شناسه خبر:12802
1398/7/18 08:41:13

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: گسترش زندگی شهرنشینی و استفاده روزافزون از وسایل حمل‌ونقل به یکی از الزامات زندگی شهری و ماشینی انسان امروزی تبدیل‌شده و نخستین نکته‌ای که به ذهن متبادر می‌کند سهولت در تردد و لزوم تأمین زیرساخت‌ها و شبکه‌های ارتباطی تردد و عبور و مرور است که بی‌شک این امر مستلزم زمان و هزینه بسیاری بوده و نیازمند مداقه متولیان امر در این راستا است.

یکی از مهم‌ترین مسائل در کاهش ترافیک، آلودگی هوا، کاهش خطرات و تصادفات رانندگی و کوتاه‌تر کردن مسیر، جاده‌های کمربندی یا کنارگذر شهری هستند که به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و مؤثرترین نیازهای هر شهر برای روان‌سازی و تسهیل در تردد وسایل نقلیه موردتوجه قرار می‌گیرد چنانکه با هدایت بار ترافیکی سنگین و حجمی به بیرون شهرها از ایجاد گره‌های ترافیکی جلوگیری کرده و درعین‌حال به تردد درون‌شهری نیز کمک می‌کنند.

توسعه کمی و کیفی راه‌های ارتباطی استان همدان که در طول سال‌های اخیر بیشتر به دلیل قرار گرفتن در مسیر زائران اربعین مورد توجه است، یکی از برنامه‌هایی بوده که در دستور کار مجریان و مدیران قرارگرفته تا به روان‌سازی حرکت خودروها کمک کند. یکی از این اقدامات ایجاد کنارگذر غربی همدان است که با راه‌اندازی آن خودروهایی که مبدأ آن‌ها از تهران به سمت استان‌های غربی کشور است وارد شهر همدان نشده و از این کنارگذر طی مسیر کنند.

پروژه کنارگذر غربی و شرقی همدان در سال 89 کلید خورد تا با تکمیل عملیات ساخت آن، ترافیک خودروهای سنگین خارج از شهر همدان انجام‌شده و دیگر شاهد تردد کامیون‌ها و تریلرها از داخل شهر نباشیم. کنارگذر همدان 50 کیلومتر است که کنارگذر غربی 28 کیلومتر و کنارگذر شرقی 22 کیلومتر طول دارد و گذر غربی به سمت کرمانشاه و گذر شرقی به سمت ملایر طراحی‌شده که بر اساس زمان‌بندی صورت گرفته این پروژه باید در سال 98 به بهره‌برداری می‌رسید اما اعلام زمان‌های مختلف از سوی مسؤولان نشان می‌دهد این‌طور نیست و حالا حالاها باید منتظر باشیم. با این اوصاف آنچه در ادامه می‌خوانید گفت‌وگوی خبرنگار سپهرغرب با آرش علیزاده، سرناظر پروژه کنارگذر غربی همدان و وضعت فعلی آن است:

     عملیات ساخت سال آینده به پایان می‌رسد

سرناظر پروژه کنارگذر غربی همدان با اشاره به لزوم ایجاد کنارگذر، گفت: آزادراه تهران- همدان و همدان- کرمانشاه، همدان را به یکی از محورهای پرتردد تبدیل کرده بود که ایجاد کنارگذر را برای آن ضروری می‌کرد تا خودروهای عبوری از این مسیر دیگر وارد همدان نشده و با کوتاه کردن زمان سفر و کاهش ترافیک از کنارگذر، مسیر خود را طی کنند.

آرش علیزاده خاطرنشان کرد: کنارگذر غربی همدان از پلیس‌راه تهران محور همدان- رزن به طول 28 کیلومتر آغازشده و در انتها به سه‌راه صالح‌آباد ختم می‌شود، ضمن اینکه از روستاهای دستجرد، لالجین و کریم‌آباد می‌گذرد.

سرناظر پروژه کنارگذر غربی همدان افزود: این پروژه در سال 89 با پیمانکاری همدان پارس آغاز و در سال 94 به شرکت چاوش بنا واگذار شد تا طبق قرارداد با عملیات تکمیلی کنارگذر غربی، کار خود را آغاز کند.

علیزاده با تأکید بر اینکه کنارگذر غربی و شرقی همدان دو پروژه هستند که درنهایت به هم متصل شده و یک کنارگذر خواهند شد، اظهار کرد: با اتمام این پروژه کمربندی شاهد صرفه‌جویی در مصرف سوخت خودروها، جلوگیری از آلودگی هوا و کاهش ترافیک شهر خواهیم بود زیرا خودروهایی که از تهران می‌آیند از این طریق به سمت غرب کشور می‌روند.

وی تشریح کرد: در بیش از 16 کیلومتر از این مسیر 28 کیلومتری، سه لایه آسفالت نهایی و تا کیلومتر 18 نیز عملیات خاک‌ریزی انجام‌شده و حدود یک کیلومتر آماده آسفالت است که با این اوصاف، بیش از 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌است.

سرناظر پروژه کنارگذر غربی همدان در پایان خاطرنشان کرد: تاکنون 33 میلیارد تومان هزینه این پروژه شده و آخرین صورت‌وضعیت نشان می‌دهد حدود 30 میلیارد تومان دیگر نیز نیاز است، خوشبختانه پروژه در حال اجرا بوده و اگر مشکلی پیش نیاید تا سال دیگر تکمیل خواهد شد.

در خاتمه باید گفت؛ با توجه به عبور و مرور خودروهای سنگین از همدان به غرب کشور، اولویت اجرای پروژه کنارگذر غربی بر کسی پوشیده نبود، اما به دلیل برخی سیاست‌ها مبنی بر پیش بردن هم‌زمان دو پروژه غربی و شرقی، تأمین اعتبار برای این دو پروژه در یک بازه زمانی با مشکل مواجه شد و باوجود وعده‌هایی که برای افتتاح در سال 97 یا 98 داده شد، اما درواقع پیشرفت 60 یا 70 درصدی را در گفته‌های مسؤولان نشان می‌داد.

سیاست اولویت‌بندی پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام دولت دوازدهم کنارگذر غربی همدان را در اولویت قرار داد تا از این طریق جانی تازه به این پروژه ببخشد.

سرگذشت این پروژه تاکنون هر چه که بوده دو نکته را باید به جد موردتوجه قرار داد؛ نخست استهلاکی که در طول مدت اجرای پروژه بر آن عارض می‌شود و البته افزایش قیمت مصالح و تجهیزات موردنیاز برای ادامه کار که با توجه به گرانی، مسئله دور از ذهنی نیست و تأخیر هرروزه اجرا این هزینه‌ها را بیشتر می‌کند و دیگری افتادن بار ترافیکی عبوری استان بر دوش معبر درون‌شهری به دلیل تأخیر در ساخت کنارگذر که مشکلات بی‌شماری از ترافیک و آلودگی تا طولانی شدن مسیر خودروهای عبوری و افزایش مصرف سوخت آنان را به دنبال خواهد داشت؛ بنابراین انتظار می‌رود وعده افتتاح این کنارگذر در سال آینده به ثمر نشسته و کار باقوت پیش رود!

شناسه خبر 12802