شناسه خبر:1371
1397/7/23 08:58:40

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی گفت: از قوه قضائیه انتظار می‌رود بسیار جدی‌تر و با قاطعیت بیشتر با مفسدین اقتصادی برخورد کند و امان را از مفسدین اقتصادی ببرد.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین احد آزادیخواه: علت مخالف خود در تصویبCFT  را عدم پایبندی کشوری همانند آمریکا در تجربه برجام دانست و اظهار کرد: مهمترین علت مخالفت عدم اطمینان و ناامیدی به اینگونه معاهدات بین‌المللی است به طوریکه روی کار آمدن دولت جدید آمریکا و بدعهدی‌های صورت گرفته توسط ترامپ نشان از یک ناهماهنگی مدیریتی در دولت این کشور دارد.
 
وی با اشاره به وجود عضوهای ناظر در این معاهده افزود: عضوهای ناظر FATF عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی هستند که با پذیرش این عهدنامه عملا به آنها این اجازه را می‌دهیم تا بر رفتار مالی ایران  نظارت داشته باشند.
 
آزادیخواه با بیان اینکه این کشورها دلسوز ملت ما نیستند که باپذیرش معاهده FATF در زمینه اقتصادی گشایشی صورت گیرد، عنوان کرد: همانطور که در قضیه تروریسیم شاهد آن هستیم حمایت‌های همه‌جانبه‌ای از تروریست‌ها توسط این دو رژیم صورت می‌گیرد که آخرین‌بار در حادثه تروریستی اهواز بود که حتی به محمدطاهای چهار ساله هم رحم نکردند، آیا اینها حافظ منافع جمهوری اسلامی ایران در سطح بین‌المللی خواهند بود و دلسوز ما هستند؟ آنها تنها به فکر منافع خود هستند.
 
وی با اشاره به اینکه کشورهایی که به این کنوانسیون پیوستند در همان لحظه گره‌های اقتصادی آنها باز نشد، بیان کرد: موافقان این معاهده منافع اقتصادی کشور را در پیوستن به FATF می‌دانند که با پیوستن به آن مشکلات اقتصادی و موانع مبادلات پولی ما با جهان برطرف می‌شود. مشکل ما با آمریکا مالی نیست بلکه استراتژیک است و با توجه به اینکه این مشکل استراتژیک حل نشده پس مشکل مالی زاییده همین مشکل است.
 
وی یادآور شد: ما در مجلس چند پیش‌شرط برای پذیرش CFT قرار دادیم که در کمیسیون امنیت ملی با تبیینی که از تروریسم و موضوعات مرتبط با آن شد جنیدی، معاون حقوقی رئیس جمهور گفت که اگر سازمان FATF حق تحفظ یا پیش‌شرط ایران را نپذیرد عضو آن نمی‌شویم و اگر پیش‌شرط ما را بپذیرید عضو این سازمان می‌شویم.
 
نماینده مردم ملایر در خانه ملت با اشاره به اینکه نمی‌شود یک قانون بین‌المللی را با یک پیش‌شرط ملی هم‌رتبه و در یک سطح دانست، خاطرنشان کرد: به طور قطع سازمانFATF  پیش‌شرط‌‌‌های ما را نمی‌پذیرد و این ساده‌انگاری است که تعهدات FATF را بپذیریم با این استدلال که برای پیوستن به آن پیش‌شرط گذاشتیم.
 
وی با اشاره به اینکه تحریم‌های نفتی آمریکا تأثیری بر ما نخواهد گذاشت، افزود: هندوستان و چین با ما مراودات نفتی دارند، چگونه آمریکا می‌خواهد آنها را از خرید نفت از ایران منصرف کند؟ در حال حاضر در چین و هند سفیر نداریم این درحالیست که برای فروش نفت نیاز به دیپلماسی فعال در این حوزه است.
 
آزادیخواه با بیان اینکه قبل از شروع تمامی تحریم‌‌ها خودتحریمی را زودهنگام شروع کردیم، گفت: در شرایط کنونی کشور دو وزارتخانه مهم اقتصاد و کار وزیر ندارند، با توجه به اینکه تقریبا دو ماه است که این دو وزارتخانه بدون رئیس است چرا رئیس جمهور زودتر وزرای پیشنهادی خود را به مجلس معرفی نکرد؟ دولت باید با توجه به شرایط موجود اقدام به ترمیم کابینه خود می‌کرد.
 
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: از قوه قضائیه این انتظار می‌رود که بسیار جدی‌تر و با قاطعیت بیشتر با مفسدین اقتصادی برخورد کند و امان را از مفسدین اقتصادی ببرد و اجازه ندهد تا آنها سوءاستفاده از بیت‌المال را ادامه دهند.
 
وی این موارد را مصداقی از خودتحریمی دانست و تأکید کرد: اگر در این چند موضوع تدبیر شود مثل آب خوردن تحریم‌ها را دور می‌زنیم و به طور قطع این توان را داریم همانطور که رئیس بانک مرکزی گفت در آبان‌ماه با آغاز شدن تحریم‌های نفتی مشکل جدی نداریم.
 
منبع : ایسنا

شناسه خبر 1371