شناسه خبر:68388
1402/2/9 09:22:02

مدیر امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان همدان با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین امور دانشگاه فرهنگیان تربیت حرفه‌ای افراد است، گفت: قصد ما فقط آموزش نیست و به دنبال تزکیه و اخلاق حرفه‌ای نیز هستیم.

سپهرغرب، گروه خبر- شهره کرمی : علی نجفی با حضور در دفتر تحریریه روزنامه سپهرغرب به توضیح امور دانشگاه فرهنگیان پرداخته و گفت‌وگویی درخصوص این دانشگاه با خبرنگاران روزنامه داشت که ابتدا به بیان مقدمه‌ای در رابطه با دانشگاه فرهنگیان پرداخت و گفت:

اهمیت کار دانشگاه فرهنگیان به تربیت حرفه‌ای است و این فضا در دیگر دانشگاه‌ها وجود ندارند؛ ماندگارترین، مؤثرترین و معنوی‌ترین تربیت حرفه‌ای برای معلم در این دانشگاه درنظر گرفته شده است.

تزکیه و تعلیم اخلاق حرفه‌ای ازجمله موارد با اهمیت در این دانشگاه است؛ چراکه این مسائل لازم و ملزوم و مکمل یکدیگر هستند. قصد ما فقط آموزش نیست و در دانشگاه فرهنگیان تزکیه بر علم‌آموزی مقدم است. راهبرد و افق دید ما تا سال 1406 در دانشگاه فرهنگیان مبنی بر اهمیت اخلاق حرفه‌ای بوده و شاید مرکز ثقل قرار گرفتن را که مقام معظم رهبری از این دانشگاه انتظار دارند، محقق کند.

وجه تمایز این دانشگاه از سایر دانشگاه‌ها، تربیت معلم است تا معلم‌ها براساس شاخصه‌های مورد نظر رهبری باشند و با آنچه شهیدرجایی و شهیدباهنر برای این دانشگاه مد نظرشان بود، هم‌خوانی داشته باشد؛ دانشجویان باید هر آنچه که برای تربیت لازم است را در این دانشگاه زیر نظر اساتید با صلاحیت آموزش ببینند.

مقام معظم رهبری در سال 1397 در یکی از پردیس‌های دخترانه تهران این دانشگاه را مرکز ثقل معرفی کردند و همواره بر این موضوع تأکید داشته‌اند.

در سال جاری به ریاست رئیس‌جمهور هیئت‌امنای این دانشگاه تشکیل و مصوبات خوبی برای آن درنظر گرفته شد که بیانگر استحکام دانشگاه فرهنگیان در میان دولت‌مردان بوده و برخی به یقین رسیدند که این کشور به دانشگاهی برای تربیت معلمان آینده نیاز دارد. البته این باور در استان ما نیز ایجاد شده و استاندار همدان با حضور در این دانشگاه، در جریان امور قرار گرفته است.

در راستای تربیت اخلاقی دانشجو، این دانشگاه در کنار امور تحصیلی، به کارهای جهادی نیز می‌پردازد؛ چراکه نظام‌نامه فرهنگی آن در کمتر دانشگاهی به این قوت وجود دارد.

مسائل فرهنگی، آموزشی و مهارت‌آموزی ازجمله مواردی است که ما ملزم به آموزش آن‌ها هستیم؛ دانشجویان نیز با علاقه و انگیزه از این موارد استقبال می‌کنند و در سال‌های اخیر در این دانشگاه با استقبال خوب رتبه‌های خوب کنکور مواجه هستیم. همه دانشجوها از بدو ورود بورسیه هستند و از نخستین روز جزء کارمندان دولت بوده و حقوق دریافت می‌کنند.

نجفی در ادامه به پرسش‌های گروه تحریریه روزنامه سپهرغرب پاسخ داد که شرح آن به قرار زیر است:

* معلمان جایگاه خطیری دارند که غالب افراد جامعه آن را درک کرده‌اند و برای بسیاری‌ از دانش‌آموزان شرایط این‌گونه بوده که معلمشان باعث شروع زندگی جدید آنان شده است و لازمه این مهم، افزایش سرمایه اجتماعی معلمان بوده که طی سال‌های اخیر این سرمایه اجتماعی خیلی مورد کم‌لطفی قرار گرفته است؛ بخشی از این مهم به موضوع اقتصاد و بخشی از به آموزش‌وپرورش بازمی‌گردد که طرحی برای این جایگاه نداشته، در دوران کرونا و آموزش مجازی این آسیب‌پذیری بیشتر شد، شما برای اینکه دانشجویان حاضر در این دانشگاه ارزشمندی خود را در حرفه معلمی حس کنند چه برنامه‌ای دارید و چه کاری کرده‌اید؟

برای این موضوع تلاش‌های ارزشمندی در معاونت فرهنگی و در دفتر نهاد رهبری مستقر در پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان شده است؛ همچنین در جلسات هم‌اندیشی با دعوت از افراد صاحب تخصص در این زمینه مانند امام‌جمعه همدان و سایر اساتید در اوقات فراغت دانشجویان جلسات روشنگری و بصیرتی برگزار شده است. اردوهای جهادی، راهیان نور، اردوهای معرفتی، طرح حیات طیبه، اعزام دانشجویان زیارت‌اولی به مشهد و برنامه‌های فرهنگی در این اردو، شجره طیبه صالحین و بسیج، همه برای تعالی فرهنگی و اجتماعی دانشجویان بوده است.

حضور معاونت فرهنگی در دانشگاه فرهنگیان که عهده‌دار مسائل مربوط به پیشرفت، هدایت و مدیریت فرهنگی است باعث شده تا مسائل فرهنگی در این دانشگاه رنگ‌وبوی دیگری داشته باشد؛ مثلاً در تعطیلات عید امسال از بین یک‌هزار و 700 دانشجو، تعداد 350 نفر در طرح‌های فرهنگی به‌صورت مجازی حضور داشته‌اند.

بعد از دوران کرونا بازگشت به شرایط قبل برای همه مجموعه سخت بوده، اما با طرح‌های مبتکرانه‌ای که از طرف معاونت فرهنگی و نهاد برای بازگشت به آن وضعیت پیش‌بینی شد، کار پیش رفت.

* ضمن اینکه بسیاری از معلمان در ایام کرونا زحمت زیادی را متحمل شدند، اما در این ایام تصویر خوبی از حضور مجازی آن‌ها را شاهد نبودیم که نمی‌توان این موضوع را نادیده گرفت؛ چرا با وجود گذشت زمان زیادی از بروز کرونا، آموزش‌وپرورش به این جمع‌بندی نرسید که به معلم‌ها به اقتضای حضور در فضای مجازی، آموزش دهد، به‌طوری که صوت یا تصویر نابه‌جای یک فرد موجب خدشه وارد شدن به کل جامعه معلمی و خود وی نشود (البته در این خصوص شیطنت دانش‌آموزان هم تأثیرگذار بوده است)؟ شما برای این فضا چه برنامه‌ای داشته‌اید؟

در برخی دانشگاه‌های کشور مانند دانشگاه تهران، شریف، امیرکبیر و پیام نور افراد با این آموزش آشنایی داشته‌اند، اما عمده ایرادی که به آموزش‌وپرورش و دانشگاه فرهنگیان وارد شد، آماده نبودن زیرساخت‌های لازم بود؛ البته با این وجود سامانه آموزش مجازی راه‌اندازی شد که با سرمایه عظیمی بود.

با توجه به نوع مخاطبین که دانش‌آموزان بودند و نوع آموزش‌ها، برای اساتید توسط دوره‌های بالندگی آموزش‌ها وجود داشت تا خیلی سریع با موضوع آشنا شوند؛ چراکه سامانه ما جزء سامانه‌های خوب کشور بود. ضرر اعزام دانشجو به فضای مجازی را تجربه کردیم که خطراتی متوجه مجموعه شد، اما این یک تصمیم کشوری بود و تلاش شد تا آموزش به‌صورت مجازی، غیر حضوری و آفلاین برگزار شود. هر سه ماه یک‌بار این آموزش پایش و سپس مشکلات آن رفع می‌شد. ما درخصوص آموزش و کارورزی افراد دچار مشکل نشدیم، اما درخصوص موارد اخلاقی باید بگویم که مانند همه اقشار دیگر جامعه، در این قشر نیز مصداق‌هایی وجود داشت.

* شما دانشجوهای خود را چگونه با تولید محتوا در فضای مجازی و اقتضائات آن آشنا می‌کنید؟

اکثر دانشجویان ما آمادگی لازم را داشته و همچنین دوره‌هایی تحت عنوان دوره بالندگی برای آن‌ها به‌طور مستمر برگزار می‌شود تا مهارت حضور در فضای مجازی را بیاموزند؛ البته آن‌ها در دوران دانشجویی نیز واحد درسی در این خصوص دارند.

* درخصوص پژوهش‌های دانشگاه فرهنگیان و چاپ مقالات آن‌ در جوامع جهانی و کشوری توضیح دهید که این دانشگاه به‌لحاظ پژوهشی در چه سطحی قرار دارد؟

در دانشگاه فرهنگیان اساتید در سه گروه قرار دارند؛ گروهی از اساتید هرساله ملزم به ارتقای خود و چاپ مقاله هستند، گروهی مدعو بوده (که بخش اعظمی از مجموعه ما را آن‌ها تشکیل می‌دهند و تولیداتشان مرتبط به سازمان آموزش‌وپرورش است) و گروه سوم اساتید وابسته‌ای هستند که از دانشگاه معین یعنی دانشگاه بوعلی‌سینا برای تدریس در دانشگاه ما حضور دارند که همانند گروه اول، مقالات خود را دارند.

یک بُعد معاونت پژوهش ما این است که مشاورین پژوهش داریم تا دانشجویان علاقه‌مند زیر نظر این اساتید فعالیت کنند؛ در قسمت پژوهش دانشجویان خوش درخشیده‌اند و در حوزه‌های مختلف فعالیت می‌کنند، برخی نیز تولید کتاب داشته‌اند.

* زیرساخت‌های پژوهشی دانشگاه مانند آزمایشگاه و کتابخانه چگونه است؟

وضعیت دانشگاه فرهنگیان همدان در این حوزه‌ها نیز مطلوب است؛ به‌طوری که جزء 10 دانشگاه برتر کشور بوده‌ایم و سه سایت برای تعلیم دانشجویان داریم، اما متأسفانه آزمایشگاه‌های ما چندسالی است که در تعطیل به‌سر می‌برد، چراکه رشته‌های علوم پایه را از ما گرفته‌اند.

همه کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها با ابزارآلات گذشته موجود است و ما اعتراض نیز داشته‌ایم که چرا با اینکه از وسایل آزمایشگاهی مطلوب برخوردار هستیم، رشته‌های علوم پایه را از ما گرفته‌اند؟ البته برخی از آن‌ها نیز غیر قابل استفاده شده است. توزیع قطبی دانشجوها باعث این موضوع شده، به‌طوری که مثلاً برای دبیران زیست مورد نیاز همدان در سال 1402 (دو دبیر) در استان کلاس برگزار نمی‌شود و همه افراد از سراسر کشور در تهران و یا سایر شهرستان‌ها حضور می‌یابند؛ 60 درصد دانشجویان دانشگاه ما به معلم‌های ابتدایی و رشته‌های علوم انسانی اختصاص دارد.

به این دلیل است که آزمایشگاه‌های خوب و غنی ما بدون کاربرد مانده است؛ البته سیاست‌هایی برای تجمیع آن‌ها درنظر گرفته شده تا از این ظرفیت‌ها به‌طور مطلوب استفاده شود. دو کتابخانه در پردیس شهید باهنر و پردیس شهید مقصودی همدان موجود است که گنجینه‌های پُرباری برای دانشجویان بوده و مجلات و کتاب‌های تخصصی در آن‌ها وجود دارد.

* فضایی ایجاد شده تا دانشجویان علاوه‌بر کارورزی در مساجد و این‌گونه فضا‌ها حضور یابند که بتوانند درخصوص پاسخ به شبهات عملکرد بهتری داشته باشند؟

کارورزی در چهار مرحله است که زیر نظر اساتید صورت می‌گیرد و برخی از مدارس فضای خوبی را در اختیار دانشجویان قرار داده‌اند که میدان دادن به آن‌ها همراه با کنترل، می‌تواند بهبود عملکردشان را موجب شود و این مهم نتایج مطلوبی داشته است.

در شورای کارورزی که به‌صورت کلی و جزئی در مدارس برگزار می‌شود، در ارتباط با مشکلات و چالش‌های پیش روی افراد برنامه‌ریزی شده است. همچنین افراد باتجربه آموزش‌وپرورش نیز باید تجربیات خود را در اختیار افراد جدیدالورود قرار دهند. همچنین در راستای آشنایی با قوانین برای دانشجویان جلسات قانون‌خوانی و قانون‌دانی برگزار می‌شود.

 

شناسه خبر 68388