شناسه خبر:83687
1403/3/26 16:38:31

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کردستان گفت: میانگین تصفیه فاضلاب در کشور ۲۵ درصد و این رقم در استان حدود ۸۵ درصد است در این راستا جزو استان‌های برتر کشور هستیم.

 محمد فرهاد روز شنبه در نشست خبری در سنندج اظهار کرد: میانگین شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهری در کشور ۵۰ درصد ولی در استان ۹۶.۵ درصد است و تقریبا در این زمینه استان اول کشور هستیم.

وی افزود: در حوزه روستایی نیز در حال حاضر ۸۱ درصد از جمعیت روستایی زیرپوشش خدمات آب سالم قرار دارند و در مجموع ۸۰ درصد فاضلاب جمع‌آوری شده در استان تصفیه می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کردستان اضافه کرد: از جمعیت ۱.۸۹ میلیون نفری استان ، ۱.۳ میلیون نفر در 33 شهر و مابقی هم در یک‌ هزار و ۶۷۱ روستا زندگی می‌کنند.

فرهاد ادامه داد: در حوزه فاضلاب روستایی نیز ۳.۳۶ درصد جمعیت استان تحت پوشش هستند در حالی که میانگین کشوری نیم درصد است که البته با وجود وضعیت بهتر و چند برابری نسبت کشور در مجموع در این سرفصل در کل کشور وضعیت مطلوبی وجود ندارد.

وی یادآور شد: در بخش آب‌های سطحی ۱۱ تصفیه خانه آب در مدار بهره برداری داریم که شامل تصفیه‌خانه‌های شماره یک و 2 شهر سنندج، تصفیه‌خانه شماره یک و 2 سقز، بانه، حسن آباد یاسوکند بیجار، مریوان، دلبران، دیواندره و روستایی قلیان می‌شود که همگی در مدار بهره‌برداری قرار دارند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کردستان افزود: تصفیه خانه‌های شماره یک و 2 شهر سنندج و شماره یک سقز نیز در حال ارتقا است و در بخش فاضلاب نیز ۱۰ تصفیه خانه در شهرهای، سنندج، سقز، بانه، مریوان، قروه، بیجار، سریش‌آباد، کامیاران و حسن‌آباد یاسوکند در مدار بهره‌برداری قرار دارد.

فرهاد گفت: تصفیه خانه‌های فاضلاب شهرهای دیواندره و دهگلان در حوزه شهری و خامسان، شوی و سراب‌قامش نیز در حوزه روستایی در دست احداث است تصفیه‌خانه‌ شهرهای مریوان، سقز، بانه و سریش‌آباد هم در دست ارتقای کمی و کیفی هستند.

وی با بیان اینکه ۳۲ واحد آزمایشگاه کنترل کیفی در سطح استان داریم، اضافه کرد: ۲۰ واحد از این تعدد در بخش آب و ۱۳ واحد مربوط به بخش فاضلاب است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کردستان گفت: همچنین آزمایشگاه تصفیه‌خانه بخش آب شهر سنندج به عنوان آزمایشگاه مرکزی یکی از بهترین و به روزترین آزمایشگاه‌ها در سطح کشور محسوب می‌شود.

فرهاد با بیان اینکه در سطح استان ۵۸۳ هزار فقره اشتراک آب وجود دارد، افزود: مجموع آب استحصال در کل استان حدود ۱۶۸ میلی مترمکعب در طول سال است که ۵۰ درصد آن از محل آب‌های سطحی و ۵۰ درصد نیز از محل آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود.

به گفته وی، تامین آب‌های سطحی مصرفی استان از طریق ۱۱ سد موجود انجام می‌شود و آب‌های زیرزمینی هم از ۶۳۷ حلقه چاه یک‌هزار و ۷۷ چشمه و ۲۱ رشته قنات تامین می‌شود.

 

وی اضافه کرد: در زمینه تصفیه خانه‌های فاضلاب ظرفیت تصفیه خانه‌ها فاضلاب‌های در مدار بعد از اینکه تصفیه خانه شهر سنندج ارتقا پیدا کرد از ۱۰۰ هزار مترمکعب در طول شبانه روز به ۱۵۰ هزار مترمکعب رسید در سفر دور دوم رییس جمهور شهید ظرفیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب استان به ۱۱۶.۴۵ میلیون مترمکعب در سال رسید.

شناسه خبر 83687