شناسه خبر:18907
1399/1/6 12:17:15

استان ایلام در سال ۹۸ همچون سایر مناطق کشور روزهای پر فراز و نشیبی را گذراند و مردم این استان حوادث تلخ و شیرین فراوانی را تجربه کردند.

ایلام در روزهای آغازین سال ۹۸ شاهد بارش‌های سیل آسایی بود که این بارشها سبب بروز سیل در برخی از مناطق استان از جمله دره شهر، سیروان، آبدانان و... شد و خسارات فراوانی به زیرساخت‌های استان وارد کرد.وقوع سیل در روزهایی ابتدایی سال ۹۸

شدت بارشها و هشدارهای ستاد بحران کشور در خصوص بروز سیل در مناطق مختلف کشور سبب شد که استان ایلام همانند دیگر سالها نتواند میزبان مهمانان نوروزی باشد.

استاندار ایلام چند روز پس از وقوع سیل خسارات ناشی از آن در استان ایلام را ۳ هزار میلیارد ریال عنوان کرد.

هجوم ملخ‌ها به برخی مناطق

اردیبهشت سال گذشته برخی روستای بخش زرین آباد مورد هجوم ملخ‌ها قرار گرفت که این امر مشکلاتی برای ساکنین این روستاها ایجاد کرد.

خوشبختانه با تمهیدات اندیشیده شده از سوی مسوولان این مشکل در سریعترین زمان ممکن به وسیله سم پاشی، مرتفع شد و از سرایت این مشکل به سایر مناطق استان جلوگیری شد.

آغاز آتش سوزی مراتع و جنگل‌های استان

خرداد سال گذشته نیز با آغاز گرما شاهد وقوع آتش سوزی در اراضی جنگلی استان بودیم و با توجه به اینکه اکثر حریق‌ها با آتش زدن پس چراها رخ می‌داد، برای جلوگیری از وقوع حادثه این کار ممنوع اعلام شد.

مسوولان مربوطه معتقدند عامل انسانی سبب بروز ۹۰ درصد از آتش سوزی‌ها در استان ایلام بود و از مردم خواستند هنگام تفرج از روشن کردن هرگونه آتش خودداری شود.

شدت گرفتن آتش سوزی‌ها

آتش سوزی هزاران هکتار از اراضی جنگلی در مناطق مختلف استان که برخی از آنها چندین شبانه روز ادامه داشت یکی از تلخ ترین ماه‌ها را برای طبیعت دوستان در تیرماه گذشته رقم زد به طوری که صدای بغض و گریه‌های برخی از طبیعت دوستان در فضای مجازی مورد توجه مخاطبان بسیاری در سراسر کشور قرار گرفت که متاسفانه عملکرد ضعیف ستاد بحران دلیل نابودی این اراضی بود.

در نهایت این آتش‌سوزی‌ها که بخش عمده آن در کوه‌های بخش چوار بود با حضور سپاه پاسداران و با بسیج دستگاه‌های مختلف این آتش سوزی بعد از گذشت چهار روز مهار شد.

کمبود مرغ در استان

در روزهای ابتدایی مرداد ۹۸ شاهد کمبود مرغ در بازار استان و افزایش بی‌سابقه قیمت این ماده خوراکی در استان بودیم که مشکلات بسیاری را برای شهروندان به همراه داشت و مسوولان مربوطه افزایش قیمت نهاده‌ها را دلیل اصلی این افزایش قیمت عنوان کردند، که در نهایت به بازداشت تعدادی از مدیران مربوطه انجامید تا این روال به حالت عادی بازگشت.

حماسه اربعین

مهرماه ۹۸ استان ایلام میزبان میلیونها زائری بود که از مرز مهران به عتبات عالیات سفر کردند؛ بر اساس آمار ارائه شده از هفت میلیون زائری که از مرزهای مختلف کشور به عتبات عالیات مشرف شدند بیش از ۴ میلیون نفر از مرز مهران تردد کردند.

هرچند اقداماتی جهت توسعه زیرساخت‌ها در مرز مهران طی سال‌های گذشته و همچنین ماه‌های منتهی به اربعین انجام شد اما همچنان زوار با مشکلاتی در زمینه‌های بهداشتی، رفاهی و... مواجه بودند که رفع این مشکلات پیگیری بیش از پیش مسوولان را می‌طلبد.

ثبت نام کاندیداهای نمایندگی مجلس

آذر ۹۸ ثبت نام از کاندیداهای نمایندگی مجلس آغاز شد که ۱۲۹ نفر در حوزه شمال و جنوب برای شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی نام نویسی کردند.

این در حالی است که مردم استان عملکرد نمایندگان دور دهم مجلس شورای اسلامی استان را ضعیف می‌دانستند.

حضور با شکوه در مراسم ۹ دی

مردم ولایت مدار ایلام در دیماه ۹۸ مانند دیگر مناطق کشور با حضور در راهپیمایی ۹ دی برگ زرینی در افتخارات خود رقم زدند.

چند روز پس از حماسه ۹ دی خبر شهادت سردار سلیمانی مردم جهان و کشور را در شوک بزرگی فرو برد و مردم ایلام در سومین روز درگذشت سردار دلها با حضور پر شور خود ب عزاداری برای این شهید سرافراز اسلام پرداختند و در غم این بزرگوار ناله و مویه سر دادند.

آغاز تبلیغات انتخابات مجلس

مردم استان ایلام در ۲۲ بهمن با شرکت در راهپیمایی مشت محکمی بر دهان استکبار جهانی کوبیدند، این در حالی بود که ۲۲ بهمن ۹۸ با اربعین شهادت سردار سلیمانی همزمان شد و همین امر سبب برگزاری هرچه باشکوه تر این مراسم شد.

همچنین بهمن ۹۸ شاهد آغاز تبلیغات کاندیداهای نمایندگی مجلس بودیم و استان ایلام نیز همانند دیگر نقاط کشور غرق در شور و شوق انتخاباتی بود.

ابتلای چندین شهروند ایلامی به کرونا

شناسایی بیمار مبتلا به کویید ۱۹ در کشور و در ابتدای اسفند ۹۸ سبب نگرانی بسیاری در بین مردم کشور و به تبع آن استان ایلام شد که این نگرانی بر کاهش حضور مردم در انتخابات تاثیرگذار بود، بر اساس آمار منتشر شده میزان مشارکت مردم استان در انتخابات ۶۱ درصد بوده است.

دو کاندید از حوزه شمالی با کسب حداکثری آرا به بهارستان راه یافته و انتخابات حوزه جنوب به دور دوم کشیده شد.

در روزهای پایانی اسفند با ابتلای ده‌ها نفر در استان ایلام به بیماری کویید ۱۹ نگرانی مردم شدت گرفت.

گفتنی است استان ایلام، سه سال است که به دلیل بروز زلزله، سیل و شیوع کرونا نمی‌تواند از میهمانان نوروزی آنگونه که باید پذیرایی کند.


منبع: خبرگزاری فارس

شناسه خبر 18907