شناسه خبر:72732
1402/5/30 09:56:20

سپهرغرب، گروه سلامت: معاون فناوری و تحقیقات وزیر بهداشت گفت: امید به زندگی و طول عمر در بین شهروندان ایرانی در مقایسه با سال‌های گذشته 15 تا 20 سال افزایش یافته است.

یونس پناهی روز یکشنبه در نخستین کنگره پژوهش و فناوری دانشجویان شمال کشور در دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان اینکه یکی از پیشرفت‌های چشمگیر ایران در حوزه بهداشت و درمان افزایش امید به زندگی از 60 به سن 75 تا 80 سال است، گفت: افزایش امید به زندگی در ایران نشان از آن دارد که جمعیت ایران رو به پیری است و طرح جوانی جمعیت را باید جدی بگیریم.

وی ادامه داد: رشد جمعیت در شمال کشور وضعیت خوبی ندارد و جوانی جمعیت در استان‌های شمالی از میانگین کشوری پایین‌تر است.

معاون وزیر بهداشت افزود: درحال حاضر میانگین فرزندآوری خانواده‌ها به زیر دو فرزند رسیده و این آمار قابل قبول نیست.

   یک‌هزار مرکز تحقیقاتی در کشور فعال است

معاون وزیر بهداشت گفت: کشور ما در حوزه تحقیقات و پژوهش جایگاه مطلوبی دارد و یک‌هزار مرکز تحقیقاتی در کشور فعال هستند.

پناهی افزود: همچنین در کشور 69 پژوهشکده سلامت فعال است و 465 مجله تحقیقاتی در کشور به چاپ می‌رسد.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت اظهار کرد: درحال حاضر دانشجوی ما باید در تولید علم و دانش نقش‌آفرین باشد و تنها مصرف‌کننده علم نباشد.

وی با اشاره به اینکه ما باید در کشور علم و دانش را به ثروت تبدیل کنیم، بیان کرد: به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست که کشور ما دارای دانشکده داروسازی باشد، اما دارو را وارد کنیم و از طرف دیگر دانشکده شیمی داشته باشیم، اما مواد اولیه را از خارج تأمین کنیم.

   علم و دانش در راستای حل مشکل مردم

معاون وزیر بهداشت گفت: تمام تحقیقات علمی و پژوهشی کشور باید به سمتی سوق داده شود که در راستای حل مشکل مردم باشد.

وی ادامه داد: در دانشگاه نسل چهارم برای مردم و حل مشکلات آن‌ها اهمیت زیادی قائل هستند و ما هم باید در راستای تحقق دانشگاه نسل چهارم حرکت کنیم.

این مقام مسئول تصریح کرد: تمام تلاش ما باید به‌گونه‌ای باشد که علم را متناسب با زمان خودش بیاموزیم و درحال حاضر باید در راستای علوم جدید همانند هوش مصنوعی و ژن‌درمانی حرکت کنیم.

شناسه خبر 72732