شناسه خبر:83518
1403/3/22 11:31:38

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه گفت: زنجیرهای ارزش راهبردی محصولات کشاورزی باید در استان تکمیل شود تا اشتغال در استان ایجاد شود.

عبدالوحید محمدی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه  در نخستین جلسه کمیسیون کشاورزی که در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمانشاه برگزار شد ضمن عرض تسلیت شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهانش، اظهار کرد: این شهید بزرگوار زمانی دولت را تحویل گرفت که رشد اقتصادی کشور به گفته سازمان‌های بین‌المللی منفی بود، در حالی که اکنون رشد کشور مثبت است.
وی با اشاره به کارهای بزرگ شهید جمهور، ادامه داد: روابط بین‌الملل در دولت سیزدهم گسترش یافت و سفارت‌خانه‌هایی که تعطيل شده بود، بازگشایی شد. در زمان کرونا و شرایط تحریم واکسیناسیون کل کشور انجام شد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه خاطرنشان کرد: در واقع این شهید بزرگوار، در میدان عمل اثبات کرد که می‌توان چرخ هسته‌ای و چرخ اقتصادی را با هم چرخاند. ما در این دولت کاهش نرخ تورم داشتیم، البته سال آینده می‌توان نتیجه تلاش‌های او به خصوص در زمینه ساخت نیروگاه و پالایشگاه که نیازمند چند سال زمان است، را به وضوح مشاهده کرد.
وی تأکید کرد: در خصوص مسائل مربوط به جهاد کشاورزی از مسوولان مربوطه که در جریان مشکلات هستند، می‌خواهم قبل از ایجاد مشکل و یا بزرگ شدن آن مکاتبه لازم را انجام دهند تا پیگیری‌های مربوطه را از نمایندگان و استاندار داشته باشیم‌.
محمدی افزود: ما این آمادگی را داریم تا با محوریت اتاق بازرگانی به صورت میدانی از دهستان‌ها یا بخش‌ها بازدید کرده و مشکلات را از نزدیک بررسی کرده و مسائل مربوطه در حوزه اقتصادی را در حد توان حل کنیم.
وی در ادامه ضمن تاکید بر اهمیت جشنواره‌ها برای معرفی محصولات استان، بیان کرد: این جشنواره‌ها برای شناساندن محصولات استان بسیار مفید هستند. متأسفانه ما در زمینه‌ اطلاع‌رسانی قوی نیستیم و باید در این زمینه قوی‌تر شویم. برای نمونه استاندار استان هر هفته 2 روز در تهران پیگیر مشکلات است.
این مسوول با تاکید بر ایجاد زنجیره‌های ارزشی در استان کرمانشاه، بیان کرد: ما می‌خواهیم گندم را در استان به صورت آرد درآورده و بعد به استان‌های دیگر صادر کنیم. در واقع زنجیرهای ارزش راهبردی محصولات کشاورزی باید در استان تکمیل شود تا اشتغال در استان ایجاد شود. صنایع تبدیلی به ویژه در بخش کشاورزی مانند کارخانه رب‌گوجه‌فرنگی، چیپس، فرآوری محصولات دامی و صنایع بسته‌بندی باعث می‌شود تا کشاورز یا دامدار دغدغه‌ای برای فروش محصولش نداشته باشد؛ از طرف دیگر این صنایع منجر به اشتغالزایی برای جوانان استان می‌شد. همچنین باید کارشناسی لازم برای تبدیل دام زنده به محصولات فرآوری شده انجام گیرد و گوشت مازاد به صورت لاشه و یا بسته‌بندی به استان‌های دیگر صادر شود.
محمدی در خصوصی ارائه تسهیلات، بیان کرد: بانک در خصوصی افراد و شرکت‌های خوش‌حساب تسهیلات پرداخت کند، در مورد بدهکاران که از دولت طلب دارند، آن مقدار که از دولت دارند، از بدهی آن‌ها کم می‌شود و مابقی آن را پرداخت کنند. برای حل مشکل خرید جو پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم که خرید تضمینی صورت گیرد تا کشاورزان ضرر نکنند.

وی افزرود: مسئله‌ قطعی برق مشکل مربوط به کل کشور است و سهمیه برق را تهران تعیین می‌کند، ولی ما سعی می‌کنیم، قطعی برق در حوزه صنایع را کمتر و یا جبران کنیم.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه در پایان، تأکید کرد: اميدوارم در انتخابات پیشرو، مردم یک مشارکت مثال‌زدنی پر شور رقم برنند و نیز دولت جدید ادامه‌دهنده راه رئيس جمهور شهید باشد.
گفتنی است، رضا سلیم ساسانی رئیس اتاق کرمانشاه در ابتدای این نشست، اظهار کرد: ما در اتاق بازرگانی انتقال مشکلات استان به مسوولان و دولت را وظیفه خود می‌دانیم؛ این جلسه را در زمینه انتقال و حل مشکلات برگزار کرده‌ایم.
حسین حیدری مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه در ادامه در خصوص ممنوعیت خروج دام زنده از استان، اظهار کرد: این ممنوعیت به دلیل بیماری تب برفکی برای دام سبک بوده است؛ در واقع ما یک زنجیر ایمن داشته‌ايم. در این زمینه دام را به صورت لاشه به استان‌های دیگر صادر می‌کنیم. همچنین در مورد دام حذفی محدودیتی نداریم
فرشاد صابری مدیر امور شعب بانک کشاورزی استان کرمانشاه نیز، گفت: بانک کشاورزی تنها بانک تخصصی در حوزه کشاورزی و متخصص به کشاورزان است. در واقع 91 درصد سرمایه‌گذاری این بانک بخش کشاورزی و تنها 9 درصد باقی‌مانده تسهیلات تکميلی نظیر قانون حمایت از جوانی جمعیت است. در واقع در جاهای دارای اولویت کشاورزی سرمایه‌گذاری شده است.
وی اضافه کرد: 937 ميليارد تومان تسهیلات بذری برای استان کرمانشاه تعيين شده است، ولی متأسفانه منبعی برای آن را معرفی نشده‌ است. در سال گذشته 450 میلیارد تومان خرید بذر داشته‌ایم. ولی متأسفانه 100 ميليارد تومان آن هنوز وصول نشده است. ما در این زمینه ما 8 شرکت خوش‌حساب داریم. ولی یک سری از بدهکاران هستند که از دولت طلبکار هستند.
در این جلسه مشکلات مربوط به بذر، خرید تضمینی گندم، جو، مسائل مربوط دام، قطعی برق و مسائل مربوط به بانک کشاورزی‌ مورد بررسی قرار گرفت.

شناسه خبر 83518