شناسه خبر:81520
1403/2/1 09:38:58

یک استاد حوزه علمیه درباره دعا و برآورده شدن آن گفت: برآورده شدن دعا گاهی به مصلحت انسان نیست، گاهی انسان یک چیزی را دوست دارد اما دعا برآورده نمی‌شود چون برای فرد مکروه است زیرا خداوند آن چیز را برای ما نمی‌پسندد.

حجت‌الاسلام رجائی خراسانی در یکی از جلسات خود درباره اینکه چرا دعای انسان همیشه برآورده نمی‌شود توضیحاتی ارائه داد و گفت: برآورده شدن دعا گاهی به مصلحت انسان نیست، گاهی انسان یک چیزی را دوست دارد اما دعا برآورده نمی‌شود چون برای فرد مکروه است زیرا خداوند آن چیز را برای ما نمی‌پسندد.

وی ادامه داد: در واقع گاهی خواسته‌ای را از خدا می‌خواهیم و محقق نمی‌شود چون خداوند متعال اگر به ما بدهد برای ما مشکل ایجاد می‌شود.

این استاد حوزه علمیه با تعریف داستانی از یکی از اصحاب پیامبر(ص) این موضوع را تبیین و خاطرنشان کرد: ثعلبه انصاری از اصحاب پیامبر(ص) و ‌تهی‌دست بود، این فرد هر زمان خدمت رسول گرامی اسلام می‌آمد به پیامبر(ص) می‌گفت «شما دعای کنید من پولدار بشوم» و طبق آنچه در قرآن هم آیه نازل شده است اگر من پولدار بشوم «لَنَصَّدَّقَنَّ وَلَنَکُونَنَّ مِنَ الصَّالِحِینَ /آیه 75 سوره‌ توبه» حتما صدقه می‌دهم و از نیکوکاران خواهم بود.

حجت‌الاسلام رجائی خراسانی تاکید کرد: این فرد بسیار زیاد خدمت پیامبر اکرم(ص) رسید و ‌اصرار و التماس داشت اما پیغمبر(ص) به او ‌تاکید می‌کرد این دعا به صلاح تو نیست.

وی افزود: در این میان ثعلبه خیلی که اصرار کرد پیغمبر(ص) برایش دعا کرد و کاسبی‌اش رونق گرفت و کم‌کم که سرش شلوغ شد گاهی چند وعده دیگر به نماز پیغمبر(ص) هم نمی‌رسید.

این استاد حوزه علمیه ابراز کرد: ثعلبه یک دادمداری عظیمی خارج از مدینه ‌به ‌راه انداخت تا وقتی که دستور زکات بر پیامبر(ص) نازل شد، پیغمبر(ص) مامورین زکات را فرستادند تا بروند از قبایل و از جمله ثعبه انصاری زکات دریافت کنند، وقتی مامورین رفتند همه را جمع کردند به پیش ثعلبه انصاری که رسیدند گفتند نوبت زکات توست و قبایل این طور رفتار کردند تو چه کار خواهی کرد؟.

حجت‌الاسلام رجائی خراسانی بیان کرد: ثعلبه یکم با خودش کلنجار رفت دید زکات اموالش بسیار زیاد است گفت بروید به پیغمبر(ص) بگوئید ثعلبه زکات را نمی‌دهد. وقتی به خدمت پیغمبر(ص) موضوع را گفتند ایشان سه بار تکرار کردند «وای بر ثعلبه» دستور خداوند را عمل نکرد.

وی یادآور شد: پس گاهی برآورده شدن برخی دعاها به صلاح ما نیست، ما انسان‌ها این طور هستیم که وقتی کارمان از کار می‌گذرد دیگر برخی چیزها را فراموش می‌کنیم.

این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: خداوند هم در قرآن کریم بیان می‌کند وقتی که در طوفان گیر می‌کنید خداوند را با سفتی و سختی می‌طلبید اما پای شما که به خشکی می‌رسد خدا را فراموش می‌کنید.

حجت‌الاسلام رجائی خراسانی در پایان گفت: ما انسان‌ها تا وقتی حاجت داریم در خانه امام رضا(ع)، هیئت، مسجد، نذر و ‌نیاز و دعا می‌رویم اما همین که حاجت خود را می‌گیریم باز کم‌کم وارد دنیا و غفلت‌های آن می‌شویم.


منبع: خبرگزاری ایسنا

شناسه خبر 81520