شناسه خبر:79363
1402/11/23 10:57:10
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان عنوان کرد:

بازگشت 206 واحد راکد و غیر فعال در استان به چرخه تولید

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان بیان کرد: در سال جاری 206 واحد راکد و غیر فعال در استان به چرخه تولید برگشتند.

سیدمجتبی حسینی عصر شنبه در نشست خبری اصحاب رسانه استان همدان که در سالن جلسات شهدای استانداری همدان برگزار شد، خاطرنشان کرد: اصحاب رسانه استان همدان همواره در انعکاس اقدامات دولت مردمی و انقلابی دولت سیزدهم با تمام امکانات پای کار بوده‌اند.

وی از بهره‌برداری 61 پروژه اقتصادی هم‌زمان با ایام‌الله دهه فجر در استان خبر داد و گفت: از این تعداد، 60 پروژه افتتاح و یک پروژه کلنگ‌زنی شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان با بیان اینکه برای یک‌هزار و 784 نفر ایجاد اشتغال در پروژه‌های اقتصادی بهره‌برداری‌شده طی ایام‌الله دهه فجر رقم خورده است، ادامه داد: این پروژه‌ها با اعتباری بالغ‌بر دو هزار و 392 میلیارد تومان افتتاح یا کلنگ‌زنی شدند.

حسینی با اشاره به شعار سال «رشد تولید و مهار تورم» که مقام معظم رهبری نسبت به آن تأکید ویژه‌ای داشتند، خاطرنشان کرد: در سال جاری بیش از 206 واحد غیر فعال و راکد در استان همدان به چرخه تولید برگشتند.

وی ضمن قدردانی از زحمات دستگاه‌های متولی ایجاد اشتغال در استان، بیان کرد: چهار دستگاه صنعت، معدن و تجارت، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، جهاد کشاورزی و اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی برای بازگشت این 206 واحد راکد و غیر فعال مشارکت داشته‌اند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان از برگزاری جلسات ستاد تسهیل به‌صورت هفتگی در استانداری همدان خبر داد و افزود: این جلسات سه‌شنبه هر هفته و با حضور شخص استاندار همدان برگزار می‌شود.

* اعطای 600 میلیارد تومان تسهیلات در قالب بند الف تبصره 18

حسینی با اشاره به اینکه 94 درصد سرمایه واحد‌های تولیدی از طریق تسهیلات اعطایی است، عنوان کرد: بیش از یک‌هزار و 600 میلیارد تومان تسهیلات در قالب بند الف تبصره 18 به واحد‌های بزرگ استان پرداخت شده است.

وی از پرداخت یک‌هزار و 300 میلیارد تسهیلات برای مشاغل خُرد و کارگاهی در استان همدان خبر داد و افزود: بیش از 161 میلیارد تومان تسهیلات نیز به مشاغل خانگی استان در سال جاری پرداخت شده است. ‌

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان با اشاره به اینکه تسهیلات اعطایی اشتغال مربوط به سال گذشته است، عنوان کرد: پرداخت تسهیلات مربوط به سال قبل بوده و در سال آینده نیز تسهیلات سال 1402 پرداخت خواهد شد ‌.

* راه‌اندازی رصد خانه پایش و کنترل تورم از تیرماه سال جاری در استان

حسینی از راه‌اندازی رصد خانه پایش و کنترل تورم از تیرماه سال جاری در استان خبر داد و گفت: با راه‌اندازی این رصدخانه شاهد کاهش نرخ تورم در استان همدان هستیم.

وی با بیان تورم در استان از مردادماه سیر نزولی داشته است، ادامه داد: قطعاً کاهش نرخ تورم به‌علت راه‌اندازی رصدخانه پایش و کنترل تورم است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان کاهش تورم را مطالبه به‌حق مردم دانست و افزود: کنترل قیمت کالا‌ها در دو گروه کالایی خوراکی و غیر خوراکی با 24 کالا بررسی می‌شود که شامل 600 قلم کالا است.

حسینی با اشاره به اینکه افزایش قیمت کالا در رصدخانه پایش و کنترل تورم مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد، عنوان کرد: در این رصدخانه داده‌کاوی کالا انجام می‌شود و بعد از آن تجزیه و تحلیل داده‌ها اتفاق می‌افتد؛ اگر شاهد افزایش قیمت یک کالا باشیم، با برگزاری جلسات تخصصی، به آن ورود می‌کنیم تا علت‌های اصلی بررسی و اصلاح شوند.

وی با بیان اینکه رصد افزایش قیمت کالا‌ها از طریق استعلام قیمت از فروشگاه‌های فعال در استان به‌صورت تصادفی انجام می‌شود، بیان کرد: مسئله تورم همواره به‌صورت سالیانه مورد بررسی قرار می‌گیرد، اما با راه‌اندازی این رصدخانه به‌صورت ماهانه نسبت به بررسی وضعیت قیمت کالا‌ها در بازار اقدام می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان از راه‌اندازی بازارچه‌های عرضه مستقیم محصولات و کالا در سطح استان خبر داد و گفت: سال گذشته این بازارچه در خیابان نظربیگ راه‌اندازی شد و امسال هم شاهد راه‌اندازی یک بازارچه دیگر در شهرک شهیدمدنی هستیم.

حسینی از آماده‌سازی 15 بازارچه جدید عرضه مستقیم محصولات و کالا برای بهره‌برداری در ماه‌های آینده خبر داد و افزود: مردم در این بازارچه‌ها می‌توانند کالاهای ضروری خود را با قیمت مناسب و کیفیت بالا تهیه کنند.

وی با اشاره به اینکه حمایت از فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌های کوچک و خُرد نیز در اولویت ما قرار دارد، خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی بازارچه‌های عرضه مستقیم محصولات و کالا، هیچ آسیبی متوجه سایر فروشگاه‌های فعال در استان نخواهد شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان مردمی‌سازی اقتصاد را از رویکرد‌های مهم دولت سیزدهم دانست و ادامه داد: یکی از مصادیق مهم مردمی‌سازی اقتصاد، تشکیل تعاونی‌ها است که مشارکت مردم در اقتصاد را به دنبال دارد.

حسینی همچنین از راه‌اندازی یک‌هزار و 316 تعاونی در سطح استان خبر داد و گفت: استان همدان در سال جاری موفق به کسب رتبه نخست کشوری در مدیریت تعاون شد.

وی با اشاره به ایجاد تعاونی‌های توسعه و عمران در سطح شهرستان‌های استان، عنوان کرد: تاکنون در هشت شهرستان این تعاونی‌ها راه‌اندازی شده است و در دو شهرستان دیگر نیز در دست اقدام است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان از کسب رتبه برتر کشوری در اقتصاد دانش‌بنیان خبر داد و افزود: در سال جاری نیز به لطف خداوند متعال همین افتخارآفرینی برای استان اتفاق خواهد افتاد.

حسینی با اشاره به تشکیل دو زنجیره ارزش در استان همدان، بیان کرد: تشکیل این زنجیره‌های ارزش آورده‌های فراوانی برای اقتصاد استان و درنهایت کشور خواهد داشت.

وی استفاده از ظرفیت دانشجویان نخبه و کارآمد را از دیگر برنامه‌های دولت دانست و ادامه داد: در استان همدان 9 محور و مأموریت مهم شناسایی و به 9 دانشگاه فعال در استان واگذار شده است که این دانشگاه‌ها با بررسی آن‌ها، راهکار‌های اجرایی و عملیاتی برای اصلاح ارائه کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان با اشاره به اینکه مبارزه با فرار مالیاتی در استان همدان همواره مورد توجه بوده است، عنوان کرد: با پیگیری‌های لازم تدابیری برای فرار مالیاتی در استان اندیشیده شد که رئیس سازمان امور مالیاتی کشور نیز به‌خاطر این اقدامات از استان همدان به‌صورت ویژه تجلیل کردند.

* مبارزه با فرار مالیاتی و 1000 میلیارد آورده برای استان

حسینی با بیان اینکه مبارزه با فرار مالیاتی یک‌هزار میلیارد آورده برای استان داشته است، بیان کرد: پردیس نوآوری و فناوری کشاورزی و همچنین پارک سلامت در استان همدان نیز امسال راه‌اندازی شد.

وی ایجاد سامانه «کار اینجا» را یک اقدام اثرگذار برای معرفی اشتغال‌های مورد نیاز در استان همدان دانست و افزود: در این سامانه کارخانه‌ها و کارگاه‌ها می‌توانند نیازسنجی افراد مورد نیاز خود را انجام داده و افراد متقاضی اشتغال نیز که دارای شرایط لازم هستند، می‌توانند نسبت به ثبت‌نام و بارگذاری مدارک خود اقدام کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان از تحقق 106 درصدی تعهد اشتغال در استان خبر داد و گفت: تعهد استان در سال جاری 20 هزار و 706 نفر بوده است که تاکنون بیشتر از تعهد را انجام داده‌ایم.

حسینی با بیان اینکه گردشگری اصلی‌ترین محور تولید استان است، خاطرنشان کرد: استان همدان دارای یک‌هزار و 800 اثر تاریخی است که قطعاً برگزاری نمایشگاه گردشگری می‌تواند کمک خوبی برای معرفی این جاذبه‌های تاریخی باشد.

وی با اشاره به اینکه برگزاری نمایشگاه گردشگری می‌تواند جذب سرمایه‌گذار را به دنبال داشته باشد، ادامه داد: این نمایشگاه رویکرد خوبی برای جذب گردشگر داخلی و خارجی نیز هست.

* همدان میزبان هیئت ازبکستانی در 25 و 26 بهمن‌ماه

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان از برگزاری نمایشگاه گردشگری از 23 تا 26 بهمن‌ماه در تهران خبر داد و افزود: جانمایی غرفه‌های استان همدان نیز همراه با استان کرمان در سالن شماره 27 خواهد بود.

حسینی با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های مهم در اجرای نمایشگاه گردشگری حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه است، ادامه داد: ان‌شاءالله بتوانیم با همت دستگاه‌های اجرایی و مردم شریف استان و به‌ویژه اصحاب رسانه در این نمایشگاه، استان را به‌خوبی معرفی کنیم.

وی با بیان اینکه سفر به ازبکستان توسط هیئتی از استان همدان دستاورد‌های مهمی داشت، عنوان کرد: این سفر از 17 تا 21 دی‌ماه و با حضور هیئتی از استان به بخارا و تاج کند انجام شد که همدان نیز میزبان هیئتی از ازبکستان در 25 و 26 بهمن‌ماه خواهد بود و همچنین همین هیئت بازدیدی از نمایشگاه گردشگری در 23 و 24 بهمن‌ماه خواهند داشت.

 

 

شناسه خبر 79363