شناسه خبر:68046
1402/1/30 09:28:57

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان گفت: سه نشست علمی به‌مناسبت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی (29 فروردین‌ماه) با محوریت آثار طبیعی و تاریخی با توجه به همراه بودن همدان در پرونده ثبت جهانی برگزار شد.

محسن معصوم‌علیزاده روز سه‌شنبه ابراز کرد: این نشست‌های علمی شامل اهمیت و جایگاه کوهستان الوند در دوره اشکانی و ارتباط آن با شهر همدان، بررسی تحولات معماری و شهرسازی همدان از قاجار تا پهلوی و حیات اجتماعی مادها در پایگاه هگمتانه 29 فروردین‌ماه 1402 برگزار شد.
وی با بیان اینکه همدان با شعار تحولات میراثی در تکاپوی جهانی شدن به استقبال روز جهانی بناها رفته است، اظهار کرد: «تحولات میراثی» عنوان روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی در سال 2023 است که می‌تواند برای پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین در آستانه جهانی شدن ترسیم‌کننده مسیری هموار برای دستیابی به اهداف روشن باشد.
معصوم‌علیزاده ادامه داد: روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی فرصتی مناسب برای ارائه راهبردهایی است که ظرفیت کامل پژوهش و اقدام در زمینه میراث را برای راه‌های اقلیم تاب‌آور نشان می‌دهند.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان گفت: موضوع «تحولات میراثی» فرصتی را برای واکنش به پرسش‌هایی درباره آموختن از راه‌های سنتی دانایی و نظام‌های سنتی دانش نسبت با اقدام اقلیمی، فراهم می‌کند.
معصوم‌علیزاده با اشاره به اینکه این مناسبت با هدف ایجاد فرصت گفت‌وگو و توجه به ظرفیت‌های حوزه میراث فرهنگی در تقویم درج شده است، افزود: ایکوموس (شورای بین‌المللی بناها و محوطه‌های تاریخی) به دنبال این است که از دل بناها و محوطه‌ها، دانش و رهیافتی را دریافت کند تا هرسال تحولاتی را در زمینه اقدامات اقلیمی رقم بزند و هر سال شعاری را به این روز اختصاص می‌دهد که سال گذشته «تغییرات اقلیمی» و امسال «تحولات میراثی» را برای روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی درنظر گرفته است.
وی با بیان اینکه نگاه تحول‌آفرین محور دیگر برای برنامه‌ریزی‌های امسال است تا تحول‌های بنیادی رقم بخورد، اظهار کرد: در گام نخست باید بتوانیم مردم و بهره‌برداران را توانمند کنیم و بر همین اساس برای به ثمر رساندن پرونده ثبت جهانی هگمتانه درتلاش هستیم با تحقق شعار امسال ایکوموس «تحولات میراثی»، با همراهی جامعه محلی در این زمینه تحولات میراثی را با تحقق در مرمت بناهای تاریخی به واقعیت نزدیک کنیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان با اشاره به ایکوموس (شورای بین‌المللی بناها و محوطه‌های تاریخی) 18 آوریل 2023 (29 فروردین‌ماه 1402) روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی را به‌عنوان «تحولات میراثی» نام‌گذاری کرد.
استان همدان حدود یک‌هزار و 800 اثر تاریخی، طبیعی و فرهنگی دارد که دارای حدود یک‌هزار اثر ثبت‌شده ملی است.

شناسه خبر 68046