شناسه خبر:67973
1402/1/29 09:13:04

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل راه‌ و شهرسازی استان همدان با بیان اینکه در استان باید برای 48 هزار و 550 نفر مسکن تأمین کنیم، گفت: عملیات اجرایی احداث شهرک اکباتانا درصورتی‌ که در شورای عالی شهرسازی تصویب شود، ظرف دو هفته آینده آغاز خواهد شد.

ایوب اسداللهی در نشست «بررسی آخرین وضعیت مسکن ملی در همدان» با اشاره به اینکه آنچه دولت در طرح مسکن ملی و برای خانه‌دار شدن مردم پیش‌بینی کرده در بخش نخست این است که زمین در اختیار متقاضیان قرار گیرد، اظهار کرد: متأسفانه در همدان همه به دنبال این هستند که زمین بگیرند، اما طی 20 سال گذشته یک متر زمین تحصیل نشده است؛ یعنی زمین دولتی که قابلیت مسکن را داشته باشد، نداریم.
مدیرکل راه‌ و شهرسازی استان همدان با بیان اینکه زمین 680 هکتاری شورین به علل مختلف بعد از جلسات متعدد «کان لم‌ یکن» تلقی شد، تصرح کرد: شهریورماه سال گذشته خروج شورین از طرح اعلام شد.
اسداللهی ادامه داد: جهت تملک آن‌دسته از اراضی که برای امر مسکن مناسب بود، وارد مذاکره با مالکان شدیم؛ به‌طوری که با بیش از 815 نفر از مالکان مختلف جلساتی گذاشتیم و تاکنون از سه هزار هکتار مذاکره‌شده، بر 14.5 هکتار موافقت شده است.
وی با اشاره به اینکه از هفت ماه پیش مطمئن شدیم اراضی شورین را نداریم و باید روی گزینه‌های دیگر برویم، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه فرآیند توافق با مالکان اراضی سخت شده بود، شهرک اکباتانا بهترین گزینه‌ای به‌شمار می‌رفت که از سال 69 مطالعه شده بود.
   رفت‌وبرگشت شهرک اکباتانا برای اصلاحات
وی با بیان اینکه 11 بهمن‌ماه سال گذشته احداث شهرک اکباتانا تصویب شد، یادآور شد: بعد از تصویب در استان به شورای عالی شهرسازی و معماری ارسال شد که رفت‌وبرگشتی داشت و چندین جلسه برگزار شد که درنهایت طی روزهای گذشته شورای عالی اصلاحاتی را خواسته است.
اسداللهی اضافه کرد: در 22 فروردین‌ماه جاری شورای عالی شهرسازی و معماری در نامه‌ای خواسته جمعیت‌پذیری و نقش و مأموریت این شهر را مجدد بررسی کنیم که به‌زودی جلسات برگزار خواهد شد و اصلاحات را انجام خواهیم داد.
مدیرکل راه‌ و شهرسازی استان همدان با تأکید بر اینکه شهر همدان به یک شهر اقماری پشتیبان نیاز دارد، بیان کرد: همدان نیاز دارد جایی را داشته باشد که رانت‌های موجود را از بین ببرد.
وی درباره طرح جامع شهر همدان و تأثیر آن بر تأمین زمین خاطرنشان کرد: در همدان قیمت زمین تابع یک‌سری عوامل ازجمله محدودیت زمین بود که با تصویب طرح جامع دو هزار هکتار به همدان اضافه شد و شهر توسعه یافت؛ به‌طوری که وسعت این شهر از پنج هزار و 700 هکتار، به هفت هزار و 700 هکتار رسید.
این مقام مسئول با بیان اینکه برای توسعه شهر همدان شمال شهر به سمت جاده تهران و ملایر دیده شده است، افزود: بعد از پیگیری‌های متعدد طرح جامع شهر همدان شب عید تصویب نهایی شد که به کمک ما آمد.
وی با اشاره به اینکه بعد از نهایی شدن طرح جامع تصمیم بر آن شد که روی اراضی استانداری که در جنب فرودگاه همدان واقع است کار شود، مطرح کرد: بحث طرح جامع و وجود معارض باعث زمان‌بر شدن این فرآیند شد، اما وقتی طرح جامع نهایی شد، از چهارم فروردین‌ماه جاری کار شهرک اکباتانا آغاز شد.
   آغاز عملیات اجرایی اکباتانا درصورت تصویب شورای عالی شهرسازی
مدیرکل راه‌ و شهرسازی استان همدان با بیان اینکه اراضی شهرک اکباتانا حدود 140 هکتار است، اظهار کرد: سند دفترچه‌ای این اراضی دقیق نیست و تدوین سند درحال انجام است، بنابراین زمانی که سندها تک‌برگ شوند، وسعت دقیق این اراضی مشخص خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه درصورتی که شورای عالی طرح اکباتانا را مصوب کند مشاوران شهر پرند آغاز به کار اجرایی اکباتانا خواهند کرد، افزود: عملیات اجرایی زیربنایی و روبنایی اکباتانا با بودجه دو هزار میلیاردی انجام خواهد شد.
اسداللهی با بیان اینکه بیشتر قطعات اکباتانا به‌صورت ویلایی دیده شده است، ادامه داد: در شهرک اکباتانا قطعات 200، 300، 500 و 700 متری دیده شده است؛ به‌طوری که قطعات 200 متری برای واجدان شرایط مسکن ملی به‌صورت رایگان تحویل داده می‌شود.
وی درباره پروژه مسکن ملی که توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) درحال احداث است نیز گفت: در شهر همدان دو پروژه 102 واحدی و 480 واحدی توسط این ستاد درحال احداث است که پروژه 102 واحدی واقع در شهرک مدنی بیش از 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پروژه 480 واحدی نیز بعد از تحکیم بستر، بازنگری نقشه‌هایش انجام شد و تعدادی از بلوک‌ها بتن‌ریزی و ستون‌های طبقه اول را کار کردند.
مدیرکل راه‌ و شهرسازی استان همدان در ادامه با تأکید بر اینکه زمانی تأمین زمین ازنظر ما قطعی است که سند به‌نام دولت شود، یادآور شد: تأمین زمین 17 شهر انجام شده و تأمین زمین همدان باقی مانده است.
* رسیدگی قضائی به ترک فعل مدیران دولتی همدان در واگذاری زمین
وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره اراضی ارتش برای ساخت مسکن ملی، گفت: فعلاً زمینی از سوی ارتش به ما داده نشده و تنها دستگاهی که برای واگذاری زمین با راه و شهرسازی همکاری کرده است، استانداری همدان بوده و مابقی ادارات حتی یک متر زمین هم به ما واگذار نکرده‌اند.
اسداللهی با بیان اینکه شناسایی اراضی دولتی دستگاه‌های مختلف انجام شده است، یادآور شد: در جلساتی که با معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان داشتیم، مقرر شده رسیدگی به ترک فعل مدیرانی که اراضی دولتی را برای بحث مسکن ملی واگذار نکرده‌اند، در دستور کار قوه قضائیه قرار بگیرد.
این مقام مسئول افزود: دستگاه‌های دولتی که دارای زمین هستند را احصا کرده‌ایم و درحال بررسی هستیم و به‌زودی با دستگاه‌هایی که در این زمینه ترک فعل داشته‌اند، براساس مفاد قانون برخورد خواهد شد.
وی با بیان اینکه پروژه اقدام ملی و نهضت ملی مسکن سه سال پیش آغاز شده است، ابراز کرد: اگر روند سه سال گذشته تاکنون بررسی شود، می‌بینیم کاری که طی این هفت ماه انجام شده، با سه سال گذشته برابری می‌کند؛ به‌طوری که در این مدت چندین گزینه را برای اجرای پروژه بررسی کردیم.
   در بحث واگذاری زمین در اکباتانا مشکلی وجود ندارد
مدیرکل راه‌ و شهرسازی استان همدان با اشاره به اینکه امیدواریم ظرف دو هفته آینده عملیات احداث مسکن در شهرک اکباتانا آغاز شود، ادامه داد: شتاب در کار وجود دارد و طرح‌ها به سمت اجرایی شدن است.
وی با بیان اینکه بحث زمین یکی از مشکلات اصلی شهر همدان بود، اظهار کرد: موضوع نبود زمین تاکنون ما را زمین‌گیر کرده بود که اکنون از این بحران خارج شده‌ایم و برنامه داریم که پروژه به‌زودی آغاز شود.
این مقام مسئول با تأکید بر اینکه در بحث واگذاری زمین در شهرک اکباتانا مشکلی وجود ندارد، یادآور شد: در پروژه‌های داخل شهر همدان به‌علت ارزش بالای زمین، امکان واگذاری آن وجود ندارد.
اسداللهی درباره فضاهای آموزشی، مسجد و کلانتری در شهرک اکباتانا تأکید کرد: احداث فضاهای آموزشی، مسجد و کلانتری هم‌زمان با احداث مسکن در شهرک اکباتانا پیگیری می‌شود.
وی درباره ابهامات موجود در طرح مسکن ملی تصریح کرد: جلسات شورای مسکن به‌صورت هفتگی با حضور نمایندگان مجلس برگزار می‌شود و تمام اطلاعات مسکن ملی در اختیار آن‌ها قرار گرفته است.
  خریدوفروش امتیاز مسکن ملی تخلف است
مدیرکل راه‌ و شهرسازی استان همدان با تأکید بر اینکه خریدوفروش امتیاز مسکن ملی تخلف است، گفت: تا آخرین مرحله باید فرد ثبت‌نام‌شده حضور داشته باشد و فروش وکالتی برای ما قابل قبول نیست.
اسداللهی تأکید کرد: خریداران به این موضوع توجه داشته باشند که اداره کل راه و شهرسازی در مسکن ملی فقط با فرد ثبت‌نام‌شده طرف است و اگر فرد دیگری حتی با وکالت‌نامه مراجعه کند، پاسخگو نخواهیم بود.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان با بیان اینکه تاکنون هر آنچه در توان دولت در بحث مسکن بوده انجام شده است، گفت: پروژه 120 واحدی مسکن ملی همدان دارای 75 درصد پیشرفت است و برنامه داریم تا هفته دولت امسال به بهره‌برداری برسد.
مسعود رضایی تصریح کرد: پروژه 690 واحدی همدان نیز 40 درصد پیشرفت دارد و پروژه 600 واحدی در مرحله انجام آزمایشات ژئوتکنیک خاک است که به‌زودی کار اجرایی آن انجام خواهد گرفت.
وی با بیان اینکه بنیاد مسکن در اجرای مسکن ملی مجری است، اظهار کرد: پروژه‌های مسکن ملی در دو قالب گروه‌ساخت و بنیادساخت اجرایی می‌شوند که در شهرهای مختلف درحال انجام است. نظر رئیس‌جمهور این است که تا جایی که امکان دارد، مسکن تک‌واحدی به مردم داده شود و ما هم استقبال می‌کنیم و هرجا که دست دولت باز باشد، این مهم را انجام خواهیم داد.
رضایی افزود: در شهرهای زیر 25 هزار نفر ازجمله شهر کرفس زمین برای ساخت مسکن به‌صورت تک واحدی به متقاضیان تحویل داده شده، اما در برخی شهرها محدودیت زمین وجود دارد و مجبوریم گروه‌های ساخت بیش از دو و سه‌نفره تشکیل دهیم؛ به‌عنوان مثال در شهر تویسرکان گروه‌های ساخت 6 نفره تشکیل شده است.
این مقام مسئول با بیان اینکه بنیاد مسکن در شهرهای زیر 25 هزار نفر در راستای کمک به تأمین زمین اقدام کرده است، تصریح کرد: خوشبختانه تاکنون در هشت شهر استان بنیاد برای تأمین زمین ورود کرده است.
رضایی با اشاره به اینکه بنیاد مسکن به نمایندگی از اداره کل راه و شهرسازی توافقاتی را برای تأمین زمین در این شهرها انجام داده است، اظهار کرد: در شهرهای قهاوند، جورقان، مریانج، سامن، ازندریان، زنگنه، قروه‌درگزین و رزن برای تأمین زمین ورود کردیم.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان تأکید کرد: در شهر قهاوند 30 هکتار، جورقان 450 هکتار، مریانج 17.5 هکتار، سامن 35 هکتار، ازندریان 55 هکتار، زنگنه 95 هکتار، قروه‌درگزین 78 هکتار و رزن 70 هکتار درحال توافق و تأمین زمین هستیم.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان با بیان اینکه در شهر همدان در بحث تأمین زمین ورود نکردیم، یادآور شد: در شهرهای زیر 25 هزار نفر وظیفه کمک داریم و جاهایی که نیاز است، ورود کردیم.
این مقام مسئول با بیان اینکه گروه‌های ساخت متقاضی‌محور هستند، ادامه داد: متقاضیان در قالب گروه‌های ساخت یک تا شش نفره گروه‌بندی می‌‎شوند و زمین به آن‌ها تحویل داده می‌شود و ما در کنارشان تسهیل‌گری کلی را انجام می‌دهیم.
وی با تأکید بر اینکه تأمین مسکن تکلیف یک‌ساله نیست، افزود: نهضت ملی مسکن یک برنامه چهارساله است که باید سالانه یک میلیون مسکن در کشور ساخته شود، از این میزان سالانه 200 هزار واحد مربوط به مسکن روستایی است.
   2405 متقاضی درحال ساخت مسکن هستند
رضایی در ادامه گفت: در شهرهای مختلف استان همدان تاکنون دو هزار و 405 نفر در قالب گروه‌های ساخت زمین دریافت کرده و درحال ساخت هستند، به‌طوری که این گروه‌ها با آورده ابتدایی 40 میلیونی و تسهیلات 300 میلیونی آغاز به ساخت می‌‎کنند و مابقی آورده را باید خودشان متناسب با پروژه به‌تدریج تأمین کنند.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان با بیان اینکه زمین‌های گروه‌های ساخت در برخی شهرها تحویل داده شده است، تصریح کرد: تعدادی از زمین‌ها درحال تحویل و در مرحله قرعه‌کشی است.
وی با اشاره به اینکه زمین‌های گروه‌های ساخت در 17 شهر استان تحویل شده یا در مرحله تحویل است، افزود: زمین‌های آجین اسدآباد، کرفس، شیرین‌سو، نهاوند و صالح‌آباد تحویل داده شده و در شهرهای کبودراهنگ، گل‌تپه، تویسرکان، جورقان، قهاوند و رزن بخشی تحویل داده شده و بخشی نیز درحال تحویل است، گیان و برزول نهاوند نیز متقاضی نداشته است.
   پیشرفت 45 درصدی مسکن ملی در همدان
رضایی درباره پروژه‌های بنیادساخت نیز یادآور شد: در استان همدان دو هزار و 597 واحد در دست اقدام داریم که یک‌هزار و 410 واحد در شهر همدان، 365 واحد در نهاوند، 642 واحد در ملایر، 120 واحد در بهار و 60 واحد در سرکان با پیشرفت‌های فیزیکی متفاوت درحال ساخت است.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان با بیان اینکه پروژه‌های بنیادساخت استان به‌طور میانگین دارای پیشرفت 45 درصدی هستند، افزود: در برخی از پروژه‌ها آورده متقاضیان به 200 میلیون تومان هم رسیده است.
وی درباره واگذاری زمین در جورقان با اشاره به اینکه در این شهر 450 هکتار زمین شناسایی شده که امکان الحاق به محدوده جورقان را دارد، گفت: تاکنون در مورد چیزی حدود 60 تا 70 هکتار از این اراضی توافق و نقشه‌برداری شده است و برنامه داریم ابتدا نیاز 232 متقاضی شهر جورقان تأمین شود؛ همچنین این امکان فراهم شده که متقاضیانی از شهر همدان که تمایل به ساخت مسکن به‌صورت تک‌واحدی دارند، به شهر جورقان بروند. البته این امر زمانی امکان‌پذیر خواهد بود که توافقات بانک و زمین کامل و طرح شهرسازی مصوب شود و طرح اجرایی شکل بگیرد.
   بنیاد مسکن به‌زودی عملیات اجرایی اراضی 140 هکتاری اکباتانا را آغاز خواهد کرد
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان با اشاره به اینکه بنیاد مسکن به‌زودی عملیات اجرایی اراضی 140 هکتاری اکباتانا را آغاز خواهد کرد، یادآور شد: آماده‌سازی اراضی و قطعه‌بندی توسط بنیاد مسکن انجام خواهد شد؛ در ضمن این پروژه پیوست فرهنگی داشته و قرار است مساکن به‌صورت ایرانی- اسلامی ساخته شوند.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: بنیاد مسکن 370 هزار واحد در بخش شهری و روستایی در کشور درحال ساخت دارد که 14 هزار واحد مربوط به استان همدان است و امسال هدف‌گذاری شده 430 هزار واحد در سطح کشور اجرا شود که سهم استان همدان نیز متناسب با این میزان مشخص خواهد شد.
* به گزارش خبرگزاری ایسنا

شناسه خبر 67973