شناسه خبر:9734
1398/4/15 09:30:08

سپهرغرب، گروه خبر: هنرمند مشهور کرد گفت: آوازه هنر در ایران آن‌گونه که لازم بوده، بلند شده و فرهنگ، ریشه و اساس زندگی باهم بودن است و همه قوانینی که انسان‌ها درست کرده‌اند برای این است که باهم زندگی کنند.
مظهر خالقی در اختتامیه کنگره بین‌المللی مشاهیر کرد که پنج‎شنبه گذشته در تالار مولوی دانشگاه کردستان و با حضور وزیر ارشاد برگزار شد، اظهار کرد: افکار باهم زیستن و باهم بودن، رسمی است که پروردگار بنا نهاده و باید آن را حفظ کنیم تا خدا از ما نرنجد.
وی گفت: سنندج شهر و زادگاه من است، همه به زادگاه خود افتخار می‌کنند اما من شهرم را با مستوره‌ اردلان مورخ، نویسنده و شاعر و آیت‌الله محمد مردوخ می‌شناسم که این فرهنگ را به ما دادند که اهل علم، هنر و فرهنگ باشیم.
این هنرمند نام‎آشنای کُرد، خاطرنشان کرد: آوازه هنر در ایران آن‌گونه که لازم بوده، بلند شده و فرهنگ، ریشه و اساس زندگی باهم بودن است و همه قوانینی که انسان‌ها درست کرده‌اند برای این است که باهم زندگی کنند.
خالقی عنوان کرد: آداب‌ورسوم و اخلاق و کردارمان را از طبیعت گرفته‌ایم و اگر طبیعت را می‌خواهیم باید یکدیگر را نیز بخواهیم.
این اسطوره موسیقی کُرد ادامه داد: طلیعه این حرکت فرهنگی یک حرکت انسانی است و نخستین پشتیبان این حرکت فرهنگی که ملاقات کردم‌ استاندار بود و به‌واسطه افراد زیادی که از کودکی با آن‌ها در ارتباط بوده‌ام می‌توانم تشخیص دهم دل و روح انسان‌ها چقدر به هم نزدیک است.
وی اذعان کرد: آنچه طی این دو روز متوجه شدم آن است که کنگره یک حرکت امروزی است که رستگاری همه آدم‌ها و انسان‌های کِرد را به دنبال دارد.
خالقی تصریح کرد: بنده تابع فرهنگ و هنر انسان‌ها هستم و هیچ‌چیز در من تأثیرگذار نیست، جز حرمت انسان که از ناله درون، شعر، هنر، صدای داوودی، نقاشی و موسیقی الهام گرفته‌ام اما به علت مشکلاتی که داشتم، نتوانستم یک خواننده همیشگی باشم.
این اسطوره موسیقی کُرد با اشاره به اینکه موزیک سه بعد انسانی دارد، گفت: این ابعاد شامل کلام، تاریخ و سرگذشت و همچنین آوایی است که از درون انسان بر اساس موقعیت او برمی‌خیزد و می‌تواند شامل شکرگزاری به درگاه احدیت، خنده و گریه اشخاص باشد که از لابه‌لای ملودی و صدا از حنجره بیرون می‌آید.
خالقی از همه همشهریان تقدیر و تشکر کرد و افزود: به زبان فارسی صحبت کردم تا همه مسؤولان و مردم صحبت‌های من را متوجه شوند.
وی اضافه کرد: از درون، دل و افکار و پنجه هنرمندان جز زیبایی‌های طبیعت چیزی تراوش نمی‌کند و از حرکت فرهنگی و انسان‌دوستی استاندار کردستان برای پرورش جامعه هماهنگ تقدیر می‎کنم.
مظهر خالقی بعد از 38 سال دوری از وطن و برای حضور در کنگره بین‌المللی مشاهیر کرد به سنندج بازگشته‌است.
گفتنی است؛ کنگره بین‌المللی مشاهیر کُرد روزهای 11 و 12 تیرماه جاری با حضور مسؤولان استانی و کشوری، هنرمندان و اسطوره‌های کُرد ازجمله مظهر خالقی و شهرام ناظری و با تجلیل از 30 مشاهیر کُرد جهان برگزار شد.

شناسه خبر 9734