شناسه خبر:79016
1402/11/11 11:15:29

به احتمال قوی شنیده باشید که لقمان حکیم سعی می‌کرد هر کاری را برای جلب رضای الهی انجام دهد و تمجید و تحسین مردم را ملاک درست یا غلط بودن رفتارش نمی‌دانست. وی برای تعلیم چنین آموزه ارزشمند، روزی به پسرش گفت، فرزندم برو و مرکب را برای سفری آماده کن، پسر تمهیدات لازم را انجام داد و با پدر راهی سفر شدند، لقمان نخست فقط خود سوار بر مرکب شد، گروهی که نظاره‌گر بودند، گفتند ببین چه پدر سنگدلی! خود سوار است و فرزندش را پیاده به دنبال می‌کشد، سپس لقمان خود پیاده شد و پسر را سوار بر مرکب کرد، برخی مشاهده کردند و گفتند، چه فرزند بی‌ادبی تربیت کرده که با این برومندی سوار شده و پدر پیر و ضعیفش باید پیاده برود. در ادامه هر دو سوار شدند، بعضی پس از مشاهده گفتند چه مردم و افراد بی‌رحمی هستند، دلشان به حال مرکب بیچاره نمی‌سوزد. در مرحله بعدی هر دو پیاده شدند و مرکب را بدون سوار پیش بردند گروهی از کشاورزان نظاره‌گر گفتند، ببین چه سبک‌مغزانی هستند، سلامتی حیوان را بر سلامت خود ترجیح داده‌اند. در این زمان پدر به فرزندش تبسمی کرد و گفت، پسرم دیدی اقشار مختلف مردم چگونه‌اند؟ هرگونه کاری را انجام دهی، چیزی می‌گویند، پس تو کار را طوری انجام بده که موجب جلب رضایت الهی و عاقلانه باشد و بدان تو هیچگاه نمی‌توانی تمام مردم را خشنود ساخته و یا زبان آنان را ببندی.

این حکمت چیزی است که در مسائل مختلف زندگی در تمام ادوار و موضوعات متنوع به‌نوعی به وقوع می‌پیوندد که یکی از این موارد جریان انتخابات مجلس و خبرگان رهبری و عملکرد شورای نگهبان فعلی است؛ برخی دانسته یا ندانسته تا دیروز اشکال می‌کردند که چرا شورای نگهبان باید طوری عمل کند که متعاقبش این مشکلات پیش آید و امروز می‌گویند چرا هیچ‌گونه ملاحظه‌ای حتی نسبت به مسئله مهم میزان مشارکت مردم نکرده است! از اینکه بگذریم و توجه افراد را به این جلب کنیم که کار این شورا توجه خاص به میزان مشارکت نیست، بلکه صحت تأیید و احراز صلاحیت‌ها مورد هدف است، اما اگر کسی به‌درستی چشم‌ها را باز کند و منصفانه به قضیه بنگرد، تأیید خواهد کرد که به‌نوعی از حداقل سه نوع سلیقه در افراد احراز صلاحیت شده وجود دارد و راه برای تحقق سلائق مختلف البته با رأی من و شما، کاملاً باز است.

رهبر فرزانه انقلاب اسلامی به‌عنوان بهترین طبیب آگاه و دلسوز کشور، در بیانات خود با نمایندگان مجلس شورای اسلامی به‌نوعی غیر مستقیم برخورد حکیمانه لقمان را در مواجهه با دلسوزان حقیقی برای ایران اسلامی و برخی کج‌اندیشان داخلی و خارجی یادآور شدند و حالات مختلف و انواع مواجهه‌ها را با شورای نگهبان و مسئله مهم انتخابات مطرح کرده و آنچه لازم بود، دراین‌باره گفتند؛ «خواه ما پند بگیریم، خواه ملال!»، به‌علاوه توصیه ایشان شرکت حداکثری در انجام این تکلیف الهی و ملی با توکل به خدا برای پیشبرد کشور و در مقابله هوشیارانه با بدخواهان ایران اسلامی بود. ثبات قطعی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران که بارها حتی مورد اذعان دشمنان واقع شده است، هیچ راه معقولی را جز حضور فعال در پای صندوق‌های رأی پیش پای ما نگذاشته است و لزوم تغییر در روش‌ها که بخشی از آن در فرمایشات حکیمانه مقام معظم رهبری مطرح شد، مشارکت قوی را ضروری می‌نماید. به‌علاوه هریک از ما وظیفه اجتماعی داریم که دیگران را با طرح داشته‌ها و پذیرش کاستی‌ها دعوت و تشویق به حضور کنیم؛ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مدظله‌العالی فرمودند «اگر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مردم را قانع کنند قادر به حل مشکلات اقتصادی هستند، مشارکت بالا می‌رود». پس من و شما هم می‌توانیم به‌نوبه خود با گام برداشتن در همین راستا، به وظیفه ملی و انقلابی خود عمل کرده و موجب پیشرفت‌های بیش‌ازپیش و رفع نقیصه‌ها و مشکلات پیش رو شویم. إن‌شاءالله.

 

حسین صادقیان

شناسه خبر 79016