شناسه خبر:15046
1398/9/24 08:27:29
معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور در همدان:

مدیران در گزارش‌ها اغراق نکنند، پاسخگو باشند

سپهرغرب، گروه خبر: معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور بر پاسخگویی مدیران و پرهیز از اغراق در زمان ارائه گزارش به مردم تأکید کرد و گفت: باید فرصت‌های مدیریتی برای زنان فراهم شود.

معصومه ابتکار روز گذشته در شورای برنامه‌ریزی استان همدان با اشاره به جنگ اقتصادی دشمنان علیه ملت ایران، اظهار کرد: در این جنگ اقتصادی برخی به دنبال القای این موضوع هستند که دولت در تحقق وعده‌های خود موفق نبوده و یا نسبت به آن پایبندی وجود نداشته‌است.

وی با بیان اینکه این افراد با اتکا به این موضوعات ناجوانمردانه رئیس‌جمهور را مورد حمله قرار داده‌اند، تصریح کرد: ناکارآمد جلوه دادن دولت منجر به بروز آسیب نسبت به مقوله اعتماد عمومی می‌شود در صورتی که این موضوع بسیار مهم است.

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور ادامه داد: هر حکومت و دولتی باید برای تحقق وعده‌های خود تلاش کند که این موضوع نیز با برنامه‌ریزی و یکسری اقدامات اجرایی عملیاتی می‌شود.

وی صدور بخشنامه و دستور دادن را نخستین گام در راستای تحقق وعده‌ها دانست و با تأکید بر اینکه از سال 92 تاکنون در بسیاری از شاخص‌های توسعه فرهنگی و اجتماعی رشد قابل توجهی را در کشور شاهد بودیم، افزود: البته باید به این موضوع نیز توجه شود که در کنار این اتفاق سطح توقعات و انتظارات نیز رو به افزایش است.

ابتکار بر پاسخگویی مدیران و پرهیز از اغراق در زمان ارائه گزارش به مردم تأکید و خاطرنشان کرد: توجه به شاخص عدالت نیز از مهم‌ترین مؤلفه‌های کارآمدی هر نظام است که جزء آرمان‌های مهم نظام جمهوری اسلامی هم به‌شمار می‌رود.

وی یکی از بخش‌های عدالت را توجه به عدالت جنسیتی دانست و تصریح کرد: در قرآن کریم تنها عامل برتری فردی بر دیگری میزان تقواست نه چیز دیگر؛ موضوعی که ما نیز در برنامه‌های خود به آن توجه کرده‌ایم به‌طوری‌که ماده 101 و 102 قانون برنامه ششم توسعه به عدالت جنسیتی اختصاص یافته‌است.

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور گفت: خوشبختانه در طول حیات 40 ساله انقلاب اسلامی اقدامات مهم و شاخصی در این زمینه انجام شده اما قصد داریم با برنامه‌ریزی بیشتر و بهتر، کاستی‌ها را جبران کنم.

وی از تدوین شاخص‌های عدالت جنسیتی در هفت محور خبر داد و با بیان اینکه این مهم در ستاد ملی زن و خانواده تصویب شده‌است، یادآوری کرد: برای هر استان سندی جداگانه و مبتنی برای آمارهای بومی آن تهیه و تنظیم شده تا برنامه‌ها مطابق با آن اجرا شود.

ابتکار با اشاره به اینکه طبق ابلاغیه دولت باید 30 درصد از مناصب دولتی به بانوان اختصاص یابد، تصریح کرد: رصد و پایش این موضوع به معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری واگذار شده و ما نیز بر همین اساس گزارش‌های خود را تهیه و ارائه کردیم.

وی با ابراز امیدواری از اینکه فرصت‌های مدیریتی برای زنان فراهم شود، آن را باعث بهبود شاخص‌های عمومی زنان در جامعه عنوان کرد و ادامه داد: طرح‌هایی چون توسعه سوادآموزی زنان و دختران، سند ارتقای تاب‌آوری زنان، افزایش مهارت‌های گفت‌وگو، توجه به طرح‌های اشتغال‌زایی، بوم‌گردی، تولید گیاهان دارویی و حفاظت از محیط زیست در کشور اجرا شده‌است.

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور از آمادگی برای اجرای این طرح‌ها در استان همدان خبر داد و تأکید کرد: انتظار بر این است که دستگاه‌های دولتی نیز در توسعه این طرح‌ها همراهی لازم را داشته باشند.

     برخی مسؤولان در اجرای پروژه‌ها خطرپذیر نیستند

استاندار همدان نیز در ادامه جلسه از تدوین سند ارتقای وضعیت زنان در استان همدان خبر داد و اظهار کرد: معاونان فرمانداران و مشاور امور بانوان هر دستگاهی در همدان بیش از 40 ساعت برای تهیه این سند وقت گذاشته‌اند.

سید سعید شاهرخی با اشاره به تصویب کلیات سند و رونمایی از آن، افزود: فرصتی برای پاسخگویی به ابهامات مدیران در خصوص بخش‌های مختلف این سند در نظر گرفته می‌شود.

وی مبنای کار در همدان را بر اساس برنامه دانست و با بیان اینکه اسنادی برای توسعه استان تدوین شده که زمان زیادی برای آن صرف شده‌است، عنوان کرد: دیگر فرصتی برای آزمون و خطا نداریم و باید با برنامه پیش رویم.

استاندار همدان گریزی به سند توسعه سه‌ساله استان زد و با بیان اینکه اگر مدیری از اجرای این سند عقب بماند باید جای خود را به مدیر دیگری ب، گفت: در همین راستا چند روز پیش تعدادی از مدیران استان را تغییر دادیم.

شاهرخی تأکید کرد: اگر نتوانیم برای توسعه استان و گذر از این شرایط خطر کرده یا از تولید حمایت کنیم و یا اینکه پروژه‌ها را به پایان برسانیم، چه تفاوتی با دیگران داریم؟

وی با اشاره به اینکه در استان پروژه‌های بزرگی داریم که تحقق آن نیازمند مردان بزرگ است، اذعان کرد: اگر مدیری قادر به انجام وظیفه خود نباشد، تغییر خواهد کرد زیرا ما باید باری از دوش این مردم برداریم.

استاندار همدان خاطرنشان کرد: برخی از مسؤولان در اجرای پروژه‌ها خطرپذیر نیستند و جلوتر از نهادهای نظارتی گزارش خود را به آن‌ها تحویل می‌دهند که این اتفاق سبب به تعویق افتادن کارها می‌شود.

وی در تشریح این مطلب، گفت: زمانی که از آن‌ها سؤال می‌شود چرا پروژه اجرا نشده؟ می‌گویند که منتظر تأیید فلان دستگاه نظارتی هستیم، درحالی‌که نهادهای نظارتی، نظارت خود را بر اساس قانون انجام می‌دهند.

شاهرخی در ادامه با اشاره به توجه دولت به مردم به‌عنوان سرمایه‌های اجتماعی، اظهار کرد: برای ارتقای جایگاه بانوان و جوانان در جامعه باید با برنامه‌ریزی، به موضع تغییر نگرش در جامعه و مدیران نیز توجه کنیم.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های 98-97 درمجموع 469 میلیارد تومان تسهیلات اشتغال روستایی پرداخت شده‌است، گفت: با اعطای این تسهیلات، چهار هزار و 500 شغل در روستاها ایجاد می‌شود که بخشی از آن‌ها زنان روستایی هستند.

استاندار همدان در پایان با اشاره به ثبت‌نام 439 نفر در انتخابات مجلس یازدهم و رشد 48 درصدی آن نسبت به دوره قبل، اذعان کرد: 39 نفر از نامزدها زن هستند درحالی‌که در دوره گذشته، 27 نفر و در انتخابات مجلس نهم نیز پنج نفر ثبت‌نام کرده بودند.

     سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده راهگشای مشکلات بانوان است

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای‌اسلامی نیز اظهار کرد: این سند باید مورد توجه جدی قرار بگیرد و به‌طور قطع بستر مناسب برای تحقق خواسته‌های بانوان جامعه است.

امیر خجسته با اشاره به پیشرفت‌های قابل توجه بانوان کشور در بخش‌های مختلف مدیریتی و اجرایی، گفت: زنان ایرانی در 40 سال گذشته نقش بسزایی در عرصه‌های مختلف داشته و همواره افتخارآفرین بوده‌اند.

وی بیان کرد: سپردن مسؤولیت‌ها و مدیریت‌ها به بانوان ایرانی نشانگر توجه نظام مقدس جمهوری به زنان است.

خجسته با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب، عنوان کرد: در این بیانیه توجه به جایگاه بانوان و جوانان به خوبی مورد تأکید قرار گرفته که باید مسؤولان به این مهم توجه کنند.

این نماینده مجلس یادآوری کرد: انتظار می‌رود در گام دوم انقلاب در چارچوب قوانین و موازین شرعی، جایگاه زنان ایرانی قدرتمند تبیین شود که درواقع حق طبیعی آن‌ها است.

وی حضور بانوان در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را بسیار مطلوب دانست و گفت: زنان ایرانی امروزه الگوی جهان اسلام و بشریت هستند.

     پیش‌بینی درآمد 1000 میلیارد تومانی برای سال 99 در همدان

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان همدان نیز با اشاره به رشد 167 درصدی اعتبارات تملک سرمایه‌ای استان در بودجه 99، اظهار کرد: اعتبارات هزینه‌ای همدان به‌طور متوسط 10 درصد افزایش داشته و اعتبارات تملک سرمایه‌ای استان نیز در سال جاری، 86 میلیارد تومان بوده که با رشد خوبی به 230 میلیارد تومان رسیده‌است.

اسکندر صیدایی با بیان اینکه درآمد مشخص‌شده استان در سال 98، 866 میلیارد تومان است، تصریح کرد: برای سال آتی، 866 میلیارد تومان درآمد پیش‌بینی شده بود که 85 درصد آن مربوط به مالیات است، همچنین در بودجه 99 در استان یک هزار میلیارد تومان درآمد باید کسب شود که نسبت به سال 98 دارای 22 درصد افزایش است.

وی با اشاره به درآمدهای استان طی هشت ماهه امسال، بیان کرد: در این مدت به غیر از جرائم، در بخش مالیاتی بدون اینکه حساسیتی در تولید و اشتغال ایجاد شود و با وجود بیش از 200 میلیارد تومان بخشودگی، درآمدهای مالیاتی وضعیت مناسب و بیش از 20 درصد افزایش وصولی داشته‌است.

صیدایی با اشاره به تدوین سند راهبردی استان همدان، خاطرنشان کرد: همدان با نگاه برنامه محور، وحدت، مدیریت و تلاش جمعی مدیران و پشتوانه اسناد و راهبردهای توسعه‌ای توانسته وضعیت خوبی را از لحاظ اشتغال و کار داشته باشد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان همدان در پایان گفت: در سند راهبردی استان همدان افق، جهت‌گیری‌ها و برنامه‌های استان، سه‌ساله مدنظر قرارگرفته و بر اساس آن سالانه پنج هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری خواهد شد.

     ارتقای سطح آموزش‌های فنی‌ و حرفه‌‌ای مطالبه زنان همدانی است

مدیرکل امور بانوان استانداری همدان نیز در ادامه این جلسه گفت: طرح ملی توانمندسازی زنان سرپرست خانوار با استقبال بسیار خوب در همدان اجرا شد و اکنون بانوان این حوزه خواستار برگزاری آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در مدارج بالاتر هستند.

ربیعه علیمحمدی اضافه کرد: این طرح یکی از اقدام‌های بسیار مطلوب در سطح استان‌ها بود که با موفقیت در همدان اجرایی شد.

وی با تأکید بر لزوم توجه به اشتغال بانوان ادامه داد: کارآفرینی باعث رونق اشتغال و تولید در جامعه می‌شود و آحاد جامعه باید با فراگیری آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای در راستای رونق تولید حرکت کنند.

مدیرکل امور بانوان استانداری همدان خاطرنشان کرد: دستگاه‌های اجرایی به‌خوبی تعامل لازم را در راستای اجرای مطلوب برنامه‌های تدوین شده در حوزه بانوان داشته‌اند و در همین راستا طرح ملی توانمندسازی زنان سرپرست خانوار بسیار موفق و مؤثر بوده‌است.

علیمحمدی یادآوری کرد: اجرای این طرح باعث شد تا زنان سرپرست خانوار و توانمند بتوانند روش‌های ایجاد اشتغال، بازاریابی، بیمه و تأمین اجتماعی را بیاموزند و از مشاوره و تجربیات موفق و زنان کارآفرین بهره ببرند.

وی افزود: انتظار داریم با توجه به استقبال‌های صورت گرفته نسبت به برگزاری دوره‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای در سطوح بالاتر در راستای دانش‌افزایی بانوان و کمک به ارتقای سطح کیفی آن‌ها اقدام شود.

در این جلسه سند ارتقای وضعیت زنان در استان همدان با حضور معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری به تصویب رسید.

شناسه خبر 15046