرگداشت علامه مصباح‌یزدی در همدان: افکار علامه مصباح‌یزدی روزآمد بود
دبیر همایش بزرگداشت علامه محمدتقی مصباح‌یزدی در استان همدان نیز گفت: علامه محمدتقی مصباح‌یزدی نوآور و متجدد در حوزه علمیه بود و افکار روزآمد و نوآوری داشت.
حجت‌الاسلام مهدی جوادی با اشاره به اینکه هم‌زمان با این همایش نمایشگاه کتاب از مجموعه آثار علامه برگزار شده است، افزود: بازدید از این نمایشگاه غنی را به علاقه‌مندان به افکار و آثار این شخصیت ارزنده پیشنهاد می‌کنیم.
وی صریح کرد: در مورد وی باید به سخنان مقام معظم رهبری عمل کنیم، رهبری در مورد علامه فرمودند شخصیت این افراد باید نو و پویا بماند و زمینه این کار باید فراهم و اطلاعات به نسل آینده منتقل شود.
جوادی با تأکید بر اینکه برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی اولویت دارد، مطرح کرد: هیچ سازمان و ارگانی نیست که نتواند باب گفت‌وگو را در سازمان خود باز کند؛ بنابراین همه ما باید در این مورد اهتمام جدی داشته باشیم.
دبیر همایش بزرگداشت علامه محمدتقی مصباح‌یزدی ادامه داد: علاوه‌بر اینکه باید کرسی‌های آزاداندیشی جدی گرفته شود، کرسی‌های نقد و نظریه‌پردازی نیز باید در رأس امور قرار گیرند؛ چراکه نمی‌توان تأثیرات بزرگ این برنامه‌ها را منکر شد.

شناسه خبر 65178