شناسه خبر:68543
1402/2/12 09:11:24

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان همدان از مشاهده یک قلاده گربه وحشی و احتمال وجود پلنگ در مناطق طبیعی شهرستان نهاوند خبر داد.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان همدان، سیده‌مریم محمدی افزود: جامعه محلی روستای طائمه در منطقه حفاظت‌شده ملوسان، با مشاهده شکار طیور اهلی خود توسط یک گربه، اقدام به زنده‌گیری آن کرده و با توجه به ویژگی‌های فیزیکی گونه و تفاوت ظاهری آن با گربه‌های معمولی، موضوع را به اطلاع محیط‌بانان رساندند.
وی با قدردانی از هوشیاری و اهمیت قائل شدن مردم استان همدان برای حیات وحش، اظهار کرد: محیط‌بانان با حضور در محل درمی‌یابند که این گونه، گربه وحشی بوده که پیش از این نیز در استان دیده شده است.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان همدان ادامه داد: پس از اقدامات کارشناسی و نمونه‌برداری بافت این گونه جانوری برای انجام مطالعات ژنتیکی، در زیستگاه طبیعی خود در منطقه حفاظت‌شده ملوسان نهاوند رهاسازی شد.
محمدی بیان کرد: در استان همدان گربه‌سانانی مانند سیاه‌گوش، گربه وحشی و گربه جنگلی مشاهده و ثبت شده است که از گونه‌های بااهمیت و در رأس هرم غذایی هستند.
وی گفت: با توجه به اینکه گرین نهاوند در جوار مناطق حفاظت‌شده استان لرستان قرار دارد و در آن مناطق گونه پلنگ نیز زیست می‌کند، بنابراین احتمال وجود پلنگ به‌عنوان یکی دیگر از گربه‌سانان در منطقه شکارممنوع گرین وجود دارد.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان همدان با عنوان اینکه چند دهه قبل نیز در این محل پلنگ دیده شده است، اضافه کرد: با توجه به اینکه پلنگ قابلیت استتار و اختفای بالایی داشته و منزوی بوده؛ چندین‌سال است که شاهد ثبت گونه پلنگ در منطقه نهاوند نبوده‌ایم.
محمدی افزود: گونه گربه وحشی، ازلحاظ حفاظتی اهمیت بالایی داشته و گونه چتر محسوب می‌شود؛ به‌طوری که سایر گونه‌های پایین‌تر از خود را تحت حفاظت قرار می‌دهد.
وی ادامه داد: این گونه در کل استان همدان پراکنش داشته و در مناطق تپه ماهوری و کوهستانی زیست می‌کند؛ همچنین گربه وحشی کنترل‌کننده جوندگان و پرندگان بوده و شب‌گرد است و به‌ندرت در طول روز دیده می‌شود.
تاکنون 307 گونه جانوری در استان همدان شناسایی شده است.

شناسه خبر 68543