شناسه خبر:16603
1398/10/30 09:01:39

سپهرغرب، گروه خبر: عملیات اجرایی پروژه 64 واحدی مسکن فرهنگیان شهرستان کامیاران از سال 90 آغاز شده، اما هنوز به اتمام نرسیده و به محل لانه پرندگان تبدیل شده‌است.

بیشتر اقشار آسیب‌پذیر در قالب تعاونی‌های کارگران، کارمندان، و مشاغل آزاد برای تأمین مسکن و سرپناه، نام‌نویسی و پس‌انداز‌های خود را برای تحقق این آروزی دیرینه هزینه می‌کنند، البته از سویی برخی از اعضای تعاونی‌های مسکن نسبت به حقوق خود آگاهی لازم را نداشته و از شیوه فعالیت‌های مدیران عامل و هیئت‌مدیره بی‌خبر هستند و این عدم آگاهی، سبب شده که حقوقشان ضایع شود.

نوسانات قیمت مصالح ساختمانی، سوءمدیریت‌، عدم نظارت مسؤولان متولی، عدم تأمین مالی و پرداخت نامنظم برخی از اعضا ازجمله مشکلاتی بوده که متقاضیان تعاونی‌های مسکن را با مشکل مواجه کرده که پروژه 64 واحدی فاز دوم فرهنگیان در خیابان جانبازان شهرستان کامیاران ازجمله پروژه‌های نیمه‌تمام مسکن بوده که پس از چندین سال هنوز به اتمام نرسیده و داد شهرندان را درآورده‌است.

در این گزارش مشکلات مردمانی که هنوز پس از گذشت چندین سال، صاحب هیچ خانه‌ای نشده‌اند، بررسی شده که در ادامه از نظر خوانندگان محترم می‌گذرد:

ناصر گیلاسی، یکی از اعضای مسکن 64 واحدی شهرستان کامیاران با ابراز گله‌مندی از عدم تحویل خانه خود پس از سال‌ها انتظار، اظهار کرد: در سال 92 حدود 80 میلیون تومان برای ساخت این آپارتمان پرداخت کردم که اگر همان سال این مبلغ را برای خرید خانه دیگری هزینه می‌کردم، قطعاً در حال حاضر پولم چند برابر شده بود.

وی افزود: پیمانکار این پروژه باوجود پیگیری‌ها و تماس‌های تلفنی، اما هیچ‌گاه پاسخ‌گو نبوده و این وضعیت در حالی‌ است که مسکن 64 واحدی فرهنگیان کامیاران، آسانسور و امکانات مناسب هم ندارد، حال آنکه اگر حادثه‌‌ای برای یکی از فرزندان این خانواده‌ها اتفاق بیفتد، معلوم نیست چه کسی پاسخگو خواهد بود؟

گیلاسی مدعی شد که تعدادی از واحدهای این پروژه پس از دو سال آماده و تحویل اعضای هیئت‌مدیره شده، درحالی‌که مردم با مشکل مواجه هستند و این تبعیض بیانگر اوج ناعدالتی میان کل اعضای تعاونی است.

گیلاسی خاطرنشان کرد: در حال حاضر واحدهای نیمه‌تمام این پروژه، تبدیل به لانه پرندگان شده و آسانسور و پارکینگ اکثر بلوک‌ها نیز نامناسب بوده و هرلحظه امکان حادثه‌ای خطرناک و غیر قابل جبران‌ در کمین کودکان است.

واحد رستمی، یکی دیگر از اعضای 64 واحدی فرهنگیان کامیاران نیز در این‌باره، عنوان کرد: عملیات ساخت این پروژه از سال 90 آغاز و مقرر شد بعد از دو سال با قیمت 20 میلیون تومان به‌صورت نقد و 25 میلیون تومان تسهیلات به اتمام برسد و تحویل متقاضیان شود، درحالی‌که تاکنون هرکدام از اعضا 46 میلیون تومان پرداخت کرده و هنوز با این اوصاف، کار به پایان نرسیده‌است.

وی ادامه داد: برای اتمام هرکدام از واحدهای این آپارتمان حدود 60 تا 70 میلیون تومان پول لازم بوده که این مبلغ نیز برای تک‌تک اعضا قابل پرداخت نیست.

رستمی ادعا کرد که متأسفانه اعضای هیئت‌مدیره تعاونی، پیمانکار و مسؤولان پاسخ‌گوی خواسته و گلایه مردمانی که سرمایه چندین ساله خود را برای داشتن سرپناه هزینه و سرمایه‌گذاری کرده‌اند، نیستند و با وعده‌های سرخرمن ما را فقط دست به سر می‌کنند.

یکی دیگر از اعضای پروژه 64 واحدی مسکن کامیاران اذعان کرد: جزء هشت نفر نخست جهت تحویل واحدها است، هر عضوی با توجه به اتمام آورده باید واحد مد نظر خود را تحویل بگیرد که متأسفانه واحدی وجود ندارد و خود آن‌ها به زور خواهان اختصاص یک واحد دیگر هستند.

یکی دیگر از متقاضیان این واحدها از مسؤولان متولی خواستار شد که از 600 میلیون تومانی که به دیوار حائل این پروژه اختصاص یافته، بخشی از اعتبار را برای ساخت آسانسور و پارکینگ هزینه کنند چراکه در حال حاضر مشکل اصلی آن‌ها دیوار حائل نیست.

مدیرعامل پروژه 64 واحدی مسکن فرهنگیان کامیاران نیز در پاسخ به گلایه و نگرانی‌های متقاضیان، عنوان کرد: اعلام گلایه و مشکلات اعضا، ناجوانمردانه و بازی با کلامت است چراکه همیشه در راستای ارائه خدمت به کل اعضا و تأمین خواسته‌های آن‌ها تلاش‌های بسیاری را انجام داده‌ام.

باجلانی گفت: متأسفانه اعضا هنوز شرح وظایف بنده را دقیق و روشن نمی‌دانند؛ بنده مسؤول میزان پیشرفت فیزیکی و اینکه واحدها در چه مرحله‌ای هستند، نیستم.

وی بیان کرد: بر اساس قانون، شرح وظایف مدیرعامل، گرفتن و جمع‌آوری پول اعضای تعاونی و پرداخت به پیمانکار مربوطه بوده، صراحتاً اعلام می‌کنم که 24 ساعت هم پول اعضا در حساب بانکی من نمانده و سریعاً به پیمانکار پروژه تحویل داده‌ام.

باجلانی ابراز کرد: برخی از خود اعضا مانع از پیشرفت پروژه شده و بزرگ‌ترین ضربه را به این تعاونی زده‌اند، چراکه با قرارداد سه‌جانبه، پیمانکار، بانک و مسکن و شهرسازی، هزینه‌های لازم به‌موقع پرداخت نشده و موجب به تأخیر افتادن پروژه شده‌است.

مدیرعامل پروژه 64 واحدی مسکن فرهنگیان کامیاران به مشکلات این پروژه اشاره کرد و ادامه داد: تکمیل نکردن دیوار حائل باعث ایجاد خطر ریزش شده و در صورت خاک‌برداری و تداوم بی‌توجهی، پروژه با مشکل اساسی روبه‌رو می‌شود.

وی یادآوری کرد: متأسفانه یک ریال پول برای دیوار حائل از جانب متولیان و دولت پرداخت نشده و به ناچار 300 میلیون تومان از پول خود اعضا هزینه شده که اگر این پول هزینه دیوار نمی‌شد، قطعاً اکنون اکثر بلوک‌ها آماده تحویل بود.

نماینده مسکن و شهرسازی استان کردستان نیز در خصوص مشکلات پروژه 64 واحدی فرهنگیان شهرستان کامیارن، اظهار کرد: تعاونی مسؤول جمع‌آوری و آورده سهم متقاضیان بوده و باید بر اساس میزان پیشرفت کار، پول نیز به پیمانکار پرداخت می‌شد.

روحانی با بیان اینکه تأخیر در واریز پول اعضا موجب نیمه‌تمام ماندن پروژه شده، تصریح کرد: در حال حاضر چهار بلوک کاملاً تکمیل و یک بلوک نیز آماده تحویل است، دلیل عدم تحویل سه بلوک باقی‌مانده این پروژه نیز مربوط به خود اعضاست که سبب سردرگمی میان اعضای 64 واحدی فرهنگیان شده‌است.

وی گفت: تعهدات اداره راه و شهرسازی در تأمین زمین مورد نظر، آزاد کردن تسهیلات، کمک‌های یارانه‌ای و اخذ مجوز و تخصیص 600 میلیون تومان اعتبار برای تکمیل دیوار حائل و محوطه، عملی و انجام شده‌است.

نماینده مسکن و شهرسازی استان کردستان در پاسخ به اینکه چطور بر اساس گفته مدیرعامل تعاونی، پول دیوار حائل از اعضا گرفته شده، ابراز کرد: یک قطعه از دیوار بتنی در سال 93 از پول اعضا خریداری شده، اما طبق برآورد سال‌ جاری، مابقی اعتبار این دیوار حائل که 600 میلیون تومان هزینه دارد، تأمین شده‌است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم؛ حال سؤال این است که این اظهارات، پاس‌کاری‌ مشکلات بین متولیان و شانه خالی کردن از زیر بار مسؤولیت چه دردی از خانواده‌هایی که سا‌ل‌های سال‌ بلاتکلیف و چشم‌انتظار یک سرپناه هستند، دوا خواهد کرد؟!

شناسه خبر 16603