شناسه خبر:75620
1402/8/17 10:26:24

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: روز گذشته در سومین کارگروه گندم، آرد و نان استان همدان که با حضور جمعی از متولیان و مدیران دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط در سالن شهدای استانداری برگزار شد، دغدغه کلیه مسئولان و متولیان پخت نان کامل برای همدانی‌ها بود.

 علیرضا قاسمی‌فرزاد در این جلسه با بیان اینکه باید خمیرمایه به مقدار کافی وارد استان شده و توزیع آن با نظارت انجام گیرد، عنوان کرد: در تولید خمیرمایه بایدها و نبایدها را درنظر بگیرید تا کیفیت قابل قبولی داشته و پاسخگوی نیازها باشد.

وی تصریح کرد: از آنجایی که همه اقشار مردم از فقیرترین تا غنی‌ترین با نان سروکار دارند، نیاز است به بهداشت نانوایی‌ها و سلامت مردم بیش‌ازپیش دقت شود. از آنجایی که مباحث بهداشتی در اختیار دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا است، باید در این زمینه دقت لازم را با کیفیت‌سنجی، به کار ببندد.

استاندار همدان بیان کرد: مسئله بعدی این است که صرف داشتن آزمایشگاه، تجهیزات و عناصر احصاشده در کارخانه‌ها برای ارتقای کیفیت، کافی نیست؛ گاهی یک کارخانه مؤلفه‌های مد نظر را دارد، اما دستگاه‌هایش قدیمی است، بنابراین محصولش کیفیت نخواهد داشت. پس باید کارخانه خودش تجهیزات به‌روز بخرد تا آرد با کیفیت و مطابق با استانداردهای روز عرضه کند که بتوان نان خوبی نیز به دست مردم داد.

قاسمی‌فرزاد با تأکید بر لزوم حضور کلیه افراد مرتبط با آرد در قالب انجمن، اظهار کرد: انجمن می‌تواند در تعادل‌بخشی امور مؤثر بوده و در موارد تخصصی نقش تعیین‌کننده داشته باشد؛ بنابراین حتماً این مورد را برای حضور آنان در شورای آرد و نان پیگیری کنید.

وی سپس در پایان سخنان خود با اشاره به اهمیت نان کامل و نقش آن در تأمین سلامت، ابراز کرد: برای این کار سه مرحله نیاز است؛ نخست اینکه نامه‌ای به کارخانه‌های واجد کیفیت در تولید آرد ارسال کرد که سبوس کمتری از آرد را جدا کنند، سپس گروهی با هماهنگی اتحادیه نانواها از تهران برای آموزش شاطرها بیایند و درنهایت تنور مناسب پخت نان کامل نیز فراهم شود. در این صورت قیمت نهایی و کیفیت نان کامل متعادل و نزدیک به واقع شده و مشتری خواهد داشت.

   بهداشت و کیفیت دو مؤلفه ارزیابی‌ نانوایی‌ها

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان نیز در این جلسه گفت: آیین‌نامه ارزیابی آرد در سال 1399 ابلاغ شد، اما چون کارایی لازم را نداشت، دستخوش تغییرات بومی قرار گرفت و کیفیت آرد، سلامت آرد و بررسی عمر دستگاه‌ها نیز به آن اضافه شد.

سیدمجتبی حسینی ادامه داد: بهداشت و کیفیت دو مؤلفه مهم ارزیابی‌های مد نظر ما بوده و به‌طور حتم در آینده نزدیک اثرات این بازرسی‌ها در کیفیت آرد ملاحظه خواهد شد.

   مشکلی در توزیع خمیرمایه نداریم

احمد شانیان، رئیس سازمان صمت استان همدان نیز در این جلسه با اشاره به واردات خمیرمایه 6 و نیم تُنی فریمان به استان، گفت: به‌طور کلی کمبود خمیرمایه در بازار نداریم، اما چون استقبال از نام تجاری فریمان نسبت به باقی برندها زیاد است، توزیع آن گاهی با مشکل مواجه می‌شود.

   15 شاطر خبره برای آموزش پخت نان کامل درنظر گرفته‌ایم

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان همدان نیز در ادامه با اشاره به مشکل مردم بهار در منطقه مسکن مهر جهت تأمین نان به‌دلیل مسافت زیاد با نانوایی، ابراز کرد: با توجه به جلسات هماهنگی برگزارشده در این خصوص، مقرر شد در همان منطقه یک واحد نانوایی تأسیس کنند تا مشکلات مردم برای تهیه نان رفع شود‌.

سیدحسین خوانساری اعلام کرد: مورد بعدی درخواست تأسیس و اعطای مجوز یک نانوایی برای یکی از روستاهای شهرک نهاوند است؛ این منطقه دو نانوایی فعال دارد که با توجه به جمعیت دو هزار و 500 نفری آنجا، پاسخ مثبت به این درخواست زیان‌ده خواهد بود، بنابراین منتفی است.

وی سپس افزود: هشت هزار قرص نان به دانشگاه ملایر اختصاص دارد که درخواست افزایش سهمیه از طریق یک نانوایی داشته‌اند. بررسی‌های لازم در این خصوص صورت گرفته و اگر نانوایی آرد را تحویل گرفته و نان عرضه کند، این درخواست عملی خواهد شد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان همدان در ادامه سخنان خود تأکید کرد: تولید نان کامل دغدغه بسیاری از ما بوده و بر این اساس تعداد نانوایی‌هایی که در این بخش فعالیت می‌کنند، احصا شده است. کیفیت نان تولیدی فوق‌العاده و مورد تأیید بوده، اما قیمت آن بالا است. از آقای گل‌محمدی (رئیس اتحادیه نانوایان همدان) خواسته‌ایم 15 شاطر خبره برای آموزش پخت نان کامل به ما معرفی کند.

   تا پایان سال مجوز سه نانوایی برای پخت نان کامل صادر خواهد شد

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان نیز در این جلسه بیان کرد: با توجه به پیگیری‌های استاندار همدان درخصوص نان سالم و باکیفیت دانشگاه علوم پزشکی نیز این مورد را در دستور کار خود قرار داد و مقرر شد آمادگی یک تا سه کارخانه برای تولید آرد سبوس‌دار جهت پخت نان کامل به نانواها تا پایان سال فراهم شود.

قدرت‌اله رستمی خاطرنشان کرد: مسئله حائز اهمیت این است که مردم همدان به نان سفید متمایل بوده و نسبت به مصرف نان کامل در برخی مناطق اقبالی وجود ندارد؛ نیاز است رسانه‌ها فواید مصرف نان کامل را فرهنگ‌سازی کنند.

وی سپس اذعان کرد: ما در کنار سیستم هستیم تا این امر محقق شود و تا پایان سال وظیفه خود را انجام می‌دهیم و مجوزهای لازم را برای نانوایی‌های واجد شرایط، صادر کنیم.

   رایزنی با یک شرکت دانش‌بنیان برای تولید خمیرمایه فریمان

محمدعلی محمدی، مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان نیز با اشاره به تعامل با یک شرکت دانش‌بنیان برای تولید خمیرمایه فریمان، تصریح کرد: مورد با دانش و امکانات موجود بوده و رایزنی با این مجموعه درحال پیگیری است.

   از 15 تُن خمیرمایه توزیعی، فقط 5 تُن جذب می‌شود

در ادامه رئیس اتحادیه نانوایان همدان در پاسخ به محمدی گفت: در همدان با توجه به شرایط موجود تا 50 سال دیگر هم تولید خمیرمایه فریمان جواب نخواهد داد.

ابوذر گل‌محمدی سپس متذکر شد: 15 تُن سهمیه خمیر مایه در استان است، اما فقط پنج تُن آن جذب می‌شود، چون کیفیت لازم را ندارد و اغلب نانواها به دنبال خمیرمایه فریمان هستند.

وی افزود: مسئله بعدی اینکه در بازدید از نانوایی‌های تهران در بخش پخت نان کامل درخواست کردیم یک گروه به همدان آمده و 20 شاطر آموزش بدهند که این اتفاق افتاد، مالک را به کوچه مشکی آوردیم، اجاره نانوایی تعیین شد و موارد لازم صورت گرفت، اما نانوا فرار کرد! آن‌قدر که جریمه شد و اذیتش کردند!

گفتنی است؛ در این جلسه نتیجه بازید نمایندگان غلات از نانوایی‌های همدان و آزمایش آرد نانوایی‌های استان، بررسی و اعلام شد؛ وضعیت آرد استان خوب بوده و گلوتن و پروتئین آرد در رِنج مطلوب قرار دارد.

شناسه خبر 75620